נטלה את הגלולות שרשם לה הגניקולוג ולקתה בפקקת ורידים

התאמת גלולות נגד היריון ידועה כעניין בעל משמעות כבדת משקל, בשל סיבוכים שעלולים להיווצר עקב השינוי ההורמונלי בגוף האישה. בשל כך, נוקטים הגניקולוגים זהירות רבה בהתאמת גלולות היריון לנשים.

30.04.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נטלה את הגלולות שרשם לה הגניקולוג ולקתה בפקקת ורידים

התאמת גלולות נגד היריון ידועה כעניין בעל משמעות כבדת משקל, בשל סיבוכים שעלולים להיווצר עקב השינוי ההורמונלי בגוף האישה. בשל כך, נוקטים הגניקולוגים זהירות רבה בהתאמת גלולות היריון לנשים.

אך ככל הנראה, זהירות זו לא אפיינה את המקרה בו הפכה קצינה צעירה בשירות קבע ורצה חצאי מרתונים– לשבר כלי.

מתביעה שהגיש בשמה עו"ד יואב אלמגור, לקצין התגמולים של משרד הביטחון, נטען כי במהלך טיסה לתאילנד, חשה הקצינה כאבים עזים ברגל ימין, ובהמשך לא הצליחה לדרוך על הרגל. רופאיה אבחנו אצלה פקקת ורידים, ולהפתעתה, קבעו שהפקקת קשורה לגלולות למניעת הריון אותן נטלה באותה תקופה.

את הגלולות רשם לה גניקולוג במסגרת הצבא. הרופאים שבדקו אותה הורו לה שלא ליטול יותר לעולם גלולות למניעת הריון – מפני שהיא רגישה אליהן. גם כיום, כעבור חודשים ארוכים, מעידה הקצינה על כאבים עזים ברגלה. לדבריה, לא רק שנאלצה לוותר על עיסוקה בספורט, היא אף מתקשה לצעוד יותר מ-200 מטר ברצף.

בתביעה, אותה הגיש עו"ד יואב אלמגור לקצין התגמולים של משרד הביטחון, הוא מבקש להכיר בפקקת הוורידים של הקצינה כנכות שנגרמה לה תוך כדי, ועקב, שירותה הצבאי.

"הסיכונים הטמונים בשימוש בגלולות למניעת הריון מוכרים היטב לרפואה, כולל הסיכון לפקקת ורידים. למרות זאת, התובעת לא נשלחה לבדיקות דם, ולא הוזהרה שטיסה ארוכה עלולה להגביר את הסיכון לפקקת", אומר עו"ד אלמגור.
לדברי עו"ד אלמגור: "למרות אזהרה מפורשת בעלון הרפואי שצורף לגלולות שנרשמו לה, התובעת לא נשאלה על בעיות קרישת דם במשפחתה". לדבריו לו נשאלה, הייתה הקצינה מספרת שאביה סבל מקריש דם שהוביל להתקף לב – והדבר היה מחייב להעמיק את הבדיקות בטרם יינתנו לה גלולות נגד היריון.

התובעת, היא קצינהמצטיינת בקבע, שמשרתת בצה"ל למעלה מ- 12 שנה. לפני כשנתיים  ביקשה הקצינה מרשם לגלולות מגניקולוג אליו הופנתה ע"י הצבא. הגניקולוג רשם לה גלולות מסוג מסוים, וכעבור כשנה, רשם לה גלולות מסוג אחר, בנימוק שהצבא כבר לא מספק את הגלולות הקודמות.  

לפי התביעה, כבר כשאושפזה התובעת בתאילנד – לפני כשנה -  בעקבות הכאבים העזים ברגלה - הצוות הרפואי שם שיער שפקקת הורידים בה לקתה, קשורה לגלולות למניעת הריון שנהגה לקחת. לפי ההשערה, הפקקת נוצרה כתוצאה מהשילוב בין הגלולות לבין הטיסה הממושכת.
הקצינה הוטסה לישראל אחרי אשפוז של עשרה ימים בתאילנד, ופנתה לטיפול בבית-חולים. כל הרופאים שבדקו אותה קבעו שקיים קשר ישיר בין פגיעתה לבין נטילת הגלולות.

הדימומים לא הדליקו נורה אדומה

לדברי עו"ד יואב אלמגור: "בעלון הרפואי שנלווה לגלולות שנטלה התובעת, נאמר שנטילת הגלולות מעלה את הסיכון ללקות בפקקת ורידים. עוד נאמר בעלון - שפורסם ע"י משרד הבריאות - שבשנה הראשונה לשימוש בגלולות, הסיכון לפקקת הוא הגבוה ביותר, ושהסיכון עולה בזמן חוסר תנועה".
לדברי עו"ד אלמגור, בעלון מצורפת אזהרה לרופאים, לפיה יש להתייחס בקפידה להיסטוריה המשפחתית של המטופלת, ויש לשלול הפרעות במערכת קרישת הדם אצל בני משפחה מדרגת קרבה ראשונה.

"חרף האזהרות", טוען עו"ד אלמגור, "בשום שלב לא הופנתה התובעת לבדיקות דם ולא נשאלה על ההיסטוריה הרפואית המשפחתית. כך לא ניתנה לה הזדמנות לדווח על מה שידוע לה היטב: שאביה סבל, בגיל צעיר, מקריש דם שגרם לתסחיף ריאתי אצלו ולהתקף לב".
לדברי עו"ד אלמגור: "בית-המשפט קבע פעמים רבות שמתן מרשם לתרופות בכלל - ולגלולות למניעת הריון בפרט -  מבלי להזהיר מפני הסיכונים הרפואיים הנלווים, או מבלי בירור רפואי מקדים, הוא בבחינת התרשלות".

לדברי עו"ד אלמגור, עוד לפני הטיסה לתאילנד, ואחרי שהחלה ליטול את הגלולות, התלוננה התובעת בפני רופאיה על דימומים חוזרים ונשנים מאפה. נוסף על כך, זמן קצר לפני נסיעתה לתאילנד, היא פונתה לבית-חולים לאחר שהתעלפה פעמיים בבסיס. ואולם, גם אחרי הדימומים וההתעלפויות, היא לא נשלחה לבירור רפואי מקיף. לדברי עו"ד אלמגור: "תלונותיה של התובעת על דימום חוזר ונשנה מאפה, שתועד בתיקה הרפואי, היו צריכים להדליק נורה אדומה בקרב רופאיה".

מאימוני חצי מרתון לסיוטים וחרדות

לפי המתואר בתביעה, לפני התפרצות הפקקת, התובעת הייתה אישה בריאה שעסקה בספורט והתאמנה במירוצי חצי מרתון. כיום, לעומת זאת, היא נאלצת להעביר את רוב היום כשרגלה מוגבהת. היא מתקשה בהליכה ומנועה מפעילות גופנית מחוץ למים.  עוד נטען בתביעה, שהקצינה סובלת מקשיי שינה, מסיוטים ומחרדות, וחוששת שמצבה הרפואי יפגע בקריירה הצבאית שלה וביכולתה ליצור קשר זוגי.

בתביעה להכרה בנכותה של הקצינה, אותה הגיש עו"ד אלמגור נגד קצין התגמולים במשרד הביטחון, תובע עו"ד אלמגור להכיר בכך שפקקת הוורידים בה לקתה הקצינה תוכר כנכות שנגרמה תוך כדי ועקב שירותה הצבאי.

לחלופין, מתבקש משרד הביטחון לקבוע שנכות הקצינה הוחמרה לשיעור של מאה אחוז  עקב השירות. לפי הנטען, לו הפגיעה הייתה מטופלת באופן שונה, הייתה נמנעת ההחמרה בנכותה של התובעת.

התביעה נדונה בימים אלה מול קצין התגמולים באגף השיקום של משרד הביטחון.

תגובות

מומלצים