שוב דחייה בהצבעה על רפורמה במיסוי מקרקעין

פעם נוספת ועדת הכספים דחתה הצבעה על רפורמה במיסוי מקרקעין שנועדה לקצר את פרק הזמן הפוטר ממס שבח משנתיים לשנה אחת בלבד, יו"ר ועדת הכספים גפני דרש מאנשי אגף האוצר להגיע לרכך את החוק.

29.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שוב דחייה בהצבעה על רפורמה במיסוי מקרקעין

ועדת הכספים דחתה היום (ב') בשנית, את ההצבעה על הצעת חוק שנועדה לתמרץ בעלי דירות שמוציאים אותן למכירה לעשות זאת בפרק זמן קצר, על-מנת להגדיל את היצע הדירות למכירה.

מהלך חקיקתי זה, הינו חלק מצעדים נוספים שהממשלה מקדמת על-מנת להתמודד עם מצוקת הדיור. לטענת אנשי האוצר, מוכרי דירות רבים, ביניהם משפרי דירות רבים, מחזיקים בדירותיהם למשך תקופות ארוכות, לעיתים על-מנת לנצל את מלוא התקופה המזכה בפטור ממס שבח, שכיום עומדת על 24 חודשים. הצעת החוק הנוכחית מקצרת בחצי את תקופת הפטור ל- 12 חודשים וזאת מתוך כוונה לעודד את בעלי אותן דירות להשלים את מכירתן בהקדם האפשרי.

חברי האופוזיציה בוועדת הכספים מתחו ביקורת קשה על הצעת החוק וטענו כי תפגע קשות באזרחים רבים ובמיוחד במשפרי דיור שמתקשים למכור את דירותיהם בשל מיקום בעייתי או בשל בעיות אחרות. הללו, כך טוענים חברי הכנסת, יספגו הן מס רכישה מוגדל של 8%, עליו הוחלט בחודשים האחרונים והן מהפסד של 25% שישלמו כמס.

רכזת בינוי ושיכון באגף התקציבים באוצר, מעיין נשר: "דווקא שיש גאות בשוק הדיור כשזמן המכירה אמור להתקצר, דווקא אז המלאים הולכים וגדלים והמשמעות, שאותם אלו שמחזיקים 'דירות בהמתנה', ממתינים עד לעליית הערך ורק ברגע האחרון לפני תשלום המס הם ממהרים למכור".

נציגת מנהל הכנסות המדינה, גלית בן-נאים: "אנחנו יכולים להתחקות אחר האוכלוסייה הזו, שמחקה מעל שנה עד שמוכרת את דירתה הקודמת. ההכנסה של משקי בית האלה עומדת על 27 אלף ₪, כלומר מדובר באוכלוסייה חזקה לעומת משפרי דיור רגילים, שההכנסה הממוצעת שלהם עומדת על 16 אלף ₪ והם בד"כ יעדיפו למכור את דירתם הישנה בטרם ירכשו חדשה".

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): "זו הצגה מוטעית. הצעת החוק תביא לכל היותר להגדלת היצע הדירות באלפים בודדים אם בכלל, בשנה הראשונה. לאחר-מכן, מספרי הדירות שייצאו למכירה ע"י משפרי דירות יתייצב על מספר קבוע. האפקט על שוק הדיור יהיה אפסי בעוד ייגרם נזק ממשי וקשה לאנשים רבים. זאת אלא אם תוכיחו שהתפלגות מכירת דירה בישראל נגמרת ב- 11 חודש ואני מסופק אם תוכלו להוכיח דבר כזה. אני מוכן שאנשים ישלמו מחיר אם הפגיעה בהם תהיה אכן מוצדקת. אני אישית התנסיתי פעמיים במכירת דירה ולא הצלחתי למכור 14 חודש. מי שנמצא במצב הזה ייפגע. לא אתן להצעה כזו לעבור כשלא מציגים עמדה מקצועית ומבוססת נתונים".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "המהלך הזה יגרום נזק לאזרחים. אדם שגר בארמון הנציב, קשה לו למכור את דירתו וכך גם באילת ובעוטף עזה וכל מי שגר במשק חקלאי סמוך גבול ורוצה בערוב ימיו לגור בטבריה או בתל-אביב ולא מצליח למכור את המשק. אז אתם אומרים לו להוריד את המחיר או שיפסיד 25% מהמכירה כי נטיל מס שבח נוסף על מס הרכישה. אתם מלקים את האזרחים. תתייצבו מול האזרחים ותגידו להם מה אתם רוצים לעשות להם. רעיון לא ראוי. אם לא תמכור ב- 12 חודש תהיה פושט רגל כי תספוג הפסד של 25% ולא תוכל לשלם את המחיר של הדירה החדשה. זו מדיניות קומוניסטית".

מי שביקש להגן על הצעת החוק היה ח"כ רועי פולקמן (כולנו): "אפשר להתווכח על האזורים. זמן ממוצע של מכירת דירה: 3 – 4 חודשים. לאדם שאין לחץ למכור אז הוא מחזיק את הדירה. הכוונה אומרת שמי שיכול ולא זקוק לכסף ולכן מעכב את המכירה, לגביו ההצעה תהווה תמריץ משמעותי לקצר את משך הזמן עד המכירה. יש לבחון הגדרת אזורי ביקוש ולבחון מידתיות ולא צריך להגזים בנזק לאזרחים, אולי לקבוע בהוראת שעה".

נציגי הלשכות המקצועיות התנגדו כולם להצעת החוק, אלא אם יוכנסו שינויים, בעיקר ריכוך ותוספת זמן עד המכירה.      נציג לשכת רואי החשבון, ג'ק בלנגה: "הגידול בהיצע הדירות בעקבות החוק יהיה חד-פעמי, כי יש ממוצע קבוע של משפרי דיור. אך הנזק הכספי יהיה קבוע. פוגעים באוכלוסייה הכי חלשה במי כדי להיטיב עם אוכלוסיה חלשה. סה"כ מדובר במי שרוצה לכמור את דירתו ולחכות עד רכישת הדירה הבאה. הבנאדם הזה עשוי למצוא עצמו מפסיד 250 אלף ₪ על דירה בשווי 1 מיליון ₪. במקום לטפל במי שיש לו 3-4 דירות. ביקשנו להאריך את הקופה לשנה וחצי ועוד שנה בסמכות המנהל".

יוסי אלישע מלשכת עורכי הדין: "אנשי האוצר הציגו נתונים מ- 2014 אז לא היו השלכות של מס שבח ומס רכישה מוגדל כפי שהוא היום. היום אין אף בית שמוכר את דירתו ויושב על הגדר כשהוא יודע שעוד שנתיים מחכה לו מס 25%. כאן מדברים על 8% ו- 25%, מי שתהיה לו הסיטואציה הזאת הופך להיות מחוסר דירה. זה יוצר אפלייה מול קבלנים, כי כשארכוש מקבלן אוכל לשבת על הגדר, כי ארכוש ואז אחכה 12 חודשים עד קבלת הדירה".

ירון גינדי מלשכת יועצי המס: "מפילים את כל החוסר בהיצע דירות במי באזרחים החלשים".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הורה בסיכום הדיון לאנשי האוצר "להגיע להבנות עם נציגי הלשכות המקצועיות. בהחלט יש מקום לבחון מה עושים עם אדם מסכן שבמשך שנתיים לא הצליח למכור את דירתו וכבר רכש דירה אחרת. אדם זה הוא לא משקיע. הועלו טענות קשות נגד הצעת החוק. יש להגיע להסכמות ולרכך את החוק, כך שלא יהיה כל-כך נוקשה וייקח בחשבון את הפרמטרים שעלו כאן. קורא לכם לבחון את החלת החוק בהוראת שעה. סתם אנשים לא מחזיקים דירות".

תגובות

מומלצים