אם תרצו: "אקדמאיים ישראליים בשירות ה-BDS"

מנכ"ל תנועת "אם תרצו", מתן פלג: " לשים סוף  לתאטרון האבסורד בו המרצים הם השחקנים הראשיים",בשנים האחרונות יותר ויותר אקדמאים ואיגודי סטודנטים ברחבי העולם מקדמים חרם אקדמי על מדינת ישראל.

26.05.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אם תרצו: "אקדמאיים ישראליים בשירות ה-BDS"

משמעות החרם בפועל היא הפסקה של שיתופי פעולה בין חוקרים מקומיים לחוקרים ישראלים ומניעתם, דבר שיכול לגרום נזק חמור למחקר הישראלי, הנסמך במידה רבה על שיתופי פעולה בינלאומיים.

תופעה זו עלולה להוביל גם להשלכות חמורות על הכלכלה ועל התעשייה הישראלית, ובוודאי לפגיעה במעמדה של מדינת ישראל בעולם ולערעור על עצם קיומה.

דו"ח חדש של תנועת "אם תרצו"  חושף את מידת מעורבותם של אנשי האקדמיה הישראלים בעידוד וקידום תהליכי החרם האקדמי הבינלאומי נגד ישראל.  הדו"ח מתמקד בתהליך שהתרחש באגודה האנתרופולוגית האמריקאית כמקרה בוחן, המשקף בתמצית את השפעתם המכרעת של האקדמאים הישראלים בקידום החרם האקדמי על ישראל.

הדו"ח מצביע על כך שמרצים ישראלים בולטים בתחומם, הנהנים ממשכורות המשולמות מכספי משלם המסים הישראלי, מכשירים יוזמות להחרמת ישראל, מצדיקים אותן ולעתים אף מקדמים בעצמם חרמות וסנקציות נגד המדינה, כולל עידוד חרמות הפוגעות באופן ישיר במקומות העבודה שבהם הם עובדים. יודגש כי קיימת החלטת מל"ג משנת 2012, הדורשת למנוע ככל האפשר קיום חרמות:

"המל"ג רואה בקריאה לחרם אקדמי על ישראל מצד אנשי מוסדות השכלה גבוהה בישראל ערעור אושיותיה של מערכת ההשכלה הגבוהה" ומתוך כך "קוראת למוסדות לתת את הדעת לעניין, ולגבש דרכי התמודדות".

מקרה הבוחן בדו"ח הוא כאמור תהליך החרם המתגבש באגודה האנתרופולוגית האמריקאית , תהליך שהחל לצבור תאוצה בשנת 2013 עם סדרת דיונים בתוך אגודת האנתרופולוגים האמריקאית שדנו בשאלת הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

השבוע ב-31 במאי  תתקיים הצבעה מכרעת שתקיים האגודה האנתרופולוגית האמריקאית בה יוחלט האם יוחרמו המוסדות הישראלים האקדמאיים באשר הם, ללא קשר למיקומם הגאוגרפי במדינה, על ידי אגודת האנתרופולוגים הגדולה והיוקרתית בעולם (שחברים בה מעל 10,000 אנשי אקדמיה).

האגודה האנתרופולוגית הישראלית פנתה במכתב המתריע מפני צעד זה בתגובה ליוזמה האנטי ישראלית המתגברת מצד האגודה האמריקאית וטענה כי מדובר במהלך בלתי מוצדק וחסר תקדים של החרמת מדינה ומוסדותיה על ידי האגודה האמריקאית.

בעוד האגודה הישראלית מנסה לבלום את הניסיון לפגוע במדינת ישראל, קבוצת אנתרופולוגים ישראלים אחרים שחלקם מלמדים במוסדות חינוך ציבוריים בישראל, שלחו עצומה לאגודת האנתרופולוגים האמריקאית וחבריה, המעודדת את האגודה האמריקאית להמשיך בתהליך, תוך מתן לגיטימציה לחרם האקדמי ואף לפעולותיה הכלליות של תנועת ה-BDS.

בשנת 2015 הגיש כוח משימה של אגודת האנתרופולוגים האמריקאית שנשלח "לחקור" את המצב בישראל דוח חד-צדדי רווי סילופים ושקרים נגד ישראל. הדו"ח מצטט פעם אחר פעם אנשי אקדמיה ישראלים (באופן אנונימי), כדי להקנות להאשמות החמורות והמסולפות משנה תוקף ולגיטימציה כ"קול מבפנים", ה"מאשש" את העלילות החמורות.

לאור הלחצים המתגברים, כמה חודשים לפני הגשת הדוח שלחה האגודה הישראלית מכתב נוסף המהווה התקפלות מול האיומים בחרם. המכתב מגנה ומבקר בחריפות את מדינת ישראל על המשך הכיבוש, מפציר בישראל לשקם את עזה וקורא לפתרון צודק של בעיית הפליטים הפלסטינים. בסופו של המכתב מפצירים כותביו באגודת האנתרופולוגים האמריקאית, שוב, להימנע מחרם אקדמי.

20 אנתרופולוגים ישראלים, שלחו מכתב נוסף הפעם כ"אנונימיים" ובו קריאה מפורשת לתמיכה בחרם האקדמי נגד ישראל"

"We urge all members of the AAA to join in supporting the academic boycott resolution on the spring ballot".

הדו"ח מדגיש כי כל החותמים הישראלים על עצומת התגובה הראשונה שנשלחה במטרה לפגוע בניסיון אגודת האנתרופולוגים הישראלית לבלום את היוזמה האנטי הישראלית המתגבשת, הם פעילים בארגוני שמאל רדיקלי, הפועלים בתוך ישראל במימון מדינתי זר ורחב היקף, נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל.

כמו כן, מציין הדו"ח כי גם מבין החותמים הישראלים שאינם חיים כיום בארץ, רובם המוחלט קשורים באופן ישיר לארגונים שתולים נוספים או לארגוני BDS בינלאומיים. עובדות אלו מבססות את הטענה כי ארגונים ואישים ישראלים מהווים חוד חנית בתופעת ה-BDS ויוצרים רוח גבית עיקרית של פעילות החרם נגד ישראל בעולם.

מנכ"ל תנועת "אם תרצו" מתן פלג הדגיש כי התופעה בה מיעוט רדיקלי פועל מבפנים לכפות לחץ בינלאומי על כלל העם בישראל אינה רק כפיות טובה, אלא מעשה חסר כל בושה.

יחד עם זאת האתגר של קידום החרם מבפנים בוודאי מכריח את מקבלי ההחלטות להציב מענה הולם לאותה תופעה: "מקבלי ההחלטות ונשיאי האוניברסיטאות בישראל מבקשים להיאבק בתופעת ה-BDS ברחבי העולם, אך מתעלמים לחלוטין מתופעת החרם מבפנים שמובלת לא פעם ע"י אנשי אקדמיה ישראליים. עצוב לראות כי מובילי החרם כורתים את הענף עליו הם יושבים ופועלים מאחורי הקלעים כדי לפגוע אנושות בעתידה של האקדמיה הישראלית."

פלג הוסיף כי: "ארגוני ה-BDS מונעים מתוך שנאה עיוורת למדינת ישראל ומתוקצבים במשאבים כספיים רחבי היקף. מול הניסיונות לפגוע שוב ושוב בחברה הישראלית, עלינו כאזרחים להירתם ולהגן עליה. מדינת ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, והיחידה שיש בה זכויות אדם וזכויות אזרח מבין כל מדינות האזור."

לדברי פלג: "תנועת "אם תרצו" תמשיך להיאבק בכל הכלים העומדים לרשותה וזאת כדי לשים סוף  לתאטרון האבסורד בו אנשי אקדמיה ישראליים הם השחקנים הראשיים בו. " 

תגובות

1. מבקר וחןקר לפני 8 שנים
הכסף מדבר,,שולט ומחליט,,

מומלצים