תאונות עבודה קטלניות גובות מחיר כבד

מנתוני דוח תקופתי של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה והתעשייה, עולה כי 6 מבין ההרוגים בתאונות עבודה ברבעון הראשון של השנה נהרגו באתרי בנייה, 4 נהרגו בענפי התעשייה, 2 נהרגו במשקים חקלאיים ועובד אחד נהרג בענף השירותים והמסחר.

19.04.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תאונות עבודה קטלניות גובות מחיר כבד

ברבעון הראשון של השנה נהרגו 13 עובדים בתאונות עבודה, לעומת 10 עובדים שנהרגו בתאונות עבודה ברבעון הראשון אשתקד. כך עולה מדוח תקופתי של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה והתעשייה.

מנתונים שמסר משרד הכלכלה והתעשייה עולה כי ברוב האתרים שבהם אירעה תאונת עבודה קטלנית הוציאו פקחי העבודה של מינהל הבטיחות צווים המורים להפסיק פעילות, באופן חלקי או באופן מלא, וזאת עד לגמר חקירת הנסיבות שהובילו לתאונה ולתיקון ליקויי בטיחות.

על פי הדוח, מתחילת השנה ערכו פקחי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית יותר מ-3,000 ביקורי פיקוח במקומות עבודה שונים בכל רחבי הארץ.

רוב ביקורי הפיקוח נעשו במקומות עבודה במרכז. ב-340 מקרים שבהם התגלו במהלך ביקורים אלה ליקויים מהותיים, הוצאו צווי בטיחות המפסיקים חלקית או באופן מלא את הפעילות במקום. בעקבות ביקורות שנעשו במקומות עבודה אחרים הוצאו יותר מ-650 צווים המורים לתקן ליקויים שנתגלו.

להלן פירוט תאונות העבודה הקטלניות ברבעון הראשון 2016. כל התאונות דווחו למינהל הבטיחות על ידי משטרת ישראל והן מטופלות על ידה בסיוע משרד הכלכלה, המעביר למשטרה את ממצאי בדיקתו, בהתאם לסמכויותיו:
4.1. – מפעיל עגורן ישראלי נפל ונהרג במהלך הרמת פלטות בטון, באתר בנייה של החברה המבצעת 'ולד מרדכי קבלן לבריכות מים ולבנין בע"מ'. התאונה התרחשה ברחוב יוחנן בן זכאי ביישוב אלעד. במקום הוטל צו בטיחות לביצוע עבודה בגובה בהתאם לדרישות הבטיחות.
6.1 - בדיר עיזים שביישוב מג'דל שמס, התמוטט מיכל תערובת של מזון על עובד, בן המשק, וגרם למותו. מפקח עבודה ביקר במקום וביצע בירור על הנסיבות שהובילו לתאונה.
6.1 – לאחר טעינת מטען באמצעות עגורן צריח לקומה רביעית, נפגע עובד פלשתיני, מעצם ואיבד שווי משקלו. כתוצאה מכך נפל אל מותו. התאונה התרחשה בפרויקט בניה של החברה המבצעת 'יורו ישראל (י.ש) בע"מ, ברחוב אריה בן אליעזר 21 בפתח תקווה. מפקח עבודה ביקר במקום וביצע בירור על הנסיבות שהובילו לתאונה.
10.1 – במהלך עבודות יציקת בטון נפגע עובד ישראלי מזרוע משאבת בטון באתר של חברת 'רסידו יזום פרויקטים בע"מ' באזור התעשייה נשר ברמלה.
19.1 - במהלך עבודה באזור כפר קאסם עם משאבת בטון פגעה זרוע המשאבה בעובד ישראלי וגרמה למותו.
25.1 - במהלך פינוי צואת פרות מרפת משק במדרך עוז, נפגע עובד זר מתאילנד מטרקטור חקלאי.
27.1 - במהלך ביצוע עבודות שיפוץ בקניון חורב ע"י החברה המבצעת 'רום גבס חיפוי וקירוי (1997) בע"מ', נפל עובד ישראלי מפיגום זקיפים ונהרג במקום.
28.1 - עובד עצמאי ישראלי שביצע עבודות אינסטלציה בתעלה שבחצר בית פרטי, נהרג כתוצאה מהתמוטטות חפירה.
2.2 - בתאונה קטלנית במפעל 'תות ממתקי איכות בע"מ' שבאזור התעשייה רמת גבריאל שבמגדל העמק נהרג עובד ישראלי. העובד נהרג כאשר בעת שינוע של חבית על גבי עגלה, התהפכה העגלה והחבית התמוטטה על העובד. מפקח המינהל בחן את היבטי הבטיחות במפעל, ערך שימוע לגורמים בכירים במפעל והטיל צווי בטיחות המורים על השמדתן של עגלות השינוע שבמפעל.
21.2 - במהלך עבודה בפרויקט בנייה 'מגדלי המפרש' של החברה המבצעת 'דני שלי מהנדסים בע"מ', ברחוב עובד בן עמי באשדוד, נפל פועל זר מסין אל מותו. במקום הוטל צו בטיחות להפסקת עבודות באתר עד להסדרת הבטיחות באתר בתכנית ניהול בטיחות וצו שיפור המורה על מינוי ממונה על הבטיחות בחברה המבצעת. 
24.2 - במפעל 'היי-טק מכניקה בע"מ' שברחוב האומן 13 באזור התעשייה תלפיות בירושלים, נהרג עובד זר מאריתריאה כתוצאה מהילכדות בין דלת של מכונה לבין חלק נע במכונה. הוטל צו בטיחות והורה על הפסקת העבודה במכונות ה-CNC שבאולמות הייצור במפעל עד להשלמת הסדרי הבטיחות למניעת הישנות תאונה מסוג זה.
10.3 במהלך ביצוע עבודות טיח נפל עובד ישראלי לתוך פיר מעלית מגובה של כ-6 קומות, ונהרג. התאונה התרחשה בפרויקט של חברת 'נאות גלבוע ושות' חברה לבניין בע"מ' ברחוב חזני מיכאל בקרית מוצקין. הוטל צו בטיחות להפסקת העבודות באתר עד לתיקון מכלול ליקויי הבטיחות, לרבות הכנת תכנית לניהול הבטיחות ומינוי ממונה על הבטיחות.
22.3 - תאונה קטלנית התרחשה במוסך 'א.ס. עבדולהאדי בע"מ' בנצרת, כאשר במהלך הרמת רכב באמצעות מגבה (ליפט), נשמט הרכב ונפל על עובד ישראלי. מפקח עבודה פתח בבירור על נסיבות המקרה.
27.3 - בתאונת עבודה שהתרחשה בבית אריזה של 'חברת רגב חקלאות בע"מ' ביישוב צור משה נפגע נהג משאית כאשר מטען כבד פגע בו. העובד נפטר בבית החולים. מפקח עבודה פתח בבירור על נסיבות המקרה.
29.3 - מתקין מעקות זכוכית ישראלי נפל מפיגום במהלך פתיחת ארגז מטען. התאונה התרחשה בפרויקט מלון לגון של החברה המבצעת 'עין אללה מוחסן בע"מ' ברחוב קהילת צפת בנתניה. הוטל צו בטיחות האוסר על ביצוע התקנת מעקות עד למציאת פתרון לפתיחת ארזי המטען באופן בטיחותי.

ממינהל הבטיחות נמסר כי במקרה של אירוע מוות במקום עבודה, נמצא האירוע באחריות משטרת ישראל, אשר מבצעת במקום חקירה של האירוע. במסגרת זו, משטרת ישראל אמורה לפעול ככל הנדרש לניהול החקירה, לרבות סגירת זירת האירוע, בחינת האירוע, ובדיקה האם יש לסווג המקרה כתאונת עבודה או האם מדובר בכלל באירוע פלילי, באובדנות או אירוע מסוג אחר.

במידה וסבורה משטרת ישראל כי מדובר בתאונת עבודה, היא מעבירה דיווח על האירוע למינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ומבקשת חוות דעת מקצועית של מפקחי המינהל באשר לגורמים שהובילו לפגיעה. מפקחי מינהל הבטיחות מגיעים לזירת התאונה, ובודקים את היבטי הבטיחות באתר, ובמידת הצורך דורשים בצו הפסקת העבודה עד להבטחת בטיחותם של העובדים באתר. כל ממצאי בדיקתם מועברים למשטרה להשלמת חקירתה.

ראש מינהל הבטיחות, הגב' ורדה אדוארדס ציינה כי "האחריות על בטיחות העובדים במפעל או מקום עבודה אחר, חלה על המעסיק, המחזיק במקום העבודה, או על הקבלן, מבצע הבנייה, במקרה של אתר בנייה, ומחייבת אותו לנקוט בכל האמצעים להבטיח שלומו ובריאותו של העובד/ת. על מנהלי העבודה, הקבלנים וכל הגורמים האחראים במקום העבודה, לדעת כי מניעת ציוד בטיחות, או אי הקפדה על נהלי הבטיחות, עלולים לגרור סנקציות משמעותית, עד כדי עיכוב המשך הפעילות וקנסות כספיים. "המעסיקים צריכים לדעת כי שמירה על חיי העובדים, בטיחותם ובריאותם, הנה חובה שנאכפת באופן מחמיר והיא אינה אופציה. אנו פועלים בנחישות למניעת תאונות העבודה ונמשיך לסייע למשטרה בחקירות אירועים קשים.

להלן פירוט פעילות המינהל ברבעון הראשון של שנת 2016:
 
מתחילת השנה ערכו אנשי מינהל הבטיחות 3,067 ביקורי פיקוח, הטילו 340 צווי בטיחות ו-653 צווי שיפור, לפי החלוקה הבאה:
באזור הדרום נערכו 125 ביקורי פיקוח, הוטלו 28 צווי בטיחות ו-18 צווי שיפור. בנוסף הושבתו לשבוע ימים שלושה אתרי בנייה של החברה הקבלנית המבצעת 'ארזי הנגב בע"מ' בשד' הנשיא הרצוג, באר שבע.
באזור ירושלים נערכו 151 ביקורי פיקוח, הוטלו 83 צווי בטיחות ו-14 צווי שיפור. באזור זה הופסקו עבודות הבנייה בפרויקט 'מגדלי המפרש' של חברת 'דני שלי מהנדסים בע"מ' ברחוב שדרות בן עמי באשדוד ובפרויקט בניה בירושלים של מבצע הבנייה 'מוסדות קול ברמה על"י הרב רוטשטיין'.

באזור חיפה והצפון נערכו 442 ביקורי פיקוח, הוטלו 78 צווי בטיחות ו-149 צווי שיפור. מפקחי מינהל הבטיחות הורו על הפסקת עבודות בפרויקטים של חברות קבלניות שונות באזור. פרויקטים שנסגרו הם של חברת 'יוסי אברהמי עבודות הנדסה אזרחית בע"מ', של חברת 'בוני ריינה בניה ופיתוח 2000 בע"מ' בחיפה, 2 אתרים של חברת 'נאות גלבוע ושות' חברה לבנין בע"מ' בקריית מוצקין, של חברת 'עלי סעדי הנדסה ובניין בע"מ' בצומת עין המפרץ, של חברת 'א.צ. אבידן עבודות עפר ופיתוח בע"מ' בגלבוע, 2 אתרים של חברת 'רום גבס חיפוי וקירוי (1997) בע"מ' באזור תעשייה קיסריה ובעכו, חברת 'ע.ע. אבו-ראס חברה לעבודות בניין ופיתוח בע"מ' בחריש, חברת 'האחים ריאד בנין ופיתוח בע"מ' בגבעת אולגה, של חברת 'שגראוי בניה ופיתוח (אס.בי.סי) בע"מ' בחדרה, ובפרויקטים לבניית בתים פרטיים באלוני אבא, בחיפה ובחדרה.

באזור ת"א והמרכז נערכו 2,349 ביקורי פיקוח, הוטלו 151 צווי בטיחות ו-472 צווי שיפור. מפקחי המינהל הפסיקו עבודה בפרויקטים של חברת 'דניה סיבוס בע"מ', 'חברת א.א. שם טוב חאזם בע"מ', וחברת 'אחים ברקאי קבלני בנין בע"מ' בראשון לציון, של חברת 'אפרידר חברה לשיכון ולפיתוח ישראל בע"מ' בראש העין, של חברת 'יוגן חברה לבניה בע"מ' בגבעתיים, של חברת 'ס.ק. קאסם שירותי כח אדם בע"מ' ברמת גן, של חברת 'אופק – שלי בניה ופיתוח בע"מ' בכפר סבא, ושל חברת 'עמרי בניין וסחר' בתל אביב.

חוקרי מינהל הבטיחות פתחו בחקירה פלילית באירוע מסוכן של נפילת עגורן באתר בנייה של חברת 'שיתופית חברה לבנייה בע"מ' ברחוב תמנע 4 בחולון שהתרחש ב-11.02.16. המקרה התרחש בעת בדיקה תקופתית של העגורן ע"י בודק מוסמך כאשר מפעיל העגורן היה בתוך תא המפעיל בגובה כ-20 מטרים. במהלך בדיקתו, התמוטט העגורן ובנס לא הסתיים האירוע באסון.
 
חקירה נוספת נפתחה בפרויקט 'קניון ראשונים' של חברת 'דניה סיבוס בע"מ' בראשון לציון. ב-25.02, במהלך ביקור אכיפה, נפתחה חקירה בגין הפרות צווי בטיחות שהוצאו ע"י מפקח עבודה, על אי ביצוע דרישות החוק. בעלי תפקידים בכירים בחברה ובאתר זומנו לחקירה באזהרה.
 
בתאריך 28.01, במהלך ביקור אכיפה שוטף במפעל 'שיש ירין בע"מ' שברחוב נחושתן 52 באשקלון, נפתחה חקירה פלילית של בעלי תפקידים במפעל בגין הפרות של צווי בטיחות וצווי שיפור שהוטלו במקום העבודה לרבות, אי ביצוע דרישות לבצע בדיקות סביבתיות לצורן דו חמצני (סיליקה) ורעש מזיק, אי ביצוע בדיקות רפואיות לעובדים בצורן דו חמצני ורעש מזיק, ואי ביצוע בדיקות תקופתיות לקולט אויר ולמלגזה שבשימוש המפעל.

תגובות

מומלצים