רואה חשבון לעמותות תפקיד מרכזי במערך הכספי

רואה חשבון הוא תפקיד שדורש אחריות, קפדנות, אמינות וכמובן מקצועיות שכן מדובר באחד התפקידים החשובים והקריטיים ביותר בכל חברה או ארגון עסקי.

03.03.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
רואה חשבון לעמותות תפקיד מרכזי במערך הכספי

רואה חשבון לעמותה זה אחד התפקידים המרכזיים למרות שעמותה אינה מונעת ממטרות רווח, רואה החשבון שהיא בוחרת שינהל את ספריה, הכנסותיה והוצאותיה עושה זאת מתוך הבנה כי איש המקצוע חייב להיות מקצועי ואמין לא פחות, ואף יותר מאשר רואה חשבון בחברה או ארגון אחרים. הנהלת חשבונות בעמותה דורשת ידע נרחב בנושא, מדובר בתחום שונה מהנהלת חשבונות של ארגונים שמטרתם העיקרית היא רווח כספי ולכן יש לבחור בקפידה את איש המקצוע שינהל את כספי העמותה. רואה חשבון לעמותות חייב להיות ער לחוקים והתקנות השונים מאשר חברות עסקיות אחרות ועליו מוטלת האחריות בכל הקשור לתרומות, המתנות והתשלומים שיש במחזור השנתי של העמותה.

רואה חשבון לעמותות - ידע מקיף בתחום

רואה חשבון לעמותות הוא לא רואה חשבון רגיל, הוא נדרש להכיר לעומק את תחום העמותות, את החוקים והתקנות של המדינה כלפיהן, הוא חייב להיות מומחה בתחום כי כמובן שהפיקוח מצד רואי החשבון המפקחים קשה ומורכב, חלה עליו אחריות גדולה פי כמה כי לא מדובר בכסף פרטי אלא כסף שמגיע מהציבור וכמובן שעליו להיות אמין מאוד כדי למנוע צבים לא נעימים של גניבות ומעילות. כמו שמנכ"ל בחברה מסחרית חשוב לחברה כך רואה חשבון לעמותה, תפקודו המוצלח קריטי להצלחת העמותה והתנהלות ראויה ונכונה מצידו תמנע סיטואציות מביכות ולא תקינות.

רואה חשבון לעמותות

רואה חשבון לעמותות - ניהול ספרים, רישום הכנסות ועוד

כחלק מתפקידו של רואה חשבון לעמותות הוא ינהל את הספרים של העמותה ויבחן כל הכנסה וכל הוצאה שמדווחת כראוי ועל פי החוק, ידאג כי הקבלות יהיו אמיתיות וינותבו לספק או הגורם החיצוני המתאים, ידאג לרישום מסודר ומאורגן של כל ההכנסות וההוצאות, יפריד בין הנכסים שמוכרים כמתנות ותרומות לבין הנכסים האחרים ויציג חשבון הוצאות מפורט לפי הסוגים השונים.

אחריות גדולה נמצאת על כתפיו של רואה חשבון לעמותה, הוא יכול להיות ההבדל בין התנהלות תקינה ונורמאלית לבין סיטואציה מביכה ואפילו ביזיונית שבה כספי ציבור שהגיעו מתרומות יגיעו לידיים הלא נכונות. אם בעבר היד הייתה פחות קלה על ההדק בגלל שמדובר בארגונים ללא מטרות רווח ובעמותות שעושות עבודה חשובה, הרי שהיום הפיקוח הוא כמעט כמו חברות עסקיות וארגונים עסקיים אחרים. רואה חשבון הוא תפקיד מאתגר וחשוב, רואה חשבון שאחרי על כספי עמותה הוא תפקיד מאתגר וחשוב אפילו עוד יותר.

המאמר מוגש באדיבות המרכז למלכ"ר: http://www.malkar.co.il/

תגובות

מומלצים