מעבר ל5 ימי לימוד עוספיה רוצה דליה מתנגדת

לפני שנתיים מערכת החינוך בעוספיה ודליה עברה מ5 ימי לימוד ל6, הובטח שיהיו מסגרות אחרי צהרים וכל זה לא קרה, מה דעתם של מנהלי בתי הספר? עוספיה נלחמת לחזור ל5 דליה מתנגדת, באיזה בתי ספר מגיעים בשישי ללמוד?

02.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מעבר ל5 ימי לימוד עוספיה רוצה דליה מתנגדת

מערכת החינוך ברובה רוצה מאוד לחזור ללמוד 5 ימים בשבוע, זה לא קורה, בעקבות ההתנגדות של מועצת דאלית אל כרמל בעיקר. לצורך הכתבה הצלחנו להביא לכם נתונים על מספר התלמידים שמגיעים לבתי הספר בדאלית אל כרמל ועוספיה בימי שישי.

בבתי הספר היסודיים וחשוב להתחיל עם בית הספר המוביל שמספר התלמידים המגיעים ביום שישי מגיע ל72 אחוז, זה יסודי דתי אלאשראק. יסודי א' עוספיה 46 אחוז . יסודי ב' ע"ש שח'ידים 43 אחוז. חט"ב עוספיה 59 אחוז. תיכון רונסון 43 אחוז.

בגני הילדים בדליה ועוספיה מספר התלמידים המגיעים ביום שישי גדול במיוחד ומגיע למעל 80 אחוז.

בית ספר יסודי א' דאלית אל כרמל 67 אחוז. בית ספר יסודי ב' בדליה 61 אחוז, יסודי חדשני 68 אחוז, יסודי ג' דליה 64 אחוז, חט"ב דליה 48 אחוז, תיכון עתיד דליה 43 אחוז, תיכון טכנולוגי לשעבר בדליה צעירה כמעט לא מגיעים תלמידים.

התלמידים הלומדים במסגרות חינוך מחוץ לכפרים הדרוזים בדליה ועוספיה, אחוז המגיעים ללמוד ביום שישי מגיע ל 98 אחוז ואם נעדרים השני אחוז בגלל סיבה של מחלה או אירוע כלשהו שהיו חייבים להעדר מהלימודים.

מנהלי בתי הספר נאמנים למשרד החינוך למרות שהיו מאוד רוצים לחזור ל 5 ימי לימוד.

הבעיות הרבות של ההורים שלא מספיקים לחזור הביתה בזמן שהילדים חוזרים מהלימודים ואז יש הרבה הוצאות ובעיות שלא היו קודם לכן, כך מדווחים הורים וברוב הזמן נפגעים הילדים בכל המישורים.

בזמן שלמדו 5 ימים, התלמידים קבלו ארוחה פעמיים בשבוע לפי דרישה למדו עד שעה 15:15 דקות, הגיעו הביתה כשיש לפחות מבוגר בבית שיכול לשמור ולדאוג לתלמידים שיהיה להם מרחב בטוח, מה שלא קורה היום.

עם המעבר ל6 ימים הובטח שיהיו פעילויות וחוגים שהתלמידים ישולבו בהם, מה שלא קרה בפועל ומאז שהתלמידים נמצאים במסגרת של ה6 ימים, ההוצאות גדלו מאוד מכיסם של ההורים, שזה בעיקר הולך למימון חוגים של ספורט במקום הרשות המקומית שעד היום הפקירה את המשפחות והילדים.

הורים טוענים שמשרד החינוך נכשל בנושא תכנית הלימודים בכרמל ומעדיף את 6 ימי הלימוד, למרות שלא בדקו איך זה מתנהל בפועל, מאחר וזה שייך לחינוך בלתי פורמלי.

הכרמ

למה חשוב לבנות את המערכת לטובת הצרכים של התלמידים והמשפחות?

ילדות ונעורים זו תקופה חולפת שבה מעוצבת זהותו ודמותו של הילד שבונה לעצמו מפה לעתיד שהוא שואף להגיע בהמשך.

החמצה ברצף הנתינה לתלמידים לפי צרכיהם, עלולה לשבש את מהלך חייהם, הרי זו היא התקופה בה הם מניחים בעזרת הבוגר האחראי את אבני היסוד שעליהם תהיה מושתתת הדרך לחיים !.

בנושא בו דנים בין תוכנית לימודים בת חמישה ימים בשבוע לבין תוכנית שישה ימים, ילדים ובני נוער זקוקים להעצמת הזהות האישית, תחושת השייכות ורצף העשייה החינוכית איתם, הינה אחת מאבני היסוד עליהן תהיה בנויה זהותם האישית.

שעות הפנאי משימת נתינה והשקעה רציפה.

שיפור תנאי המחייה ע"י התאמת אמצעים ומשאבים שמאפשרים לכל ילד להתפתח ולפרוח ולא לסטות מהדרך.

התרומה הטמונה במילוי שעות הפנאי אצל ילדים ונוער מציבה אותם במרכז ומגדילה את תחושת ה "חיבור" ובכך מונעת גרירה להידרדרות, עצם הענקת מרחב ובו מקום להעצמת הפוטנציאל אצל כל ילד וילדה או כל נער או נערה, מאפשרת להם לחוות את החוויות שלהם בבטחה, להעצים את כשרונותיהם ולגלות עניין בכל אשר יפנו, כי האני לא לבד נותן להם מקום לחלום ולגעת בשמיים.

מבין הדברים הבולטים : חשוב להורים עובדים למצוא מסגרות בטוחות בהן ישהו ילדיהם לאחר סיום הלימודים, אף יש משפחות שמשלמות למטפלות בכדי לשמור על שקט תעשייתי ובכך אין להם מה לדאוג שלא נמצאת מסגרת שתכיל את ילדיהם.

מילוי שעות הפנאי נותן מענה הן למשפחות שבהן ההורים עובדים והן גם מחזק את השכבות החלשות ואין ספק שהמטרה להחדיר ביטחון לשני הצדדים ההורה והילד.

אך אם נתמקד בחתך הילדים והנוער, חובה עלינו לדאוג להשלכות הנלוות לאי תחימת שעות אלה, ללא הבדל באם יום לימודים ארוך עם מסגרת תוך בית הספר, ואו יום קצר והחזרה לבית.

בשני המקרים החובה למציאת פתרונות חלה על כל פרצת זמן בה ילדים ובני נוער ישהו ללא כל מעשה, אי  ההשגחה והפיקוח עליהם מהווה סכנה קיומית עבורם, כאשר הם נחשפים לסוגיות רבות עקב גרירתם אחרי החבורות, ומעשים בלתי הולמים שמקורם שעמום, אי עשייה ובעיקר אי כבוד לגבולות הכי מינימאליים ששורשם חינוך תקין.

כמובן מכאן נובע נוער מנותק שסטייתו מהנתיב נוצרת עקב התרשלות בפיקוח עליו. 

מערכת פורטל הכרמל מודה לכל התחקירנים של המערכת על העבודה הטובה שעשו בהבאת הנתונים.

חינוך

תגובות

10. הורה לפני 8 שנים
לחזור לחמישה ימי לימוד
9. אמיר לפני 8 שנים
עוספיה
8. חלבי לפני 8 שנים
להחרים יום שישי
7. תלמידה לפני 8 שנים
אין תלמידים
6. ל3 לפני 8 שנים
ל3
5. עוספיה לפני 8 שנים
לעבור ל5 ימים חשוב
4. רכזת נוער לפני 8 שנים
ילדים ונוער חייבים פיקוח
3. הורים לילדים לפני 8 שנים
ההורים חייבים להתערב
2. מודאגת לפני 8 שנים
לא מאמינה במערכת החינוך אצלנו
1. محلل سياسي לפני 8 שנים
البلاد تغرق وتنحرف نحو الجحيم

מומלצים