מחלות במערכת העיכול וטיפול בהן

מערכת העיכול היא אחת הגדולות והמורכבות ביותר בגוף האדם, ומונה בין היתר את התוספתן, הכבד, המעי הדק והגס, הקיבה, כיב המרה ועוד אברים חיוניים. בתוך כך, ישנה שורה ארוכה של בעיות, תופעות ומחלות במערכת העיכול

08.03.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מחלות במערכת העיכול וטיפול בהן

במחלות אלה ניתן לטפל עם רפואה מונעת ובעזרת התערבויות כירורגיות שונות על ידי רופאים מומחים (גסטרואנטרולוגים).

חשיבות האבחון

לפני שנדבר על טיפול במחלות בדרכי העיכול יש להבין כי כל התערבות מתחילה באבחון על ידי מומחה. על כן, מי שחש כאבי בטן, שלשולים, צרבת חריפה או עצירות ממושכת צריך לפנות אל גסטרואנטרולוג לצורך תשאול והפניה לבדיקות נוספות. לדוגמא, ייתכן שהמומחה יחליט כי יש צורך בבדיקת גסטרוסקופיה, במהלכה מוחדרת שפופרת דקה וארוכה אל הקיבה דרך הפה. בקצה השפופרת יש סיב אופטי לתאורה וצילום, בעזרתו סורקים את האברים הפנימיים.

ניתן לגלות בבדיקה זו דלקות, דליות וגידולים, וכמו כן לבצע התערבויות כירורגיות שונות כמו הזרקה של תרופות, עצירת דימומים וכריתה של גידולים. אפשרות נוספת היא הפניה לבדיקת  קולונסקופיה שבה מחדירים צינור עם סיב אופטי אל המעי הגס דרך פי הטבעת, כאשר המטרה היא לסקור את דופן המעי או לבצע התערבויות שונות כמו בבדיקה הקודמת. בכל מקרה, אבחון מוקדם של בעיות במערכת העיכול הינו קריטי לגילוי של בעיות העלולות להחריף ובמצבים מסוימים אף לסכן חיים.

כיצד מטפלים במחלות

מטבע הדברים, הטיפול תלוי בזיהום, בבעיה או במחלה הספציפית במערכת העיכול, בין אם מדובר בתרופה, ניתוח, השתלה, פיזיותרפיה או בניית תפריט תזונה הולם. לדוגמא, מחלת קרוהן היא מצב דלקתי ברירית מערכת העיכול, שככל הנראה קשור בבעיות במערכת החיסונית לצד השפעות סביבתיות וגנטיות. מאידך, כיבים פפטיים הינם פצעים על הקיבה או רירית התריסריון, שנוצרים לעיתים בעקבות עישון, שימוש בתרופות מסוימות או הימצאות חיידקי הליקובקטר פילורי.

מעבר לכך, ישנן עוד מחלות רבות ומגוונות הפוגעות בתפקוד מערכת העיכול, וחלקן אף ממאירות ומסוכנות, ביניהן סרטן במעי הגס, תסמונת המעי הרגיז, פיסורה אנאלית, דיזנטריה, צליאק, טחורים, שחמת הכבד ועוד. לכל אחת מהבעיות הללו יותאם טיפול הולם בהתאם לאבחון המוקדם ולחוות הדעת של המומחה.

מערכת העיכול
 
באדיבות אתר שאל את הרופא.

תגובות

מומלצים