מעל לאלף קטינים מתחתנים מדי שנה

נישואי קטינים שבהרבה מקרים מסתיימים בגירושין ובאלימות, תופעה מדאיגה ביותר, למרות שזה מנוגד לחוק ומי שעובר עבירה כזו צפוי לעונש של שנתיים מאסר, אנשים לא נרתעים, כאשר בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לתת היתר לנישואי קטינים.

03.05.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מעל לאלף קטינים מתחתנים מדי שנה

בשנת 2015, 729 זוגות קטינים נרשמו לנישואין ברשות האוכלוסין 477 מהם במזרח ירושלים 466 מהם בניגוד לחוק. חוק גיל הנישואין, קובע, כי הנושא קטין או קטינה, עורך נישואין, משיא או מסייע בעריכת נישואיהם של קטינים, או שהם בנו או בתו ונתונים לאפוטרופוסתו, דינו שנתיים מאסר. ואולם, בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לתת היתר לנישואי קטינה.

מריכוז הדוחות שהוגשו לוועדה בשנים האחרונות עולה, כי ישנם סתירות מהותיות בין הדיווחים של משרדי הממשלה השונים. בנוסף, בדיון הצטיירה תמונה בעייתית של תת אכיפת החוק. כך למשל בשנת 2012, על אף שרשות האוכלוסין העבירה למשטרה מידע על כ-90 מקרים של רישום נישואי קטינים, המשטרה פתחה רק תיק אחד.

בשנת 2014 משרד הפנים דיווח על 416 תלונות, אולם נערכו רק 37 חקירות, בגינם המשטרה המליצה לפרקליטות להגיש ששה כתבי אישום, בפועל אף כתב אישום לא הוגש. יתירה מזאת, ברור כי התופעה רחבה יותר, שכן לא כל הנישאים בניגוד לחוק, נרשמים לנישואין. ואלו שנרשמים, עושים זאת לרוב רק לאחר הגיעם לגיל הבגרות או לאחר לידת ילד שאותו הם מבקש לרשום.

מנתוני רשות האוכלוסין עולה כי במזרח ירושלים בלבד, בשנת 2015, נרשמו 477 נישואי בוסר (מהם שישה מתחת לגיל 15) ובחלק משנת 2014, 239 נישואין. ובס"ה 716 זוגות מחודש מרץ 2014 עד סוף דצמבר 2015. 517 מהם, נערכו בבית הדין השרעי בירושלים. 466 מהם בניגוד לחוק.

במגזר היהודי, מרבים הזוגות (22) נרשמו במחלקה לרישום נישואין של העדה החרדית בירושלים.

החוק, מחייב את שרי המשפטים, הפנים, הרווחה, השר לשירותי דת, והשר לביטחון הפנים, להעביר לוועדה דיווח שנתי מפורט מדי חודש מרץ. אולם הדוחות שהגיעו לוועדה, הגיעו באיחור רב וחסרים בהם פרטים רבים.

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל אמרה "בעבר, כ-4,000 נשים מרביתם מוסלמיות נישאו מידי שנה לפני גיל 18. רוב הנישואין הללו מסתיימים באלימות ובגירושין. חלק מהבעיה היא לא החוק, אלא האכיפה. הנתונים זועקים לשמיים החוק אות מתה בספר החוקים".  גמליאל סיפרה שאמא שלה נישאה בת 16.

ח"כ עאידה תומא סלימאן אמרה "הנתונים מעידים על כך שהנושא לא נמצא בסדר עדיפות של המערכות. מי שעורך את הנישואין הללו, צריך להיענש ולשלם את המחיר, צריך לייצר התרעה. לדבריה, זה לא חתונה, זה נישואי ילדות. חתונה זה מרצון של שני הצדדים מה שאין אצל ילדים".
ח"כ ענת ברקו אמרה "הנישואין הללו יוצרים משפחות חד הוריות. חייבים למצוא פתרון שלא יאפשר נישואי ילדות". ברקו הציעה לא לאפשר הלבנת נישואין לא חוקיים, גם לאחר מעשה.

מנגד, ח"כ אורי מקלב טען "ישנם נשים שהתחתנו בגיל צעיר, וזכו לאושר רב ולנכדים ונינים רבים". מקלב הציע לקבל דו"ח ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת מחקר עם השוואה של הנתונים.

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אמר "הנתונים שהגיעו אלי, חלקם מהשעה האחרונה, מאוד מדאיגים. צריך להעמיד לדין את מי שערך את הנישואין, לרבות את ההורים. אם יעמידו לדין כמה הורים, יתכן שהתופעה תיפסק. הנישואין הללו נרשמים בחלוף חמש שנים ואז חלה התיישנות ולא ניתן להעמידם לדין". סלומינסקי הודיע כי יקיים דיון המשך לדון בתופעה במגזר היהודי. לדבריו, צריך לאתר ממשקים שיתריעו בפני המערכת על קיומם של הנישואין הללו במערכת החינוך, בביטוח לאומי וכן אצל ראשי הקהל ונציגי הדתות.

תגובות

מומלצים