בממשלה מודים שדליפת נתונים מהמאגר הביומטרי היא אפשרית

אין סיבה להשקיע עוד עשרות מיליוני שקלים בהארכת פיילוט התיעוד הביומטרי, כי עובדתית אין מאגר שלא ניתן לפריצה, אלה חלק מהדברים שעלו בדיון הוועדה המשותפת ליישומים ביומטריים המורכבת מוועדות החוקה, חוק ומשפט, הפנים והמדע והטכנולוגיה.

24.03.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בממשלה מודים שדליפת נתונים מהמאגר הביומטרי היא אפשרית

היועצת המשפטית של יחידת הממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה: אף אחד לא יחתום על תעודת ביטוח שהמאגר לא ידלוף לעולם. ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי גון קמני: עד כה הונפקו מיליון וחצי תעודות ודרכונים ביומטריים

הוועדה המשותפת ליישומים ביומטריים המורכבת מוועדות החוקה, חוק ומשפט, הפנים והמדע והטכנולוגיה, דנה היום בפיילוט התיעוד והמאגר הביומטרי ובאפשרות הארכת הפיילוט בתשעה חודשים נוספים.

כזכור, בחודש יולי אשתקד הוועדה המשותפת ליישומים ביומטריים אישרה את הארכת תקופת הפיילוט של המאגר הביומטרי בתשעה חודשים נוספים עד ליום - 31.3.16. (תקופת הפיילוט החלה ב-30.6.13) הוועדה דנה היום בדו"חות השונים המסכמים את תקופת המבחן.

חברי הכנסת רויטל סויד, חיים ילין, דב חנין, ויעל גרמן מתחו ביקורת על קיום הדיון וזימונו בטווח קצר. חה"כ הציעו לדחות את הדיון למועד אחר. ח"כ צחי הנגבי השיב לבקשה לדחות את הדיון ואמר "גם להפסיק את הפרויקט, נדרש דיון על מנת להבין את ההנמקות לכך. לדבריו "מדינת ישראל חייבת לעבור לתיעוד ביומטרי".

נציגת משרד הפנים עו"ד עירית ויסבלום אמרה ששר הפנים אמר את דעתו באופן ברור כי בכוונתו לבקש מהוועדה להאריך את תקופת הניסיון בתשעה חודשים נוספים.

ח"כ רויטל סויד אמרה "יש לי תחושה שהשר לא יבקש להותיר את המאגר על כנו. זה מאגר מסוכן שצריך ללכת לעולמו". סויד הציעה להפסיק להנפיק תעודות ביומטריות ולאגור את הנתונים.

ח"כ יעל גרמן שהתנגדה לקיומו של המאגר שאלה במהלך הדיון שוב ושוב "מה המטרה האמתית של המאגר? התחושה שלי היא שמטרתו ביטחונית ולא הרכשה כפולה כפי שנטען. בואו  נשים את זה על השולחן". אמרה גרמן.

ח"כ חיים ילין אמר "אין סיבה להשקיע עוד עשרות מיליוני שקלים בהארכת הפיילוט". לדבריו, "אין מאגר שלא ניתן לפריצה. אם כל שאילתה צריכה להיבחן מול המאגר, תמיד יתאפשר ליירט את השאילתה בדרך, וכך המאגר נפרץ. אני לא מאמין שהמוח הישראלי עדיין לא פרץ את המאגר". אמר ילין.

ח"כ יעל כהן-פארן שאף היא התנגדה לקיומו של המאגר תהתה מדוע המאגר חייב ללכת צמוד עם התיעוד? אפשר להנפיק תיעוד ביומטרי ללא קיומו של המאגר.

ח"כ תמר זנדברג טענה שמעולם לא בוצעה בדיקה אמיתית לנחיצות המאגר ובחינת החלופות. החלופות לא נבדקו ולא הוצגו לנו כאן בוועדה. לא יעלה על הדעת שכל הנתונים הביומטריים של אזרחי מדינת ישראל יילקחו בכפיה. לא נשעבד את כל נתוני הביומטריה של אזרחי ישראל לטובת משטרת ישראל". אמרה זנדברג.

ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי גון קמני אמר כי עד כה מעל 935,000 איש הצטרפו לתיעוד הביומטרי. וכי עד כה הונפקו מעל מיליון וחצי תעודות ודרכונים. מעל 1,300 בקשות העידו על חשש להרכשות כפולות. ורק שלושה מהם התבררו כניסיון להרכשות כפולות. בהתייחסו להצעה להנפיק תעודות ללא מאגר, אמר קמני "התיעוד טוב מאוד, אולם הוא לא שווה ללא המאגר אליו יושוו הנתונים. לדבריו "חוו"ד של כל הגורמים המקצועיים, קבעו את נחיצות המאגר. כמו כן נקבע כי החובות שנדרשו מהרשות בתקופת המבחן, הושלמו במלואן.

נציג רשות האוכלוסין ברוך דדון אמר כי אין לפקיד יכולת לדעת ב-100% שהאדם היושב מולו, הוא האדם הנושא את הזהות. רק מאגר ביומטרי, נותן את המענה לכך.

היועצת המשפטית של יחידת הממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה עו"ד נעמה בן צבי אמרה "ההמלצה של ההועדה היא להמשיך את קיומו של המאגר. אולם הוועדה המליצה על כך שבמאגר יהיו רק תמונות פנים ללא טביעות אצבע. לדבריה, "אף אחד לא יחתום על תעודת ביטוח שהמאגר לא ידלוף לעולם. זה עניין של ניהול סיכונים והשאלה איך אתה מנהל אותו".

ראש חטיבת טכנולוגיות במטה ללוחמה בטרור מר יואב זקס אמר "יש היום עשרות אלפי תעודות זהות כפולות מזויפות וע"כ המאגר הביומטרי, הינו חובת המציאות" לדבריו, השב"כ אחראי על אבטחת המידע במאגר. הצורך במאגר עלה כתוצאה מהקלות בה ניתן לזיף את התיעוד הישראלי. זו המטרה והתכלית הביטחונית לקיומו של המאגר והתיעוד הביומטרי.

פרופ' קארין נהון אמרה כי קיומו של המאגר, עלול לייצר בעיות גדולות מהסיכונים של תיעוד ללא מאגר. בדיון אצל שר הפנים, הופתעתי לשמוע שהלחץ עליו מגיע מהמשטרה. הסיבה האמיתית אינה הרכשה כפולה. אמרה נהון.

דורון שיקמוני מומחה סייבר ואינטרנט אמר מכיוון שטענת היסוד היא שיש צורך במאגר, לא התקיים דיון מעמיק בנפש חפצה על מנת לבחון חלופות אחרות.

יהונתן קלינגר מהתנועה לזכויות דיגיטאליות הצביע על תקלות בהפעלת המאגר. לדבריו, חלק מהבדיקות שהצו דורש לקיימם,  כלל לא בוצעו כגון בחינת מס' הסירובים להנפקה. או החובה להציע את התיעוד לכל פונה. עוד טען קלינגר כי הרשות מפעילה לחץ על תלמידים ועל חיילים להסכים לתיעוד הביומטרי בטענה כי הוא חובה.

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי סיכם את הדיון ואמר כי הדיון נערך, אף ששר הפנים טרם פנה לוועדה בבקשה להאריך את תקופת הפיילוט. אם תגיע פניה משר הפנים, נכנס את הוועדה שוב בשבוע הבא לדיון, ונקיים הצבעה על בקשתו.

תגובות

מומלצים