ועדת החינוך:"הגדירו את הסייעת בגני ילדים כמקצוע"

ועדת החינוך בראשות ח"כ יעקב מרגי קיימה הבוקר דיון מעקב אחר התקדמות רפורמת הסייעת השנייה בגני הילדים. הדיון התקיים לאחר שהתקבלו פניות רבות מסייעות ומהורים בדבר תקלות בביצוע הרפורמה.

16.03.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ועדת החינוך:"הגדירו את הסייעת בגני ילדים כמקצוע"

סייעת בגן ילדים: אין לנו הכשרות מקצועיות ויש הבדלי העסקה בין הסייעות.

ישראל אליאסף, יו"ר פורום ועדי ההורים היישובים ומבין יוזמי הדיון, אמר כי הרפורמה התרחשה מהר, לא הוקדשה לה מספיק מחשבה ולא שותפו בתהליך אנשי שטח. אליאסף סיפר לוועדה כי בגנים מסוימים לאחר שמתחילת השנה ירד מספר הילדים מ-30ל-29 הופסק המימון עבור הסייעת השנייה והיא הועברה לתפקיד אחר.

"עיקר הבעיה בגנים היא עם בני השלוש,המפתח של 30 ילדים בגן אינו נכון, משום שיכולים להיות 25 ילדים וכולם בני שלוש שזקוקים לסייעת נוספת. הצורך הוא לתת מענה בשלב הקשה של גילאי שלוש". עוד אמר כי הרשויות מתחכמות ושמות 29 ילדים בגן או בונות גנים רב גילאיים עם ילדים בני 5 כדי לא לספק סייעת שניה".

גילי אלון סייעת מבאר שבע, סיפרה כי ימי שישי אינם כלולים ברפורמה וכך קורה שבימי שישי שהם ימים עמוסים בפעילויות, מסיבות וימי הולדת, אין סייעת נוספת בגני הילדים. עוד ציינה כי הסייעת השנייה מועסקת ב-83% משרה ולא 100%.

סימה חדד ממשרד החינוך הציגה את עיקרי הרפורמה ואמרה כי המשרד מתקצב סייעת שניה החל מ-30 ילדים. "התאריך הקובע לתקצוב סייעת שניה היה ה-1 בינואר. גנים שדיווחו בתחילת השנה שיש להם 30 ילידים קיבלו סייעת שניה. בסוף דצמבר התבקשו לדווח שוב ולגנים שמספר הילדים ירד מ-30 נלקחה הסייעת השנייה".

החל מינואר 2016 לא תגרע הסייעת השנייה גם אם יפחת מספר הילדים בגן. עוד אמרה כי קיימים אתגרים נוספים ברפורמה וכי "המשרד לומד תוך כדי תנועה".

עוד נטען במהלך הדיון כי עיסוק הסייעת לא הוגדר כמקצוע ויש פערים בתנאי ההעסקה של הסייעת השנייה לעומת הסייעת הראשונה שכרה מתוקצב ב- 100% ע"י משרד החינוך לעומת 117% לסייעת ראשונה, היא מתוקצבת רק ל- 5 ימי עבודה בשבוע לעומת 6 ימים של הסייעת הראשונה, יש הבדל בתנאי העבודה, השכר וההכשרה, לעומת הסייעת הראשונה.

להכשרת הסייעת השנייה הוקצו 270 שעות. ההכשרה היא ע"י הרשות המקומית. בשנה זו, רק כ- 10% מהסייעות השתלמו בהשתלמות זו.
 
בתום הדיון קרא יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי למשרד החינוך ולשלטון המקומי לא לגרוע סייעת שניה באמצע שנת הלימודים גם אם מספר הילדים בגן פחת מ- 30 ילדים. "גן שהתחיל עם סייעת שניה, יש לתקצב אותו בכל השנה לטובת הילדים בגן".

עוד קראה ועדת החינוך למרכז השלטון המקומי להאיץ את הכשרת הסייעות, וליו"ר ההסתדרות החדשה להוביל מהלך עם משרד האוצר ומשרד הכלכלה להגדיר את תפקיד הסייעת כמקצוע, באופן שישפיע על תנאי העסקתה,  תנאי קבלה, שכרה, מספר ימי עבודה בשבוע, הכשרה, אחוז משרה, וכו'.

כן קרא היו"ר מרגי למשרד החינוך, משרד הכלכלה, מרכז השלטון המקומי, ההסתדרות החדשה ונציגות הורים להתכנס לנושא ולמצוא פתרונות לבעיות שהוזכרו בישיבה ולשתף בתהליך את נציגות ההורים. יו"ר הוועדה ביקש לקבל את המסקנות לכשתושלם עבודת הצוות.

תגובות

מומלצים