איגוד המוסכים חברות ביטוח מאיימות על שמאים והמפקח

הדברים נאמרו במסגרת המשך הדיון על הרפורמה בענף הרכב הפיקוח על הביטוח בתגובה "מי שמשפיע הכי הרבה על שמאים זה המוסכים" ח"כ דוד ביטן דרש לתקן את החוק או הוראות המפקח על הביטוח כך שיבוטלו רשימות השמאים ותטופל השפעת חברות הביטוח על השמאים

13.03.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
איגוד המוסכים חברות ביטוח מאיימות על שמאים והמפקח

היו"ר כבל: "אם הכוחות הגדולים ימשיכו לשלוט החוק יהיה אות מתה וכאילו לא עשינו כלום".

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לרישוי שירותים לרכב, שנועדה לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים.

בדיון היום החלה הוועדה לעסוק בפרק המסדיר את עבודת שמאי הביטוח, והדיון התלהט כשאר הוועדה החלה לדון בסעיף העוסק באיסור השפעה על שיקול דעת של שמאי בעת עריכת שמאות רכב.

נציגי השמאים טענו כי צריך לשמור על השמאים נקיים ככל האפשר מלחצים, נציגי איגוד המוסכים האשימו כי חברות הביטוח מאיימות על שמאים ונציג אגף שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר האשים מנגד כי המוסכים הם שמשפיעים הכי הרבה על השמאים.

ח"כ דוד ביטן, שהחליף את היו"ר ח"כ איתן כבל בפתח הישיבה, דרש בעקבות זאת לטפל בהשפעה של חברות הביטוח או כל גורם אחר על השמאים ואף הציע לעשות זאת באמצעות ביטול רשימות השמאים של חברות הביטוח. הוא ביקש מנציגי הממשלה להציג לוועדה את הפתרון בדיונים הבאים.

לפי ההצעה שנדונה, בעלי רישיונות מתוקף החוק ובכלל זה מוסכים לא יוכלו להשפיע על השמאים,

היועץ המשפטי של איגוד שמאי הרכב, עו"ד שלמה תוסייה כהן, אמר כי השמאי נמצא תחת לחצים מכל הצדדים, וכולם בעלי אינטרסים.

"צריך לשמוע עליו מלחצים ככל האפשר ולכן צריך לאסור על כל אדם, גם על חברות הביטוח וחברות הליסינג, להפעיל לחצים על שמאים". נציג אגף הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, אוהד מעודי, התייחס לכך שהאיסור לפי הצעת החוק שנדונה לא חל על חברות הביטוח. הוא הסביר כי על חברות הביטוח חלים איסורים ברורים ויש עליהן אכיפה וסנקציות שמפעיל האגף.

עם זאת, ח"כ ביטן הבהיר כי הוא לא מוכן לקבל את זה שדווקא חברת הביטוח תהיה פטורה מאיסור הפעלת לחץ לפי חוק זה ואמר: "חברות הביטוח הן הבעיה הכי גדולה פה". מעודי הגיב ואמר כי בעניין חברות הביטוח מי שיכול לפקח ולהטיל עיצומים זו המפקחת על הביטוח ולא משרד התחבורה. הוא אף ציין כי בשנתיים אחרונות הוטלו על חברות הביטוח עיצומים שונים בסך 14 מיליון שקל.

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, התפרץ ושאל אם זה המצב מדוע חברות הביטוח ממשיכות להפעיל לחץ למרות העיצומים והאכיפה.

יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים, יהודה יגן, אמר כי השמאים תלויים בחברות הביטוח בגלל הרשימות. "אם רוצים שנשמור על הלקוחות צריך לבטל את הרשימות", אמר. היועץ המשפטי של איגוד חברות הביטוח, עו"ד ירון אליאס, אמר כי "מנסים לפתוח הסדרים שפועלים 10 שנים, נבחנו על ידי המפקח על הביטוח וקיבלו אישור בג"ץ".

מעודי הוסיף כי אסור לחברות הביטוח להוציא שמאים מהרשימה כסנקציה או לבדוק את ממוצע העלויות שלהם."בשנים האחרונות השמאים שהוצאו מהרשימה היו כאלה שהלכו לעולמם או כאלה שרצו לצאת", אמר. דני הולנדר מאיגוד המוסכים אמר מנגד כי בפיקוח על הביטוח קיבלו הקלטות של איומים על שמאים ולא עשו עם זה שום דבר.

"יש הקלטות שמעמידים שמאים לדין משמעתי בחברות הביטוח כל רגע ומודדים אותו אחושלוקי ומפעילים עליו סנקציות, אבל הקלטות זה לא תופס מבחינתכם", אמר הולנדר למעודי, שהגיב ואמר כי הולנדר "זורק דברים באוויר. מי שבוחר את השמאי זה הלקוח או המוסך ומי שעושה את ההשפעה הכי גדולה הם המוסכים".

בעקבות זאת דרש ח"כ ביטן לבטל את רשימות השמאים של חברות הביטוח. הוא ביקש מנציגי הממשלה לפתור את הבעיה שעלתה ולמנוע השפעה של חברות הביטוח על השמאים. "יש השפעה של חברות הביטוח, והשפעה על הפרנסה זו ההשפעה הכי גדולה שיש גם אם זה בתת מודע", אמר ח"כ ביטן. היו"ר כבל הצטרף לדברים ואמר כי "אם לא נצליח לפרק את מערכת היחסים בין השמאים לחברות הביטוח אז חבל על הזמן". הוא הזכיר כי כחבר כנסת נלחם בעניין הזה מהצד של הצרכן ואמר: "הצעת החוק הזו אמורה להביא מהפכה צרכנית, אבל אם הכל יישאר אותו דבר והכוחות הגדולים ימשיכו לשלוט אז החוק יהיה אות מתה וכאילו לא עשינו שום דבר".

תגובות

מומלצים