דורבן בכף רגל

דורבן יצירה של בליטה גרמית הלוחצת על רקמות רכות וגורמת לכאב בלתי נסבל, כאבי "דורבן" יכולים להתפתח אצל שני המינים, בכל הגילאים, בכף רגל אחת או בשתי כפות הרגליים.

05.05.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
דורבן בכף רגל

דורבן היא דלקת של הפסציה הכפית לעקב Plantar Fascia - דלקת בבהיבט פלנטארי. הסימפטומים העיקריים כוללים כאבים בעקב אשר מחמירים לאחר קימה משינה או ישיבה. בחלק האחורי של הרגל הפסציה הכפית מתחברת לעצם העקב ומתפרשת על מנת להתחבר לכל אחת מהאצבעות של כף הרגל. נזק בפסציה יתרחש לרוב באזור העקב, בסמוך לנקודת החיבור לזיז העקב. הקשת האורכית נוצרת ע"י הפסציה הפלנטארית ובעת הליכה או ריצה היא מגביהה את הקשת ומתחילה את הפעולה של התרוממות כף הרגל לשם המשך תקין של פעילות.

כאבי "דורבן" יכולים להתפתח אצל שני המינים, בכל הגילאים, בכף רגל אחת או בשתי כפות הרגליים. השם העממי "דורבן" ניתן לפתולוגיה זו מאחר וב 50%- מהמקרים נוצר גוש מסוייד בנקודת הפציעה של הפסציה הכפית בסמיכות לעצם העקב. הגוש מאובחן mבצילומי רנטגן במבט צדי של העקב.

סיבת הופעת הדורבן אינה ידועה. יש ספרות התומכת בסיבת ההופעה של דלקת בפסציה הכפית בשל שינוי במבנה של כף הרגל , בעיקר שוני מבני של קשת כף הרגל - התפקוד הביו-מכאני התקין של .(pes planus) או קשת נמוכה (pes cavus) קשת גבוהה קשת כף הרגל עלול להפגע מהשוני המבני, בשל הגברת העומסים וריכוזם באופן בעייתי הגורם לנזקים ודלקות לרקמה של פסציה הכפית.

קיימות בעיות נוספות אשר ביכולתן לשנות את התפקוד המכאני של כף הרגל ולגרום אצבע פטיש ,(Hallux Valgus) לעומס יתר גם על פסצית כפית: בוהן קלובה אופן ההליכה של האדם משתנה עקב הבעיות .(Claw toe) ואצבע טופר (Hammertoes) ולמחלת (gout) המבניות הללו בנוסף לפציעות, לניתוחים, לדלקות פרקים או שיגדון הסוכרת. העומס מצטבר על קשת כף הרגל ונוצרים קרעים זעירים, דלקות וכאבים בפסציה הכפית.

האבחון של הדורבן מתחיל מאנמנזה רפואית אישית ומשפחתית ובדיקה פיזית. במהלך הבדיקה הפיזית מנסים לשחזר את הכאב, להצביע על הרקמה שנפגעה ולהעריך את חומרת הפגיעה. הבדיקה הקלינית כוללת: תצפית על מבנה כף הרגל, על העור, על אופן ההליכה והעמידה של האדם, בדיקות טווח התנועה של כף הרגל על חלקיה השונים כולל גיד אכילס, מישוש של כף הרגל ובעיקר של המשטח הפלנטרי בניסיון לאתר את מיקום הכאב הנמצא במרבית המקרים באזור עצם העקב קרוב לנקודת האחיזה של פסציית EMG & NCS הכפית. כדי לשלול רקע נוירולוגי יבוצעו בדיקות מתאימות כמו(בדיקות אלקטרומיוגרם ומבחן הולכת עצב) ברגל הפגועה. נוסף לזה, כדי לאבחן דלקת בפסציה הכפית, בודקים את צילומי הרנטגן , בדיקה על קולית (אולטרה סאונד) של במידת הצורך.

MRI הפסציה, מיפוי עצמות ובמרבית הכאבים בכף הרגל, שנובעים מפגיעה בפסציה הכפית, ניתן בתחילה לטפל באופן שמרני ועצמוני. מנוחה עם או בלי הרמת הרגל, מעבר לנעל רחבה, הכנסה של רפידה מתאימה לתוך הנעל לאיזון כף הרגל, מספיקים להקלה על הכאבים.

הפחתה במשקל אם סובלים מהשמנה עשויה לעזור להפחית את העומס על הרגל. אולם, כאבים המחמירים והולכים או שאינם מגיבים לטיפול עצמי מחייבים עזרה מקצועית. הטיפול במכון פיזיותרפיה בשלבים הדלקתיים נעשה באמצעות הנעה פסיבית של כף הרגל ושימוש במיטב המכשור הרפואי הקיים הכוללים: לייזר רך, אולטרה סאונד וטיפול בגלי הלם.

עם סוף השלב הדלקתי, מתחיל שלב השיקום שמטרתו להכשיר את כף הרגל לעמוד בעומס מלא של פעילות. אם קיים הצורך, ירשמו למטופל תרופות אנטי דלקתיות ובהן גם זריקות של סטרואידים ו/או טיפולים תרופתיים לבעיות הבסיסיות אשר גורמות לכאבים בקשת כף הרגל (שיגדון, סוכרת, דלקת פרקים ועוד).

המטופל יופנה למכון כף רגל לצורך התאמת מדרסים על מנת לאזן את כף הרגל, אם קיימת בעיה מבנית כגון קשת גבוהה או נמוכה או דפורמציה אחרת. בין הטיפולים האלטרנטיביים - מכשיר גלי הלם (אשר שנים משמשים בריסוק אבנים ובהצלחה רבה מטפלים גם בבעיות אורתופדיות) לאחר לקיחת 20 סמ"ק דם PRP וטיפול ע"י הזרקות מהמטופל עושים צנטריפוגציה ומזריקים את הפלזמה עם חומרים אנטידלקתיים באזור ה-קיימת, גם האופציה הכירורגית שמטרתה להסיר את הדורבן עצמו מכף Plantar fascia הרגל או לתקן בעיות מבניות כגון אצבע פטיש, אצבע טופר ובוהן קלובה שכפי שהוזכר
לעיל, עלולות לשנות את אופן ההליכה ולגרום לדורבן. אמצעים קיצוניים אלה נדרשים רק אם לא צלח הטיפול השמרני.

מוגש לציבור מטעם בית חולים בני ציון.

תגובות

מומלצים