בעשור האחרון לא הורשע אף קבלן בתאונות בניה

09.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון

בדיון מיוחד של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בנושא התאונות בענף הבנייה בישראל, בהשתתפות 16 חברי כנסת מכל סיעות הבית, אמר רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, אמנון כהן, כי בעשור האחרון לא הורשע אף קבלן בניין ולא נלקח רישיון מאף קבלן בניין שעובדיו נהרגו או נפצעו בתאונות עבודה.

"בשנה האחרונה קיבלתי 383 הודעות על צווי בטיחות שהוצאו לאתרי בנייה למפקחים המועטים של משרד הכלכלה לוקח שבועיים להגיע לאתר, למשטרת ישראל אין חוקרים בתחום ההנדסי. הצלחתי לגייס תובע לעבוד איתי, אבל המשרד לקח אותו לתפקיד אחר", הוסיף כהן.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, הודיע כי הוועדה תקיים ביקורי פתע באתרי בנייה על מנת לעקוב מקרוב אחר הכשלים בשטח: "זו ישיבת המעקב השלישית שאנחנו עורכים בנושא ושום דבר לא זז. נמשיך ונקיים דיוני מעקב מדי חודש, ולא נהיה סלחניים כלפי אף גוף". אלאלוף הקריא את שמות שבעת ההרוגים בתאונות הבנייה בחודש האחרון, וסיפר כי מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לא עונה לשיחות ממנו, וכי שר הבינוי והשיכון אמר לו כי הטיפול בנושא אינו "בשטח שלו".

ח"כ שלי יחימוביץ': "המדינה לא קיימת פה. זה גיהנום מוסרי. זוועה. מאז תחילת השנה נרצחו בפיגועים 6 בני אדם ובכינו עם המשפחות. כאן מדובר ב-7 אנשים שנהרגו לשווא ואיש לא יודע את שמם, כי משרד הכלכלה אוסר להעביר שמותיהם בגלל צנעת הפרט".

ח"כ אילן גילאון: "לא ייתכן שמשרד הכלכלה לא יודע לקיים את החוק, ויש פקח בנייה אחד על כל 700 אתרים שמשתכר 5,000 שקלים בחודש ואין לו רכב. העיקר ידעתם לשלוח פקחים למשתלה שעובדת בשבת".

ח"כ דב חנין: "זהו מצב חירום. שר הכלכלה, שהוא גם ראש הממשלה, לא התייחס לשאילתא שלי בנושא, אבל ידע לכתוב תצהיר ארוך לבגצ בעניין מתווה הגז. 600 תאונות של נפילות מגובה מתרחשות בשנה. זה מספר מזעזע ודמיוני".

ח"כ ג'מאל זחאלקה: "קבלנים ללא רישיון שנהרגים אצלם פועלים מקבלים אחרי התאונות הקשות רישיון מהמדינה. איך זה ייתכן?"

סמנכ"ל התאחדות בוני הארץ, שי פאוזנר: "איך אפשר להגיד שלקבלנים לא אכפת שעובדים מתים? זה דבר נורא. נמשיך לפעול ולהיות פתוחים לכל הצעה, אפילו שאיננו מחויבים לכך".

מנהלת הקואליציה למאבק בתאונות בניין, הדס תגרי: "על פי ההערכות הכי זהירות שלנו, בשנה נפצעים קשה אלף פועלי בניין, ועוד 7,000 נפצעים בדרגות קושי פחותות. אזרחי המדינה מממנים קצבאות נפגעי עבודה בסך של 4 מיליארד שקל בשנה. מדוע משרד הכלכלה אינו שקוף וחושף את שמות הקבלנים ואתרי הבניה בהם בוצעו תאונות? איך ייתכן שאחרי תאונה ממשיך אתר בנייה לעבוד כרגיל ואין חקירה ואין אכיפה?"

קצינת מדור חקירות באגף חקירות ומודיעין במשטרה, רב פקד טובי בן שלום: "אנחנו פועלים כשעולה חשד לעבירה פלילית. הפקנו לקחים ואנחנו במגמת שיפור. צריך לזכור שלחשודים יש זכויות".

ח"כ איימן עודה: "מדובר בעיקר בערבים, שהם אנשים שקופים ולא נראים. זה לא עניין מקצועי, אלא פוליטיקה והון-שלטון". יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף בתגובה: "אני מסתייג מדבריך". אלאלוף הודיע כי יפנה לראש הממשלה על מנת שיקיים דיון דחוף בממשלה בנושא ויקים צוות בינמשרדי להתמודד עם התופעה, בפרט לאור תנופת הבנייה הצפויה.

תגובות

מומלצים