ועדת הכספים נרתמת לקדם את הפיצויים לדרוזים במפער הקישון

דיון סוער בוועדת הכספים שניסתה לשאול מדוע המדינה לא מכבדת הסכם עם בעלי האדמות שאדמותיהם הופקעו לפרויקטים לאומיים, מערכת פורטל הכרמל מלווה את המאבק מיומו הראשון, לסרטונים.

24.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ועדת הכספים נרתמת לקדם את הפיצויים לדרוזים במפער הקישון

ועדת הכספים נרתמת לקידום להסדרת פיצויים לתושבים דרוזים במפער קישון בעקבות הפקעת קרקעות לצורך כביש 6 ורכבת העמק.

פועלים לתיקון איוולת מתמשכת: יו"ר ועדת הכספים גפני דורש ממשרדי הממשלה מידע מפורט האם וכיצד פוצו אזרחים דרוזים מעוספיה ודלית-אל-כרמל בגין הפקעת קרקעות לצורך כביש 6 ורכבת העמק.

ח"כ חמד עמאר: "מ- 1948 כמות הקרקעות שבידי הדרוזים פחתה בלמעלה מ- 50%. תומכים בצרכים לאומיים ובתמורה נענשים בהמתנה של שנים לפיצויים".

"משיבה רעה תחת טובה", כך טענו הבוקר (ד') חברי כנסת דרוזים על היחס שלו זוכים בני העדה הדרוזית מרשויות השלטון ומהמדינה בכלל הוכח נכונותם לקבל על עצמם תכתיבים הנובעים מהצורך לקדם פרויקטים לאומיים. חברי הכנסת הביעו תסכול על הסחבת בטיפול בפיצויים המגיעים לבני העדה הדרוזית מעוספיה ומדלית-אל-כרמל, בעקבות הפקעת קרקעות לצורך תשתיות לסלילת כביש 6 והקמת רכבת העמקים באזור מפער קישון.

את הדיון יזם ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) שאמר, כי "מאז 1948 היקף הקרקעות שבידי בני העדה הדרוזית רק הלך ופחת במאות אחוזים, פעמים רבות ללא הסדרה ראויה של פיצויים בדמות קרקעות חלופיות או פתרונות נדרשים אחרים". ח"כ עמאר הלין על הזמן שעבר מאז החלו הדיונים עם משרדי הממשלה על מתן הפיצויים במקרה של מפער קישון: "למעלה משש שנים של מגעים ועדיין רוב התושבים שנפגעו טרם פוצו".

ח"כ עמאר הבהיר, כי "אנחנו לא מתנגדים לפרויקטים לאומיים ומבינים שהמדינה חייבת להקים פרוייקטי תשתית, אך מבקשים שיבואו איתנו לדון בהסדר לפיצויים. כבר שש שנים מאז 2010, חלק מהפרויקטים כבר הושלמו ועדיין תושבים רבים נאלצים לגרור רגליהם בין משרדי הממשלה ופיצויים אין. היתה הסכמה של דונם תמורת דונם לפי ערך שמאי אבל דברים לא יצאו אל הפועל".

ח"כ אכרם חסון (כולנו): "התחושה היא שמזלזלים בעניינים הקשורים לעדה הדרוזית וזאת למרות שאנחנו חלק מהמדינה הזאת. אנחנו לא מתנגדים לפרויקטים לאומיים אבל דורשים לקבל פיצוי כפי שקורה בכל מקום אחר. במקרים רבים לאחר שמפנים בסיסי צה"ל שהיו על קרקעות של העדה, לא משיבים את הקרקעות. כבר בסוף 2005 ישבנו עם כל צמרת המדינה והובטח לנו שתוקם מנהלת שתדאג להסדרת העניינים אך דבר לא קרה. היו סיכומים על חילופי קרקעות, דונם תמורת דונם, וכך שנה אחר שנה, ממשלה אחר ממשלה, הבטחות, סיכומים והדברים לא מתקדמים עד היום. לוקחים לנו אדמות פרטיות ולא נותנים לנו אחרות במקום. גם לא מאשרים לנו תכניות מתאר והופכים אותנו לעברייני בנייה בעל-כורחנו".

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת): "יש כאן מניעים פוליטיים ולא ענייניים. לא יתכן שאחרי שיש הסכמות והחלטות הרשויות מתכחשות וזה מעורר חשד לשיקולים פוליטיים. אכן היו סיכומים של דונם אחר דונם גם במקומות אחרים של בניית כביש 6. באזור המשולש הדברים הוסדרו. אני רוצה לקוות שזה סחבת ביורוקרטית, אך זה לא נראה כך".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "זה נושא חשוב בעיקר כי אנחנו מתהדרים כל הזמן על הברית החזקה עם האוכלוסייה הזו שרובם משרתים בצבא ונושאים בנטל וכשצריך לתת הם האחרונים בתור. ובטח שכשאחד מהם בקואליציה אפשר בממשלה של 61 לדחוף אותה לעשות קצת יותר. במיוחד שח"כ אחד מתוכה הוא דרוזי".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "צריכים לשלב ידיים גם בעניין הריסת בתים וגם בנושא הזה של הסדרה". ח"כ סעדי קרא לעבר ח"כ חסון: "שר האוצר מהסיעה שלך והוא גם אחראי על מנהל התכנון. חייבים להגיע להסדרת הבנייה ללא היתר. בושה שנושא כזה עוד לא פתור עד היום. מכיוון שפה האחים שלנו בדליה ובעוספיה נאבקו מאבק קשה ומר נגד מתווה הגז והפקעת הקרקעות, אז רצו לחנך ולהעניש אותם. עובדה שבאזור המשולש כן היה הסדר". דברי סעדי עוררו סערה וחסון הצהיר, כי "לא ירפה מהנושא ודרש את התערבותו של יו"ר ועדת הכספים גפני לטובת סיום העניין".

טענות קשות במיוחד הועלו ע"י ח"כ דרוזי לשעבר, זידאן עטשי: "יש גבול לכל תעלול. פעם הייתי הישראלי הכי גאה, יותר מכל היהודים. אם לא תוחמים דבר בזמן הדבר אבוד וזו הבעיה המרכזית של כל פקידי הממשלה. אנחנו מסרנו את הקרקע במאי 2011. והרקנו ראש בפני בג"צ בעניין וקיבלנו את הגזרה. ישבנו עם כל בעלי הקרקעות וויתרנו. יש בעיה אחת אם אנחנו רואים שמשפילים אותנו, את זה אנחנו לא יכולים לבלוע. בג"צ קרא לממשלה לפצות ביד נדיבה. לא הותרנו משרד ממשלתי אחד שלא פקדנו מאז ועד היום, אך הונו אותנו. אמרתי רק אל תקניטו אותנו, כי זה יהיה פצע לדורות. אפילו מונה מגשר אבל דבר לא התקדם".

ראש תחום בכיר תשתיות במשרד רה"מ, אבנר סעדון: "יש מנגנון איך בודקים את הבעלויות ואיך מפצים. בסוגיית הפיצויים, ב- 2010 היתה סדרת החלטות לפיצויים גם למי שלא הפקיעו הכל והורדנו את הרף, גם אם לא הפקיעו את כל הקרקע יתקבל פיצוי מלא על הפקעה של מ- 26% ומעלה. דונם תמורת דונם, קרקע חקלאית מול חקלאית ולמגורים מול מגורים. זה היה דצמבר 2014. סוכם על המנגנון עם ראש העדה".

יועצת משפטית ממשרד המשפטים, עו"ד אסתי ורהפטיג-בס: "החלטות הממשלה יצרו הסדר מאוד נדיב של קרקע תמורת קרקע כשהיום באופן כללי הפיצוי הוא בד"כ בהחזר כסף. יש דברים לקראת סיום, נמצאים בישורת האחרונה, בהליכים מאוד אינטנסיביים".

ראש מנהלת נתיבי ישראל במשרד התחבורה, קובי בליטשטיין: "50% מהתושבים כבר פוצו, חלקם בכסף, חלקם בקרקע. כל החלטת ממשלה מטיבה יותר מהחלטה הקודמת, כולל פיצוי מלא החל בעלות של 26% בלבד על קרקע. מכירים בעובדה שיש פגיעה מאוד קשה באזרחים שהיו להם קרקעות שם". לבקשת יו"ר הוועדה גפני, אמר בליטשטיין, כי ימסור את כל הנתונים לידי ועדת הכספים. "בדלייה זה הסתיים. הבעיה העיקרית בעוספיה. האדם שמחזיק ברוב הקרקעות במפער הקישון; משפחת מנצור. הוא מחזיק מאות דונמים שאת חלקם מעבד. בעל הקרקע הגדול אחריו מחזיק ב- 70 דונם".     יועץ משפטי בחברת חוצה ישראל, דוד כחלון, אמר ש"יש מחלוקות אמיתיות וזה המקור לעיכובים".

יוזם הדיון, ח"כ חמד עמאר, קרא לגפני לקיים דיון המשך ולקבוע תאריכי יעד לסיום העניין". גפני השיב שבכוונתו "להביא את הנושא לידי סיום. זה עלה עוד בתחילת הקדנציה הקודמת שלי כיו"ר ועדת הכספים ב- 2010 והסחבת לא מקובלת עליי. על המדינה לדאוג לאזרחיה, יש כאן פגיעה בזכויות יסוד, בזכויות קנייניות וחייבים לפצות".

גפני שב ודרש לקבל את הנתונים "מי פוצה ומי לא, היכן ובכמה פוצו התושבים. אני דורש לקבל את הנתונים ביומיים הקרובים. אם יתברר שאכן פוצו כבר 50% מהתושבים, אתנצל בפני נציגי הממשלה, אך אם יתברר שאכן הדברים תקועים כל-כך הרבה זמן, יהיו לזה השלכות".

גפני הביע תרעומת על היעדרות נציגי אגף התקציבים והודיע כי ייפנה בעניין לממונה על אגף התקציבים ויידרוש הסברים ואת התערבותו בנושא. "בכל מקרה אוביל להסדרת העניין" סיכם".

בדיון לקחו חלק, בעלי אדמות במפער הקישון מהכפר עוספיה. מהדיון נעדרו חברי העמותה להגנה על האדמות, מעניין למה? 

ומדוע רק עכשיו זה מגיע לוועדת הכספים ולא לפני ארבע שנים? האם זה בשביל השואו או שבאמת רוצים לקדם פתרונות?.

ארכיון לסרטונים ששידרנו בנדון

{YouTubeVideo id=cR_MnofUmU8}

{YouTubeVideo id=U7OmPMXcqy0}

סרטון מהדיון בוועדת הכספים

{YouTubeVideo id=ySVcg0uLWl8}

תגובות

1. בעל קרקע לפני 8 שנים
הכל בלוף

מומלצים