"לפתוח מחדש תיקי רצח"

בדיון בוועדה לביקורת המדינה טען מנהל המכון לרפואה משפטית באבו כביר, ד"ר חן קוגל, שיש לפתוח תיקי רצח כי פרקליטים לחצו על רופאים לשנות חוות דעת

27.05.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
"לפתוח מחדש תיקי רצח"

ח"כ אלהרר: "יש לבדוק תיקים שקיים ספק באמינות ממצאיהם"אתרים מומלציםרהיטיםריצוף אמבטריביירהרב מגןטיפ גדולארזיםאולם אחרצרכנות טובהסורגיתראשי » חדשות » משפט ופליליםiphonewindowsandoridמנהל אבו כביר דורש: "לפתוח מחדש תיקי רצח"בדיון בוועדה לביקורת המדינה טען מנהל המכון לרפואה משפטית באבו כביר, ד"ר חן קוגל, שיש לפתוח תיקי רצח כי "פרקליטים לחצו על רופאים לשנות חוות דעת". ח"כ אלהרר: "יש לבדוק תיקים שקיים ספק באמינות ממצאיהם".

בדיון אמר קוגל כי "שינוי של חוות דעת של רופא המכון ללא בסיס אמיתי, אלא בגלל שפרקליטים השפיעו ולחצו עליו, הוא דבר שלא יעלה על הדעת, ובהחלט יש מקום לפתוח תיקים מהעבר ולבדוק אותם מחדש".

ח"כ יעל גרמן, שהשתתפה בדיון, התייחסה לחיסיון דו"ח שיצא מטעם נציבות הביקורת, ולפיו קיימים קשרים פסולים בין המכון לרפואה משפטית לבין פרקליטות המדינה, וטענה כי לא יתכן מצב שבו הדו"ח יהיה חסוי, ושלא תהיה אפשרות לדון בו בוועדה לביקורת. עוד הוסיפה גרמן כי יש להקים מכון עצמאי שלא תהיה לו תלות בממשלה, זאת משום שנכון להיום המכון מנוהל על ידי משרד הבריאות.

גם ח"כ רויטל סויד מהמחנה הציוני הצטרפה לטענות שהשמיעה גרמן וציינה כי "לא ייתכן שברשות הפלסטינית יש שני מכונים ובמדינת ישראל יש רק מכון אחד". עוד אמרה סויד: "במשך שנים המכון פעל במחשכים, כולל עבירות פליליות ועיוותי דין וצדק. המשך הסתרת הדו"ח בעניין תדרדר את אמון הציבור בפרקליטות".

המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד אלי אברבנאל, הודה אף הוא שיש לשקול את פתיחתם של התיקים. עוד הסביר כי הפרקליטות התעכבה בהעברת תגובתה לוועדה, עקב עריכת בדיקה פנימית. "רצינו לעשות בדיקה מקיפה וחשבנו שטוב שיראו את המוצר המלא שלנו", אמר, "התהליך נמשך עד לימים האחרונים. התאריך המקורי שעל המסמך הוא של הטיוטה".''לא ייתכן שברשות הפלסטינית יש שני מכונים וישראל רק אחד''.

עו"ד מאיר ברודר, מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות, התייחס לחשיבות שבהקמת מכון נוסף שיאפשר שיח ובקרה. הוא הדגיש כי "לא ייתכן שבאותו המכון רופא אחד יסייע להגנה והשני לתביעה". בנוסף, התייחס ברודר למינוי מבקר פנים וציין כי "למבקר ישנה מחויבות למקום, ולכן בקרה חיצונית של מבקר המשרד עדיפה מאשר מבקר פנים".

ברודר ציין כי הוקמה ועדה, שאחת מהמלצותיה היא הכפלת התקנים במכון. לדבריו, "המשרד הכריז על מקצוע זה כמועדף, על מנת למשוך רופאים צעירים לתחום, ואנו מאמינים כי תגמולים יסייעו למשוך רופאים, וצירופם יוריד את עומס העבודה".דרשה כי בתוך שבועיים תועבר אליה עמדת פרקליט המדינה.

נציג התנועה למשילות ודמוקרטיה, עו"ד זאב לב, קרא בדיון למשרד הבריאות להצטרף כצד להליך המתנהל בבית המשפט, כדי שיאמר את דברו בנוגע לעתירת הפרקליטים נגד פרסום הדו"ח, העוסק ביחסי המכון והפרקליטות. "יש להבטיח שהדו"ח יפורסם", אמר לב, והוסיף כי "זה צריך להיות אינטרס של משרד הבריאות".

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר, ציינה שכבר בדיון קודם עלתה סוגיית הבעייתיות בתיקים מן העבר, ולכן ביקשה כי בתוך שבועיים תועבר אליה עמדת פרקליט המדינה, לעניין פתיחת תיקים ישנים ובדיקתם החוזרת. היא אמרה כי הפרקליטות איחרה בהעברת תגובתה לוועדה, וכי למרות שתאריך מסמך הפרקליטות הוא מפברואר, הוא הועבר לוועדה רק אתמול.

תגובות

מומלצים