רק 10 פקחים במשרד התחבורה על 5,300 מוסכים ו500 בלתי מורשים
הנתונים שנחשפים בועדת הכלכלה מצביעים על מחסור בפקחים של משרד התחבורה, אבנר פלור:"בישראל יש לפי ההערכה בין 300 ל-500 מוסכים בלתי מורשים, יש כוונה לקלוט עוד 8 מפקחים נוספים".
יו"ר הוועדה ח"כ כבל דרש ממשרד התחבורה תוכנית פעולה לטיפול במוסכים הפירטיים ואמר: "זה חלק בלתי נפרד מהמלחמה בקטל בדרכים ונדאג להסדיר זאת בחוק"
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לרישוי שירותים לרכב, שנועדה לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים.
בדיון עסקה הוועדה בפרק רישוי המוסכים, ובדיון נחשף כי במשרד התחבורה ישנם כ-10 פקחים בלבד המפקחים על כ-5,300 מוסכים מורשים ועוד 300-500 מוסכים בלתי מורשים.
היו"ר כבל מתח ביקורת על כך ודרש ממשרד התחבורה להגיש לוועדה, עד סיום הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, תוכנית פעולה להתמודדות עם המוסכים הפירטיים.
כאבל: "הטיפול במוסכים הפירטיים זה חלק בלתי נפרד מהחוק ונוגע גם למאבק בתאונות הדרכים שאנחנו מנהלים – אם לא נראה תוכנית כזו בתקופה הקרובה נשקול את צעדנו".
היו"ר כבל פתח את הדיון והזכיר כי להצעת החוק יש השפעה משמעותית על יוקר המחיה, ולכן ציין כי בכוונתו להמשיך לדון בה באינטנסיביות עד להשלמת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית בקרוב.
בדיון אישרה הוועדה, בין היתר, את הסעיף המגדיר מהן החובות שמוסך יצטרך לעמוד בהן על מנת לקבל רישיון, הכוללים מקום מתאים לטיפול ברכב ותנאי עבודה הולמים לעובדי המוסך.
היו"ר כבל התייחס לכך ואמר כי מוסכים רבים לא עומדים בכך, הוא ביקש לדעת כמה מוסכים בלתי מורשים פועלים בישראל וכיצד משרד התחבורה מפקח ונאבק בתופעה. "זאת הזדמנות לטפל במוסכים החאפרים".
ח"כ כבל. הוא אף הזכיר כי ביותר ממקרה אחד כבר התגלה שרכב שהיה מעורב בתאונה קטלנית טופל לפני כן במוסך בלתי מורשה.
סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, ציין כי בישראל יש לפי ההערכה בין 300 ל-500 מוסכים בלתי מורשים.
מנהל אגף הרכב במשרד, משה ויצמן, הוסיף כי במשרד יש כ-10 מפקחים שמבצעים פיקוח וביקורת במוסכים הלא מורשים ובעוד כ-5,300 מוסכים מורשים.
פלור הוסיף כי יש כוונה לקלוט עוד 8 מפקחים נוספים והטיפול במוסכים הבלתי מורשים נעשה באמצעות קנסות, עיצומים ועונשים.
היו"ר כבל ציין כי כבר לפני 10 שנים ניסה לטפל בעניין עם משרד התחבורה וכלום לא קרה מאז. הוא הוסיף כי "הטיפול במוסכים הפיראטיים הוא לבנה מרכזית בחוק, וזו הזדמנות שחיכינו לה שנים". הוא אף דרש ממשרד התחבורה להציג בדיון הבא נתונים על פעולות הפיקוח והאכיפה שנעשו ב-2015, ועד לסיום החקיקה דרש להציג לוועדה תוכנית להתמודד עם הבעיה משנת 2016 ואילך.
היועצת המשפטית של איגוד המוסכים, עו"ד אינגריד הר אבן, אמרה כי הבעיה לא קשורה לכמות הפקחים, אלא לעבודה של המוסכים הבלתי מורשים בשבת ובמגזר הערבי.
"אפשר להביא עוד 400 פקחים והבעיה לא תיפתר", אמרה. מנכ"ל קשת ליס, רון מלכה, הוסיף כי צריך לשלוח שוטרי יס"מ עם הפקחים וכי הבעיה היא לא רק במגזר הערבי.
פלור הגיב ואמר כי צריך להיכנס לפרופורציות, שכן לא מדובר ב-3,000 מוסכים בלתי מורשים.
היו"ר כבל הגיב ואמר כי עדיין יש כמות גדולה של מוסכים בלתי מורשים, ושב ודרש את הפירוט לגבי האכיפה שביצע משרד התחבורה והתוכניות לטיפול בבעיה בעתיד.
עוד אושר היום בדיון הסעיף שנועד לחייב את המוסכים להציע ללקוח יותר ממוצע תעבורה אחד בעת התיקון על מנת שהצרכן יבחר האם להשתמש בחלפים מקוריים, תחליפיים או משומשים משופצים בהתאם למחירם.
עו"ד יורם בונן, המייצג את איגוד יבואני הרכב, אמר כי הסעיף מיותר. ח"כ יעקב פרי תהה מדוע, והאם היבואנים מעדיפים שתמיד יעשה שימוש במוצר מקורי. עו"ד בונן השיב כי הצרכן הוא שצריך לקבוע.
ח"כ פרי הגיב ואמר כי "רוב הצרכים הם הדיוטות ובמקרים כאלה מקבלים את המלצת מנהל המוסך".
בונן הוסיף כי הסעיף רק מגדיל את הדילמה של הלקוח, וכי צריך לאפשר למוסך להחליט באיזה סוג של חלפים הוא רוצה להשתמש.
היו"ר כבל הגיב ואמר כי דווקא זה מה שיגביל את התחרות. לדבריו, גם אם מוסך החליט להיות אקסקלוסיבי ולהציע רק חלפים מסוג מסוים, הוא צריך להציע ללקוח את כל האופציות שעומדות בפניו ולאפשר לו לבחור.
סעיף נוסף שאישרה היום הוועדה מחייב את המוסך לתת ללקוח הצעת מחיר בכתב לפני הטיפול, הכוללת את הפעולות שהמוסך מציע לבצע בתיקון, מספר שעות העבודה הצפויות ומגוון מוצרי התעבורה שבהם יכול לבחור הלקוח.
ביוזמת היו"ר בל אף נקבע עוד כי המוסך יצטרך לתת הצעת מחיר במקרים בהם יש תוספת לתיקון שהציג המוסך בהצעת המחיר הראשונה.
"רכב זו ההוצאה השנייה הגבוהה ביותר אחרי דירה, ורוב הוויכוחים עם המוסכים הם לא על הצעת המחיר הראשונית אלא על ה'אלמנט' שנכנס לאחריה.
לכן צריך להודיע זאת ללקוח באופן ברור" אמר ח"כ אורי מקלב הוסיף כי צריך לתת ללקוח גילוי נאות ופירוט מלא של החלקים שהוחלפו, גם במקרים בהם התיקון מבוצע במוסך הסדר של חברת הביטוח והיא משלמת על התיקון.
פלור התייחס לכך ואמר כי כדי לתת מענה הצעת המחיר הסופית צריכה להיות מצורפת לחשבונית.
עוד דנה הוועדה בסעיף המועצה המייעצת לשר התחבורה בעניין המנהלים המקצועיים של מוסכים. לפי החלטת הוועדה המועצה תמנה לפחות 7 חברים, שיעסקו בעניינים המקצועיים של המנהל המקצועי של מוסך.
במועצה יהיו חברים 3 עובדי משרד התחבורה, מהם ייבחר היו"ר עובד של משרד הכלכלה ושלושה חברים בעלי רישיון מנהל מקצועי של מוסך לפי המלצת הארגון המייצג את המספר הגדול ביותר של בעלי מוסכים.
ביוזמת ח"כ פרי וח"כ דוד ביטן נקבע כי מבין 7 חברי המועצה תכהנה לפחות שתי נשים. אחת מהן תמונה מתוך 3 נציגי משרד התחבורה והשנייה תמונה מבין נציגי המנהלים המקצועיים של המוסכים.
מנכ"ל איגוד המוסכים, רונן לוי, אף ציין כי יש בענף מספר מנהלות מוסכים מוצלחות