מסקנות מדידת קרינה במוסדות חינוך

פורום שולחן עגול באיגוד ערים: "הדו"חות יצרו בהלה בקרב ההורים, הרשויות והציבור הרחב, במקום לספק המלצה לפתרון ישים

19.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מסקנות מדידת קרינה במוסדות חינוך

מוסדות החינוך ברחבי הארץ מצויים בעיצומו של פרויקט למדידת קרינה.

לדברי גורמים באיגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, נתח ניכר מהליקויים שנמצאו עד כה במדידות, יכול היה להיפתר בקלות הודות לטיפול נקודתי, על פני בהלה בקרב הרשויות המקומיות וההורים.

מפגש פורום שולחן עגול בנושא קרינה בלתי מייננת, נערך ביוזמת איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה, שביקש לקדם את שיתוף הפעולה, הידע והניסיון בנושא הקרינה בין בעלי התפקידים הרלוונטיים בגופים שונים ברחבי הארץ.

בפורום, שנערך במפרץ חיפה זו השנה השנייה, השתתפו ראש אגף מניעת רעש וקרינה, ראש תחום קרינה בלתי מייננת, הממונה על קרינה בלתי מייננת ממתקני חשמל ומרכזים בכירים לבטיחות קרינה במחוזות המשרד להגנת הסביבה באיגודי ערים נוספים וביחידות הסביבתיות מרחבי הארץ.

המפגש התמקד בשיתוף מידע ובהעלאת סוגיות עמן מתמודדים רכזי הקרינה בעקבות תוצאות הביניים של הפרויקט הארצי "מדידת קרינה במוסדות החינוך", זאת לשם הפקת לקחים להמשך הפרויקט.

הפרויקט הארצי של מדידת קרינה מבוצע על ידי משרד החינוך והמשרד להגנת הסביבה, החל בשנת 2014, כלל עד כה כ-100 בתי ספר באזור מפרץ חיפה וצפוי להימשך ברחבי הארץ עד אמצע שנת 2017.

על אף היוזמה המבורכת והחשובה, הועלו בפורום מספר סוגיות הנובעות מהפרויקט, ביניהן עצם פרסום תוצאות הדו"חות בטרם העברתן לרכזי הקרינה לבחינה וניתוח, דבר אשר לדברי משתתפי הפורום יצר בהלה מיותרת בקרב ההורים, הרשויות והציבור הרחב, אשר יכלה להיפתר במקרים רבים באמצעות טיפול נקודתי ופשוט של חשמלאי או מומחה תאימות אלקטרומגנטית פתרונות הניתנים ליישום קל, מהיר ובעלות נמוכה. כמו כן, אותר חוסר אחידות במקומות הבדיקה בבתי הספר השונים כגון כיתות לא מאוכלסות בהכרח והיעדר בדיקה בחצרות מוסדות החינוך אשר במקרים מסויימים מצויים בקרבה למתקני חשמל.

שולחן עגול

לבסוף, אותרו מקרים בהם נמצאה אי התאמה בין תוצאות המדידה של החברות החיצוניות ובין אלו שנעשו ע"י ממוני הקרינה ביחידות הסביבתיות.

ד"ר מונה נופי-נעמה, מרכזת קרינה בלתי מייננת באיגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה: "אופן הצגת  הדו"חות עבור כל בית ספר פגע בעבודה השוטפת של ממוני הקרינה ברשויות. במקום לציין בכל דו"ח מסקנה כללית מתוצאות המדידה והעברתן להמשך טיפול על ידי הגורמים המוסמכים ברשויות, ההמלצה הגורפת כשנמדדו חריגות הייתה ביצוע מיגון, אשר מוכר בקרב המומחים כאפשרות האחרונה לפתרון, זאת לאחר טיפול נקודתי בבעיה אשר במקרים רבים ניתנת לפתרון פשוט."

פרופ' סטיליאן גלברג, ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה: "האחריות על בטיחות בכל מוסד חינוכי, בין אם פרטי ובין אם של משרד החינוך, מוטלת על הרשויות המקומיות. דו"חות הבדיקה נשלחו לרשויות, אשר לא תמיד שיתפו את היחידות הסביבתיות למתן חוו"ד ופתרון מקצועי, כי אם העבירו את הממצאים למחלקות החינוך להמשך טיפול. ההמלצות המצויות בדו"ח ניתנו על דעתם של המודדים בלבד וככאלה, היה עליהן להיכלל בפרק נפרד כנספח המשקף את דעתו האישית של המודד ולא כהמלצה רשמית שניתנת לכאורה לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה."

ד"ר עופר דרסלר, מנכ"ל איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה: "איגוד ערים אזור מפרץ חיפה מברך על הפרויקט הנ"ל המתבצע בכל מוסדות החינוך בארץ, במיוחד לאור העובדה כי יזמנו לפני שלוש שנים פרויקט דומה בגני הילדים, אשר הושלם בהצלחה והוביל לטיפול מיידי בליקויים והבטחת סביבה בטוחה. למדנו את ממצאי הדו"חות שהועברו עד כה ואנו עומדים בקשר מול הרשויות המקומיות המטפלות בנושא, יחד עם זאת, חשוב להדגיש את מקומם של ממוני הקרינה באיגודים וביחידות הסביבתיות כסמכות מקצועית המייעצת ליישום הפתרונות ותיקון הליקויים. המלצותינו הועברו למשרד להגנת הסביבה ואנו מצפים להמשך הפרויקט".

באשר לפורום שהתקיים, מציין ד"ר דרסלר כי היוזמה למפגש מקצועי כלל ארצי שיזם איגוד ערים אזור מפרץ חיפה, מניבה שיתוף פעולה פורה בקרב בעלי התפקידים: "הפורום התכנס זו השנה השנייה. אנו מקווים להמשיך ולקדם את הנושא, להעלות מודעות הציבור לנושא ולהעביר מידע באופן מקצועי, אמין ובלתי תלוי, זאת באמצעות היחידות הסביבתיות".

תגובות

1. עמיר לפני 8 שנים
קרינה ממערכות החשמל וקרינה רדיו סלולר

מומלצים