.themarker הירדנים מחכים לרכבת העמק

משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, הניח השבוע את פסי הרכבת האחרונים של רכבת העמק המיתולוגית, המחברת בין חיפה לגשר שייח' חוסיין נהר הירדן בעמק בית שאן. רכבת העמק תאפשר הובלת מטענים מעמאן לנמל חיפה

09.03.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
.themarker הירדנים מחכים לרכבת העמק

רכבת העמק, חידוש קטע מהרכבת החיג'אזית שחיברה בתחילת המאה הקודמת את חיפה לדמשק, צפויה להיפתח לתנועת הנוסעים בחודש נובמבר הקרוב. כשלושה חודשים קודם לכן תתבצע נסיעת המבחן הראשונה של הקו.

הפרויקט, שעלותו נאמדת בארבעה מיליארדי שקלים, יושק לאחר למעלה מעשור של תכנונים ומאבקים בין משרדי התחבורה והאוצר לדורותיהם. לאורך המסילה, שאורכה כ-60 קילומטרים, הוקמו ארבע תחנות רכבת מתוך שש תחנות שתוכננו בשלב הראשון על תוואי הקו: תחנות בית שאן, עפולה, מגדל העמק-כפר ברוך ויוקנעם-כפר יהושע. בשלב מאוחר יותר מתוכננות שתי תחנות רכבת נוספות, האחת במרכזית המפרץ והשנייה בנשר.

תוואי המסילה הנוכחי מתפצל מתחנת "לב המפרץ" ליד צומת הצ'ק פוסט מזרחה ועובר בגשר מעל שדרות ההסתדרות לכיוון יגור ואזור צומת העמקים (ג'למה). הקו ממשיך לאזור צומת התשבי לאורכו של עמק יזרעאל, עד עפולה ומשם ישירות לבית שאן. לפי הצהרות קודמות של רכבת ישראל, הנסיעה מעפולה לחיפה תארך 18 דקות בלבד.

לרכבת העמק משמעותית פוליטית לא פחות מאשר תחבורתית. בסמוך לתחנה הסופית של הקו מתקיימת פעילות ענפה של העברת סחורות מירדן לישראל, שמובלות כיום במשאיות לנמלים בחיפה ובאשדוד ומשם מיוצאות לאירופה. בנוסף להסעת נוסעים תשמש הרכבת להובלת מטענים ובממשלה שואפים כי בעתיד תחצה המסילה את הגבול לירדן דרך גשר "שייח חוסיין" ותתחבר לרשת הרכבות של הממלכה ההאשמית.

מתחת לפני השטח התקיימו באחרונה מגעים בין גורמים ישראלים לירדנים, באשר לשיתוף הפעולה הרכבתי בבוא העת, שידרוש מהירדנים לחבר את מסילת הרכבת הסמוכה שלהם אל מעבר הגבול. לפי הערכות בענף התחבורה, הירדנים מביעים עניין גדול בפרויקט הכלכלי המשותף, במיוחד לאור מסוף המטענים המתוכנן לקום בבית שאן והנמל העתידי הנוסף שיפתח בחיפה.

התקווה היא שהקמת מסילת הרכבת עבור מטענים וחיבורה לנמל חיפה ומרכז הארץ תצמצם את תנועת רכבות המשא במסילת החוף העמוסה וכן תאפשר להפחית את תנועת המשאיות בכבישים.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין כי "חיבור ערים כמו מגדל העמק, עפולה ובית שאן לרשת המסילות הארצית יקצר באופן ניכר את זמן ההגעה למרכז הארץ ויעלה משמעותית את ערך הנדל"ן של הערים והישובים שבתוואי הרכבת. מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הנדל"ן של ישובים אלה ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים" אמר כץ.

רכבת העמק מוקמת במסגרת פרויקט "נתיבי ישראל", שנועד ליצור רשת של מסילות ברזל וכבישים מהירים מקרית שמונה בצפון ועד אילת שבדרום. בראש המיזם עומד סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, קובי בליטשטיין.

מקור

http://www.themarker.com/dynamo/1.2878250

תגובות

מומלצים