מי האחראי על אי העברת תקציבים למרכזי מחקר ופיתוח בפריפריה?

שר החקלאות מאשים את המשרד לפיתוח הנגב והגליל על אי העברת תקציבים למרכזי מחקר ופיתוח בפריפריה, אך הבדיקה העלתה כי את התקציבים אמור להעביר משרדו שלו.

31.05.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מי האחראי על אי העברת תקציבים למרכזי מחקר ופיתוח בפריפריה?

חלקם הגדול של התקציבים החסרים מקורו במשרד החקלאות ומהחטיבה להתיישבות שנמצאת באחריות משרד החקלאות.

מנהלי המחקר והפיתוח האזוריים (מו"פים) שלחו מכתבים אשר הגיעו לידיעתו של שר החקלאות על התנגדותם המקצועית להעתקת מכון וולקני לצפון. בתגובה, אורי אריאל, האשים את המשרד לפיתוח הנגב והגליל בראשות אריה דרעי על אי העברת תקציבים.

אורי אריאל בתגובה לידיעה שפורסמה על חוסר התקצוב למו"פים אמר, כי "... בניגוד לשנים עברו שאר משרדי הממשלה שתקצבו גם הם בעבר את המו"פים טרם העבירו את התקציב מטעמם ואנחנו פועלים לאשר מולם את התקציב בהקדם...". חלק מהתקציבים החסרים מקורם במשרד לפיתוח הנגב והגליל אך חלקם האחר, הארי, מקורו במשרד החקלאות ובחטיבה להתיישבות שעברה לאחריותו של המשרד ולכן גם אם דבריו של השר נכונים, אין זה מסביר את חוסר התקצוב שמגיע ממשרדו.   

אלי פליק המנהל המדעי של המו"פים האזוריים במכון וולקני ציין, כי "התקציב לשמונת המו"פים מגיע משלושה גורמים ממשלתיים: 7.5 מיליון שקל ממשרד החקלאות. 2.5 מיליון שקלים מהחטיבה להתיישבות שעברה למשרד החקלאות כידוע ו-5 מיליון שקלים ממשרד לפיתוח הנגב והגליל. משרד לפיתוח הנגב והגליל מעביר למשרד החקלאות את התקציב והוא בתורו מעביר למו"פים. משרד החקלאות ביטל את התקציב המועבר למו"פים מהחטיבה להתיישבות ומשרד לפיתוח הנגב והגליל גם הוא לא העביר את התקציב. התקציב שמגיע ממשרד החקלאות קוצץ ל-5 מיליון שקלים.
 
"כלומר, במקום שיועברו 15 מיליון שקלים השנה, יועברו רק 5 מיליון שקלים. יש לציין כי גם הכסף שתוקצב מועבר בתשלומים ולמעשה להוציא העברה כספית שבוצעה בתחילת השנה בהיקף של כ-1.25 מיליון שקלים לא בוצעה אף העברה כספית אחרת.
 
"הכלל הוא שעל כל שקל שהממשלה שמה, קק"ל שמה שקל משלה. המשמעות כרגע היא שבמקום שהמו"פים בשלב זה יקבלו 15 מיליון שקלים הם קיבלו רק 2.5 מיליון שקל. אם מדיניות זו תימשך עד סוף השנה, הם יקבלו 10 מיליון שקלים במקום 30 מיליון שקל בתחשיב שנתי".

חוסר התקצוב מהווה פגיעה קשה בפעילות המחקר החקלאי בפריפריה התומכת בתעשיית החקלאות שאותה שר החקלאות מבקש לחזק לכאורה.

מנהלי המו"פים במכתבים (מצורפים במייל) שהגיעו לידיעתו של שר החקלאות על העתקת מכון וולקני:

 ליאור קטרי, מנהל מו"פ דרום: "איני רואה כל אפשרות לשיתוף פעולה בינינו לבין הגוף החדש שיוקם בצפון... אני מבקש לעצור את התוכנית ולבחון מחדש חלופות שלא יהוו בהמשך גזר דין מוות לחלק מענפי החקלאות"

גלעד פרוינד מנהל מו"פ ההר המרכזי: "העברת מכון וולקני לגליל תיצור נתק קשה בין חקלאי הדרום למחקר החקלאי. קל ופשוט להרוס ולסגור מרכז מחקר חקלאי בקנה מידה עולמי אך לבנות מרכז חדש, שווה ערך, עלול לארוך עשרות שנים"

בועז הורויץ מנהל מו"פ ערבה תיכונה: "בשנת 2015 הוצעו מחקרים במו"פ בשיתוף 17 חוקרים ממכון וולקני..בשנת 2016 מעורבים במחקרים המבוצעים במו"פ כ-20 חוקרים ממכון וולקני... העברתו של מכון וולקני לצפון ירחיק את חוקרי המנהל ממחקריהם הרבים המבוצעים היום בערבה ויגרום נזק להמשך פיתוח החקלאות בערבה..."

זיוה גלעד, מנהלת מו"פ בקעת ירדן: "שותפות מקצועית זו (בין המו"פ למכון וולקני) הוכיחה את עצמה בפיתוח החקלאות בבקעת הירדן אשר פרנסת 70% של תושביה תלויה בה. העברת מנהל המחקר לצפון הארץ תפגע אנושות בפוטנציאל שיתוף הפעולה (...) הכיוון שצריך לנקוט הוא חיזוק נכון של המערכת הקיימת של מופ"ים אזוריים בפריפריה."

עזרא רבינס, מנהל מו"פ ערבה דרומית: "מהלך קיצוני של העתקת מכון וולקני לצפון הרחוק יגרום נזק עצום לחקלאות בדרום – חשוב מאוד להעמיק בנתונים כדי להבין את משמעות העניין. מחוז דרום גדול פי 3 ממחוז צפון בהיקף שטחי החקלאות כך גם בפוטנציאל הפיתוח העתידי של עתודות הקרקע".

תגובות

מומלצים