קפץ לבריכה וכמעט נשאר משותק

קפיצה לא מוצלחת לבריכה כמעט שהותירה את ירדן קפלן בן ה-24 משותק מהצוואר ומטה בשל שבר בין חוליות C-6 ו-C-7. ניתוח סבוך אך מוצלח הצילו משיתוק.

25.05.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
קפץ לבריכה וכמעט נשאר משותק

בניתוח סבוך שנערך כמעט 10 שעות במרכז הרפואי הלל יפה על ידי ד"ר איל ברבלק, מנהל יחידת הגב, זכה ירדן קפלן בן ה-24 מאביאל בחייו בחזרה, לאחר שקפץ לבריכה הביתית וכמעט נשאר משותק מהצוואר מטה.

ירדן קפלן בן ה-24 מהיישוב אביאל בסך הכול קפץ לבריכה הביתית, אותה בריכה שאליה קפץ ובה שחה כבר אינספור פעמים בשנים האחרונות. אבל הקפיצה האחרונה השתבשה, וכמעט הפכה אותו משותק מהצוואר מטה. ניתוח חירום שערך כמעט 10 שעות על ידי ד"ר איל ברבלק, מנהל יחידת הגב במחלקה האורתופדית ב' של המרכז הרפואי הלל יפה – הציל את חייו. בספרות המקצועית העולמית מדווח עד כה על מקרים בודדים ששרדו פציעה כזאת ללא נזק נוירולוגי או שיתוק.

"הכול התחיל באחר הצהריים של יום ראשון בשבוע החולף", מספרת אמו של ירדן, "שמעתי את ירדן קורא לי מבחוץ לבוא מהר. ידעתי שהוא בבריכה בחוץ ויצאתי לשם. הוא עמד בבריכה ואמר לי שהוא קיבל מכה והוא לא מרגיש את הזרועות בידיים. עזרתי לו לצאת והלכתי להביא משחה לאלחוש המקום הפגוע. היה לי ברור שהוא קיבל מכה רצינית, אבל הוא היה בהכרה ותקשר. אחרי שעתיים כשראינו ששום דבר לא עוזר ושחוסר התחושה ממשיך, הזעקנו אמבולנס. גם באמבולנס הוא תקשר, אבל היה ברור שמשהו לא בסדר. כשהגענו לחדר המיון של 'הלל יפה', בערך ב-18:00, עשו לו צילומיCT  ולקחו מדדים. האורתופד התורן, ד"ר עומרי ברגר, ראה את הצילומים ומיד התקשר לד"ר איל ברבלק, מנהל יחידת הגב".

"כשראיתי את הצילומים חשכו עיני", מספר ד"ר ברבלק, "הדבר הראשון שווידאתי מול ד"ר ברגר היה המצב הנוירולוגי. התקשיתי להאמין שירדן לא משותק כבר. מצבים של פגיעה בין חוליות C6 ל-C7, מה שנקרא שבר פריקה, מסתיימים במרבית המקרים בשיתוק כמעט מידי, וכל ניתוח לתיקון מסתכם, לרוב, בייצוב החוליה, אבל הנתק בעמוד השדרה כבר מתרחש עם הפגיעה. היה לי גם ברור שכל תזוזה נוספת של ירדן תסתכם בשיתוק מהצוואר ומטה. טסתי לבית החולים, ביצענוMRI  דחוף כדי לוודא את גודל הפגיעה וסוגה, והוא הועבר מידית לחדר ניתוח לבצע פעולה של החזרת החוליה שזזה למקומה".

הניתוח עצמו היה מורכב ביותר ודרש מלאכת מחשבת ועדינות בהחזרת החוליה למקומה, ללא פגיעה בעמוד השדרה. הוא ארך, כאמור, כ-10 שעות, שבמהלכן היה צריך לשחזר את החוליה למקומה ולקבע את חוליות הצוואר. בשלב הראשון, נכרתה חוליה C6 והוצאה החוצה, לאחר מכן הוצא הדיסק שהיה כלוא מאחוריה, הפריקה הוחזרה למקומה ושחזרה בגישה אחורית וקובעה בעזרת מוטות וברגים. לאחר מכן, במקום החוליה שהוצאה, הוכנס כלוב ייעודי וקובע גם הוא על ידי פלטה וברגים.

דר ברבלק וירדן

"ההליך הניתוחי המורכב עבר בהצלחה", מסכם ד"ר ברבלק, "והמשמעות העיקרית של הניסוח 'עבר בהצלחה' היא שירדן אינו צריך כעת שיקום נוירולוגי, אלא זקוק בעיקר להחלמה. הוא צריך להסתובב עם צווארון קשיח לצוואר לפחות עוד חודש וחצי עד לאיחוי גרמי בין החוליות, אבל לאחר מכן, אפילו יוכל לעסוק בספורט – לא ספורט מגע, כמו היאבקות, ג'ודו ודומיהם – אבל בהחלט לשחות, לרוץ ועוד".

היום, רק שבוע אחרי הקפיצה, ירדן עומד להשתחרר לביתו. אמו, אלישבע קפלן, מסכמת בעיניים דומעות: "מבחינתי, כמו שקיבלתי אותו במתנה לפני 24 שנה כשהוא נולד בהלל יפה, היום אני מרגישה שהוא פשוט נולד כאן מחדש. אין לי ספק שבלי ד"ר ברבלק והצוות של הלל יפה, הילד שלי היה היום במצב אחר לגמרי. אין לי מספיק מילים כדי להודות. מהיום אנחנו חוגגים לו יום הולדת פעמיים בשנה".

תגובות

מומלצים