"מעדיפים שבזק תשקיע בתשתיות מאשר לחלק מתנות לאזרחים"

היו"ר כבל תבע לפתור בעיות ולקדם תחרות אמיתית באינטרנט ובטלפוניה הקווית לאלתר, נציג סלקום:"אם התחרות בטלפוניה הייתה שולית בזק לא הייתה נעמדת על הרגליים האחוריות" נציגת בזק: "סלקום ופרטנר לא מוכנות לחתום על הסכם לכן לא ניתן לשווק אותן".

07.03.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
"מעדיפים שבזק תשקיע בתשתיות מאשר לחלק מתנות לאזרחים"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, דנה היום בטענות כי חברת בזק פועלת לסכל את רפורמת השוק הסיטונאי, שנועדה לפתוח לתחרות את שוק האינטרנט המהיר.

הדיון התקיים לבקשת חברת הכנסת נורית קורן וחברי הכנסת מיקי לוי, אוסאמה סעדי וזוהיר בהלול, והיו"ר כבל פתח אותו בביקורת שמתח על מנכ"לית חברת בזק, סטלה הנדלר, שלא הגיעה לישיבה.

"אם מנכ"ל משרד התקשורת מצא זמן להגיע לדיון, אז גם המנכ"ל של הגוף שהדיון עוסק בו צריך להגיע וזו הפעם האחרונה שזה קורה".

הוא יקש לדעת האם הרפורמה אכן יצאה לדרך והשיגה את המטרות שקבוע המחוקקים והרשות המבצעת. הוא הוסיף כי הסכם השוק הסיטונאי היה אמור לייצר תחרות לטובת אזרחי ישראל, אך אנחנו עדיין רחוקים מתחרות אמיתית בשוק.

ח"כ מיקי לוי אמר כי הדיון הוא לא פחות חשוב מדיון על הגז, מכיוון שיש מיליארדי שקלים שהציבור יכול לחסוך "ראש הממשלה, שהוא שר התקשורת, לא מוציא את הרפורמה לדרך וכך נפגעים האזרחים".

בזק מסרבת לספק שירותי טלפוניה סיטונאית למרות הוראות הרגולטור ובג"ץ, ומונעת הפחתת מחירים של כחצי מיליארד שקל בשנה. הוא אף הצטרף לביקורת של היו"ר כבל על היעדרותה של מנכ"לית בזק מהדיון. ח"כ סעדי הוסיף כי רפורמת הסלולר הביאה לצניחת מחירים שהורגשה בכיס של הציבור, אך רפורמת השוק הסיטונאי עדיין לא מורגשת. ח"כ בהלול ציין כי בזק מסרבת לספק טלפוניה סיטונאית בניגוד להנחיית משרד התקשורת, והיא לא יכולה להמשיך להתנהל כמונופול ארכאי. ח"כ קורן אמרה כי מה שחשוב זה יוקר המחייה וכי צריך לבחון שהרפורמה לא תפגע גם בעובדים.

מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, אמר כי רפורמת השוק הסיטונאי היא אחת המורכבות והמסובכות שנעשו. לדבריו, חברי הכנסת נגעו בסעיף אחד מתוך שורה שלמה של דברים. "כשעושים פוקוס על נושא אחד מאבדים פרופורציות ומישהו שהוא לוביסט שלא הציג עצמו ככזה נתן לחברי הכנסת להעלות את הנושא בצורה כזו", האשים פילבר.

חברי הכנסת התרעמו וח"כ סעדי אמר כי לא היה שום לוביסט כזה. ח"כ בהלול ציין כי אי אפשר להאשים את חברי הכנסת בקלות דעת, וח"כ קורן אמרה: "אם אנחנו קלי דעת בהגנה על צרכנים אז זה בסדר".

פילבר הוסיף כי הרפורמה כוללת 3 צעדים ביצוע שוק סיטונאי בתשתית הנייחת של בזק, ביטול ההפרדה המבנית בבזק והאצת הנחת תשתית נייחת בישראל. לדבריו, "אנחנו בסיומו של החלק הראשון ובתחילת שני החלקים הבאים, ששזורים זה בזה"

 באשר לנתונים אמר פילבר כי הרפורמה יצאה לדרך ב-17 בפברואר 2015 והתחזית הייתה שיעברו 125 אלף לקוחות לשוק הסיטונאי, כשבפועל עברו 285 אלף לקוחות, שמתוכם 47 אלף הם לקוחות בזק בינלאומי, עוד 110 אלף לקוחות סלקום, 80 אלף פרטנר, 25 אלף לאקספון, וכ-10,000 לקוחות לכל אחת מהחברות טריפל סי, טלזר ואינטרנט רימון.

"היו בעיות ועיכובים והמדיניות הקודמת של המשרד הייתה ללכת לעימותים, אני אמרתי שאני מעדיף לאכול את הענבים ולא לריב עם השומר", אמר פילבר. לדבריו, 30 מתוך כ-40 בעיות שהתגלו כבר טופלו והיתר במגמת פתרון.

"הפוקוס הוא לא על המחיר המחירים בישראל הן מהזולים בעולם. הפוקוס הוא על התשתית, ותשתית התקשורת הלאומית של ישראל נבנית על ידי חברות פרטיות שצריכות להרוויח. הדור הרביעי בישראל לא מתקדם. יש פיקציה של דור רביעי בעוד שבכל העולם הוא בפריסה מלאה והדור החמישי כבר בדרך.

בסוף נגיע למצב שאנשים יחזיקו טלפון חכם ולא יוכלו לקלוט בו. בשוק הנייח מוכרים ללקוחות 100 מגה כשלכבלים יש יכולות פיזיות שרחוקות מאוד מזה והמהירות המקסימלית שאפשר להגיע אליה בישראל היא 37 מגה. המדיניות של המשרד, על דעת ראש הממשלה, היא שהכסף לא יחולק כמתנות לאזרחים אלא יושקע מחדש בבנייה ושדרוג התשתית הנייחת בישראל.

אנחנו ברגע היסטורי ויש לנו מנוף של פעם בדור על המונופול של בזק אני רוצה שבעוד שנה שנתיים יהיו מהירויות של 400-500 מגה ובשביל זה צריך להדליק את הסיבים ולטפל בהפרדה המבנית יחד עם השוק הסיטונאי", אמר פילבר. באשר לשיווק הבנדל אמר פילבר כי יש סכסוך עסקי בין בזק לפרטנר וסלקום והוא יפתר ברגע שתבוטל ההפרדה המבנית

 "בטלפוניה יש שני ציפורים על העץ יש מחיר אטרקטיבי רק שצמוד אליו תיק שירות שאף אחד לא יודע לממש, אף אחד מהחברות לא שיווקו קו טלפון כי הדבר תקוע. הצעתי פשרה שתאפשר להתניע את המהלך".

מנהל מחלקת קשרי ממשל בסלקום, ניר יוגב, אמר כי הרפורמה בכל מה שקשור לאינטרנט יצאה לדרך עם המון קשיים, ובכל זאת יש הפחתה של 30-40 אחוז במחיר. לדבריו, בזק מרוויחה במקטע הטלפוניה 1.7 מיליארד שקל בשנה והפחתה דומה יכולה לחסוך ללקוחות 500-600 מיליון שקל בשנה.

מנכ"ל משרד התקשורת פילבר העיר כי מדובר על 150 מיליון שקל בלבד. יוגב הוסיף כי אם זה היה שולי בזק לא הייתה נעמדת על הרגלים האחוריות ומפרה הוראות של משרד התקשורת. מנהל אגף הרגולציה של פרטנר, יהב דרורי, הוסיף כי שניים מעמודי התווך של הרפורמה לא יושמו ועד היום לא נמכר ולו קו טלפוניה סיטונאי אחד.

סמנכ"לית הרגולציה של בזק, שרון פליישר בן יהודה, התייחסה להיעדרות של מנכ"לית בזק ואמרה כי נקבעו לה דברים מראש. היא הוסיפה כי הטלפוניה לא הייתה חלק מרפורמת השוק הסיטונאי והכניסו אותה בצורה רשלנית, שלא ניתנת ליישום מבחינה טכנולוגית.

"בזק פנתה למשרד התקשורת והלכה לבג"ץ והמשרד התחייב שתיושם מתכונת אחרת. בזק מוכנה למתכונת של פריסייל בה החברות קונות את הקווים ובזק נותנת שירות מלא. בזק עמדה בהנחיות הרגולטור ומכרה באופן שוויוני את כל החברות", אמרה.

באשר לבנדל האינטרנט הוסיפה פליישר בן יהודה כי "יש עוד 10 חברות אינטרנט שלא הגיעו לדיון ואין להן תלונות כי הן חתמו על הסכם עם בזק, ורק סלקום ופרטנר לא מוכנות לחתום על ההסכם אז בזק לא יכולה לשווק אותן. בזק היא חברת התקשורת היחידה שמשקיעה מיליארד שקל בתשתית בשנה, סלקום משקיעה אולי 100 מיליון שקל בשנה".

נציג האוצר, אסף וסרצוג, אמר כי אפשר להוציא את הרפורמה בטלפוניה לדרך ולחסוך מאות מליוני שקלים לצרכנים ובזק יכולה להשקיע יותר בתשתיות. מנכ"ל משרד התקשורת פילבר הגיב על כך בביקורת על רפורמת הסלולר ואמר: "עולם הסלולר הביא אותנו לשוקת שבורה מבחינת התשתיות ואסור לחזור על זה".

היו"ר כבל סיכם ואמר כי הוועדה תעקוב אחר התקדמות התחרות בטלפוניה ובעוד כחודשיים תקיים דיון מקיף בשוק התקשורת, כדי שלא נגיע למצב שיהיה לנו טלפון חכם בתוך שוק מפגר. לדבריו, זה לא מתקבל על הדעת שכל העולם יהיה בדרך לדור החמישי כשאנחנו עוד לא הגענו לדור רביעי.

הוא אף קרא לבצע בדיקה של מהירות הגלישה האמיתית באינטרנט ותבע לטפל בפרסומים מטעים שמבטיחים מהירות גבוהה ממה שאפשר לספק בפועל. "בטלפוניה הנייחת ובבנדל האינטרנט לא מתקיימת תחרות וזה חייב לקבל מענה מידי אסור לחזור 30-40 שנה לאחור לתקופה שבה היה יותר זול לטוס לארה"ב מאשר להתקשר לשם באמצעות בזק"

תגובות

מומלצים