בית הדין הורה לבוחנים לשוב לעבודה סדירה

קצת נחת לתלמידי הנהיגה, בית הדין האזורי לעבודה בירושלים הוציא צו העוצר את תהליך הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים שמוביל משרד התחבורה. הצו הוצא באופן זמני, והוא מורה למשרד התחבורה ולבוחני הנהיגה לשוב למו"מ בנושא.

25.05.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בית הדין הורה לבוחנים לשוב לעבודה סדירה

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים החליט : משרד התחבורה יקפיא את ההפרטה ל 90 יום, במקביל הורה בית הדין לבוחנים לשוב לעבודה סדירה באופן מידי, יתנהל מו"מ בין הצדדים, הכל בתנאי שמשרד התחבורה לא יגיש ערעור.

דיווח קודמם בנדון

שביתת הטסטרים פוגעת בכולם

בעקבות הודעת משרד התחבורה על הפרטת מערך מבחני הנהיגה, פתחו מאה טסטרים בשביתה שגררה עוד ועוד משרדי ממשלה לעיצומים, מבחני הנהיגה המעשיים בוטלו ואלפי תלמידים לא יכולים להיבחן, משרד התחבורה בתגובה: " 100 טסטרים לוקחים מאות אלפי צעירים וחיילי צה"ל כבני ערובה".

שביתת בוחני הנהיגה נכנסת לשבוע השני שלה ואלפי בני נוער שרוצים לגשת לטסט ולא יכולים, הכל התחיל כאשר משרד התחבורה החליט על הפרטת הטסטים, הבוחנים מיד פתחו בשביתה, במסגרת העיצומים הם קיימו אסיפות הסברה וביטלו את מבחני הנהיגה המעשיים, בנוסף נערכה הפגנה בירושלים מול משרד התחבורה.

מטה המאבק של עובדי המדינה הודיע כי החל מהבוקר שני 4/4/16 יכנסו כל משרדי הממשלה לעיצומים, יוצאים מכלל זה; משרד המשפטים, משרד הפנים, בתי המשפט, משרד הכלכלה , רשות האוכלוסין וההגירה, משרד הרווחה, אלה יתחילו בעיצומים ביום שלישי 5/4, בתי החולים הממשלתיים יחלו בעיצומים ביום רביעי 6/4.

תגובת משרד התחבורה להודעת ההסתדרות על שביתת האזהרה במערך הטסטים: 100 טסטרים לוקחים מאות אלפי צעירים וחיילי צה"ל כבני ערובה, ומנסים למנוע את שיפור השירות רק כדי לשמור על המונופול.

במקום לברך על החלטת משרד התחבורה לקצר את זמני ההמתנה לטסטים, ולשפר את השירות לתלמידים, מכריזה ההסתדרות על שביתות ועיצומים. 100 טסטרים לוקחים מאות אלפי צעירים וחיילי צה"ל כבני ערובה, ומנסים למנוע את שיפור השירות רק כדי לשמור על המונופול.

לא ויתרנו מול איומים, שביתות ולחצים ברפורמות שהוביל שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ברכבת, בתעופה, בתשתיות ובנמלים, ולא נוותר גם כאן. טובת הציבור קודמת לאינטרסים צרים.

הזכיינים שיזכו במכרז, יחויבו לספק לתלמידים רמת שירות גבוהה, ולהקצות לכל תלמיד מבחן נהיגה מעשי ראשון בתוך שלושה ימים ומבחן חוזר בתוך 14 ימים לכל היותר, לעומת המתנה של מספר חודשים כיום. כל זאת, תוך שדרוג הבקרה והפיקוח על הבוחנים באמצעות צמצום שיקול הדעת והתקנת מצלמות ומערכת GPS ברכב.

צוות מקצועי בינמשרדי שבחן את הנושא, קבע כי אין שום אפשרות לספק את השירות הדרוש עם המערכת הקיימת וכי ביצוע מבחנים על ידי זכיינים פרטיים היא האפשרות היחידה לענות על הצרכים הקיימים של תלמידי הנהיגה. כל ניסיונות העבר להוסיף בוחנים ולהרחיב את שעות העבודה של הטסטרים לא הועילו לקיצור זמן ההמתנה לטסטים ולשיפור השירות לתלמידים.

במסגרת הרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים, יוקם מערך פיקוח מקצועי על בוחני הנהיגה, הכולל עשרות מפקחים של משרד התחבורה. המפקחים שיבצעו בקרה על פעילות הבוחנים, יסייעו בהגברת השקיפות בעת המבחן, ינטרלו פעילויות חריגות ופסולות בזמן אמת ויביאו להעלאה מתמדת ברמת מבחני הנהיגה.

משרד התחבורה מפתח בימים אלה מערכת טכנולוגית מיוחדת, שתשמש את הזכיינים ותשרת את הנבחנים, את בתי הספר לנהיגה, מורים ועובדי משרד התחבורה. המערכת, המהווה קפיצת מדרגה בתחום מבחני הנהיגה, תאפשר בין השאר לנהל את מערך המבחנים המעשיים ולעקוב אחריו, תוך הקפדה על רמה מקצועית גבוהה.

תהליך הבחינה המעשית ישודרג ויתבסס על קריטריונים ברורים, מדידים ומחייבים, תוך צמצום שיקול דעת של הבוחן בקביעת תוצאות הבחינה המעשית. כמו כן, יעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים הכוללים בין השאר שימוש במצלמות, מערכת ניווט GPS, מערכת מחשוב ומילוי טופס המבחן באופן ממוחשב.

רכב

לכתבה שפרסמנו כאן בפורטל הכרמל בנושא

המצב העגום שגרמה המדינה בהפרטת הרישוי נהיגה

כבישיםיש לך כסף קח רישיון או תאוריה! עדות של אנשי מקצוע במרכז התחבורה והרישוי, בינתיים המשטרה ממשיכה לחקור ולבצע מעצרים בגין זיופים ומירמה, אולי מישהו יתעורר במשרד האוצר או התחבורה.

הסוגיה של המעצרים החוזרים על עצמם באותם אזורים לא מדליקים שום מנורה אדומה אצל אף אחד באחראים על הפיקוח שהתחייבו לו.

חשוב לציין שלצורך הכתבה מרואיינים מספר בכירים שעוסקים במקצוע, הם נוגעים ויודעים טוב מה קורה בפנים ובכל הקשור להוצאת רישיון או תאוריה.

בעל מקצוע:"בוחן מכניס לקופת המדינה כל יום הרבה כסף, מבחן לתלמיד עולה מעל 139 ש"ח, בממוצע כל בוחן עושה 14 מבחנים ליום אם מכפילים את זה כל בוחן מקבל 1800 ש"ח ליום, היום בכל המדינה ישנם 130 טסטרים, על כלל אוכלוסיית ישראל, לפי השיטה החדשה של שר האוצר, הפרידו בין המשרדים, הכנסות לבד והוצאות לבד".
 
בעל מקצוע:"במרכז ובדרום לטסטרים אין שום קשר לתיאוריה, לעומתם בצפון הורגש שיש בעיה, אנשים שניגשים לטסט באים עם טופס שרשום עליו מספר טלפון בקטן למעלה, התקשרנו למספר הטל הזה ומתברר שמדובר במשרד שמלמד תיאוריה, הפקידה אמרה שאתה תבוא תשב שלוש שעות בכיתה ותצא עם תיאוריה, כשביררתי בקשר לתשלום אז אמרה שאתה תשלם 300 ש"ח בהתחלה, ואחר כך אתה תשלם לאחר שאתה עובר, אמרתי לה שאיני יודע כלום והיא הבטיחה שהכול עליהם ואני אצא עם תיאוריה, זה דבר שעורר הרבה חשדות".

"משרד הרישוי אמור לערוך בקרה בעניין התיאוריה, הם עורכים בקרה בכללי, אבל לגבי מה שמתרחש בפנים, הם אין להם קשר לזה".

בעל מקצוע:"לצערנו עשו הפרטה במשרד הרישוי, מי שעושה את הבחינות הוא הזכיין, שאינו שייך לבוחנים, הוא יוצא נקי מסיפורים כאלה ומי שאוכל אותה זו הפקידה".

"יש חשדות תמיד ותלמידים מדברים שיש מורים שמביאים להם את התיאוריה עד הבית, זו תוצאת ההפרטה, נותנים רישיון להרוג לנהגים כאלה".

בעל מקצוע:"שר התחבורה מדבר כעת על הפרטת המבחן המעשי, במקום להוסיף עוד כמה בוחנים ולפתור את הבעיה הם רוצים לעשות הפרטה, מי שיש לו כסף יעבור ומי שאין לו לא יעבור, כשעשו את ההפרטה דיברו על זה שיהיו הרבה מפקחים והיום בפועל יש מפקח אחד בכל הארץ, בגלל זה שומעים על השטיקים במבחני התיאוריה בצפון".

"הפיקוח על מכוני הרישוי הוא עלוב, אחד או שניים בכל הארץ והשחיתות חוגגת וכרגע מישהו רוצה שזה יהיה המצב במבחנים המעשיים".

בעל מקצוע:"הצעתי תוכנית מפורטת למשרד התחבורה איך אפשר לפתור את הבעיה מבלי להגדיל את מספר הבוחנים, לפי התכנית שלי מי שיפגע אלה מורי הנהיגה שלא יצליחו להכניס כסף".

חשוב לציין שלגבי הצבא אין אינטרס כלכלי, כי הצבא משלם עבור התלמיד, בצבא אי אפשר לעשות על התלמיד קופה.

בעל מקצוע:"לפי המתכונת הקיימת היום של מבחני הנהיגה, כאשר המתכונת עובדת לפי הקצאה של תלמיד, המורה שיש לו מספר תלמידים הוא מקבל הקצאה לפי זה למבחנים והמורה משחק בזה ומחלק את זה איך שהוא רוצה בין התלמידים שלו, בארה"ב למשל הטסטים מחולקים לפי תלמיד, תלמיד מבקש טסט והוא מקבל טסט, בלי שום קשר למורה הנהיגה שלו".

כבישים

לתשומת לבכם, במתכונת הקיימת אצלנו צריכים 80 בוחנים כדי שהשירות יהיה טסטים ללא הגבלה, האמת שהשיטה צריכה להשתנות, היום תלמיד מגיע ל 28 שיעורים, אומר למורה שהוא רוצה טסט והמורה אומר לו בסדר אקבע לך תאריך, אבל קודם כל צריך לעבור טסט פנימי אצל המנהל המקצועי, מבחנים פנימיים מתבררים כחארטה אחת גדולה, זו רק דרך להוציא כסף מהתלמיד.

התלמיד שעובר את המבחן הפנימי בכל מקרה, הוא מבחינתו בתת מודע שלו, יודע שהוא כשיר לנהיגה, למרות שזה לא נכון. ברוב המקרים מי שעובר מבחן פנימי הוא לא מוכן עדיין לטסט.

למורה במקום שיהיה אינטרס שתלמיד טוב יגיע לטסט, האינטרס הוא הפוך, כל תלמיד שמגיע לטסט זה כסף שנכנס לכיס, התלמיד משלם אגרה למורה על העמדת רכב למבחן נהיגה 260 ש"ח, המורה לא נמצא באוטו אבל כסף הוא מקבל, כך שמבחינת המורה שיהיו כמה שיותר טסטים.

העניין של ההפרטה קלקל להם את הדבר הזה, תלמיד טוב שמגיע לטסט, הכסף הולך למכון הרישוי ולמורים והמפסידים הם התלמידים ומדינת ישראל.

בשלב זה אין עוד הפרטה בנושא הבוחנים, במדינה עובדים על זה בצורה חזקה לעשות הפרטה, הבוחנים נלחמים על זה בועדת הכלכלה, יש פרוטוקול מה 30/4/15 כל חברי הועדה היו נגד ההפרטה.

בעל מקצוע: "כשעשו בדיקה במשרד התחבורה, ראו שאחרי ההפרטה אחוז העוברים בבחינות התיאוריה היה נמוך, מישהו פה רצה לעשות כסף על גב התלמידים, אולי הקשו את השאלות בכוונה או כל דבר אחר כדי שתלמידים לא יעברו, אותו דבר לגבי הטסט, תלמידים יעברו טסטים ואחוז העוברים נמוך מאוד".

בעל מקצוע:"אם ישנו את השיטה של המבחן הפנימי, וילכו לצד המקצועי, יצטרכו פחות בוחנים ואחוז העוברים יגדל, כי מי שיבוא למבחן הוא התלמיד האמיתי, ולא מישהו שהולכים לעשות עליו כסף, אחרי ההפרטה יכולים להגיד לתלמיד אתה יכול להגיע כל יום לטסט, ולמעשה אותו תלמיד שיבוא לא מתאים ולא טוב, אז אם יכשל עוד פעם ועוד פעם, מי שירוויח זה המורה ובעל מכון הנהיגה".

"היום תלמיד בישראל, לחוץ הוא רוצה את הרישיון, כנראה גם שלחלק מהמורים אין סבלנות, אז אומרים לתלמידים לגשת לטסט, מה איכפת להם כי את הכסף שלהם הם מקבלים".

בינתיים, המשטרה ממשיכה לבצע מעצרים נגד מכונים ומורים בענף והמדינה מביטה מהצד כאילו לא קורה כלום.

משרד התחבורה בודק את כל הטענות שעולות ועוקב בדריכות אחרי מה שקורה במכוני הרישוי, ובמקביל מפעיל יחידה מיוחדת למעקב סמוי, משרד התחבורה לא ייתן יד למי שמנסה לפגוע ביושרה של המערכת.

תגובות

מומלצים