הצעת חוק השעיית ח"כים

ח"כ אורי מקלב מתנגד מול ח"כ בני בגין שתומך בהדחה ולא בהשעיה, ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת המשיכה לדון בהצעת חוק השעיית חבר כנסת, הצעת הוועדה שיזם יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי.

02.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון

ח"כ בני בגין אמר "אני מציע שבחוק תהיה רק אפשרות להדיח חכי"ם, ולא להשעותם, כדי שכולם יחשבו ברצינות מה המשמעויות, ולמנוע ממצב שהחוק יהפוך לכלי משחק. עוד הציע בגין, לצמצם את הפער בין הרוב שיידרש לפתוח בהליך שיעמוד על 70 חכי"ם, מתוכם יהיו 10 חברי אופוזיציה. ובתהליך הסופי, יידרשו 90 חכי"ם לאשר את ההדחה. עוד מציע בגין שיקבע בחוק שבדיון במליאה, ההצבעה תהיה חשאית, על מנת שחברי הכנסת יהיו משוחררים להצביע בהתאם למצפונם.

ח"כ אוסמה סעדי אמר "אני בורר את מילותיי כדי שלא אהיה מועמד להדחה. זה בדיוק אחד האפקטים של החוק, שמתנוסס מעליו דגל שחור גדול של חוק לא חוקתי ולא דמוקרטי. אם החוק היה תקף בזמן המרמרה, או בזמן פגישת הח"כים הערביים עם הורי מבצעי הפיגועים, הייתם מדיחים אותם מייד. וראה זה פלא, בשני המקרים, היועמ"ש חקר, וסגר את התיקים. מה תגידו לאחר ששמתם את עצמכם כתליין לאחר ביצוע גזר הדין על הגרדום?.

סעדי פנה לח"כ בגין ואמר לו, אתה מנסה ליפייף את החוק. תהיה אמיץ ותתנגד, כפי שהבעתה אמש אי אמון בממשלה. אתמול זה היה חוק הטרור, היום זה חוק ההדחה ומחר זה יהיה חוק V 15. החוק נועד לסתום פיות ולרדוף פוליטית את הח"כים הערביים.

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי השיב לסעדי עד היום, חוק דומה הופעל רק על ח"כים יהודים בעת שרשימתו של הרב כהנא נפסלה להתמודד לכנסת.
ח"כ מיקי רוזנטל אמר "הצעת החוק מבקשת להפוך את הכנסת למחוקק לשופט ולתליין. מטרתו לייצר חיסולים פוליטיים ולהרחיק חכי"ם ערביים מהכנסת. לוועדת האתיקה מספיק כלים אפקטיביים לרבות הרחקה מדיוני הכנסת.

ח"כ זהבה גלאון אמרה "אתם מבקשים לסתום את הפה ולהעיף את כל מי שמתנגד לשלטון. יש הרבה אמירות של חכי"ם שלא מוצאים חן בעיני, אבל גם אם היה בכוחי, לא הייתי מעלה על דעתי לזרוק אותם מהכנסת. אם ח"כ יעבור על החוק, תעמידו אותו לדין ותכניסו אותו לכלא.

ח"כ אורי מקלב התנגד להצעת החוק ואמר "אני נגד חוק ספציפי לח"כים. יותר נכון לחוקק חוק שיקבע נורמות על כולם, מורים כמו חכי"ם. יש נושאים שנועדו להידון בוועדת האתיקה. לא חשוב אם נשנה את העילות או נעלה את מס' הח"כים שיחויבו לתמוך בהליך, הצעת החוק הזו עושה נזק לכנסת ולחבריה. מאידך, אני נגד ההתבטאויות והמעשים הקיצוניים באופן נחרץ. דבריו זכו לתמיכה וקריאות עידוד מח"כ גלאון רוזנטל וסעדי.

ח"כ אחמד טיבי אמר אני רואה שכל הח"כים שנוכחים בדיון, מתנגדים להצעת החוק. טיבי סבור כי ההצעה נועדה לחסום את המיעוט שמתגונן על זכותו להשמיע את דעתו שאינה בקונצנזוס. "ברור שההצעה עוסקת רק נגד ח"כים ערבים, כיוון שההצעה לא עוסקת בתמיכה בטרור יהודי". טיבי שאל, "האם נראה לכם שקיומו של ח"כ ערבי תלוי בח"כ אורן חזן, מיקי זוהר או ירון מזוז שרצה לקחת לנו את תעודות הזהות? ח"כ טיבי סיים את המשפט, וח"כ אורן חזן נכנס לדיון ושאל, מה נושא הדיון? .

יו"ר הוועדה יצא מהדיון וביקש מח"כ אלעזר שטרן שיחליף אותו בניהול הדיון. לאחר כמה דקות של דיון החליט ח"כ שטרן לעצור את הדיון. שטרן אמר "אם אין פה למי להשמיע, ואתי מי לשכנע, אין טעם לדיון. ונעל את הישיבה. הדיון חודש בחלוף כחצי שעה עם חזרתו של יו"ר הוועדה סלומינסקי.

ח"כ יעל גרמן אמרה "אין צורך בחוק, הוא מזיק, אנטי דמוקרטי ומציב אותנו עם מדינות שהגיעו למשטרים פשיסטיים. חוק שסותם פיות ואומר, מי שלא איתי, אני מעיף אותו. עוד אמרה גרמן, צריך להפסיק לקטלג את מי שבעד זכויות אדם, כאילו הוא מהשמאל, ומי שנגד הוא בימין. ז'בוטינסקי אמר שהדמוקרטיה נשענת על שני אדנים, האחד מדבר על כך שכל אדם מלך והפרט הוא ריבון, שמשמעותו שאנו מקדשים את הפרט ולא את השלטון. האדן השני, הוא שניתן להעביר ביקורת חופשית במדינה דמוקרטית. ח"כ בני בגין השיב לגרמן, "זאב ז'בוטינסקי שמרבים לצטט אותו כתב "בראשית ברא אלוקים את האדם. עוד כתב ז'בוטינסקי בראשית ברא אלוקים את האומה. אלו שכחו את הלאום, ואלו שכחו את האדם ובצרה הזו אנו נמצאים.

ח"כ רחל עזריה אמרה "החברה הישראלית מתמודדת עם הקצנה. זה אחד האתגרים שלנו מאז ומתמיד. השסעים הפנימיים גורמים להקצנה ולהתפרקות. רק מי שקיצוני לגיטימי. מה שמפרק את המרכז ופורם את התפרים העדינים שמחברים את החברה שלנו. החוק הזה יכול למנוע קיצוניות. אולם בצורתו הנוכחית הוא עלול לחזק את הקיצוניים. כדי למנוע את ההקצנה, אני מציעה, למתן את החוק, כדי שהסיכוי שיהיה בו שימוש, קטן. אני סבורה שראוי שהדיון ייערך בוועדת האתיקה בדיון סגור על מנת למנוע את הפיכת ההליך, לחגיגה תקשורתית פומבית.

ח"כ קארין אלהרר אמרה "אתם ממשלת ימין שאין יותר ימין ממנה. ההצעה מבזה את הדמוקרטיה ואין בה שום דבר מעבר לבריחה מעיסוק בנושאים הבוערים של החברה הישראלית. אלהרר פנתה לח"כ עזריה ואמרה לה, "אתם אמורים להיות הקול השפוי בממשלה ההזויה הזו, תתנגדו להצעת החוק."

ח"כ דב חנין אמר "כנראה שאנו לא מספיק ערים להישג של קיומה של הכנסת וניהול דיונים, אף כשדעותינו מנוגדות. החוק מאיים על הכנסת וייצר הליכים בעיתיים שהנזק שלהם לא יהיה בר תיקון כיון שהרוב יוכל לסלק את המיעוט. החוק מסוכן ומיותר נוכח סמכויות ועדת האתיקה. ברגע זה שני ח"כים מושעים ע"י ועדת האתיקה. אם אתה מודאג מטרוריסטיים שחדרו באישון לילה לכנסת, תעמיד אותם לדין פלילי ואם הם יורשעו, הם יורחקו מהכנסת, כך שהצע"הח מיותרת. דיברו פה על חוק מופרע, מקור המופרעות היא אצל ראש הממשלה. אמר חנין.

עו"ד שמחה רוטמן מהתנועה למשילות ודמוקרטיה אמר "מהות הפסילה, אינה ראויה ואינה מומלצת. אולם אם ימצא להצעה רוב בקרב חברי הכנסת, לא נביע דעה. אנו מציעים שידרשו 90  חכי"ם לאשר את ההדחה.

ד"ר אמיר פוקס מהמכון הישראלי לדמוקרטיה שהתנגד להצעה, וכן להצעה שההצבעה תהיה חשאית אמר, המילה השעיה בשם החוק, מטעה. כיון שההצעה מאפשרת הדחה עד סוף הקדנציה והכנסת ח"כ אחר במקומו. הצעת החוק סותרת את מהותה של הדמוקרטיה. פוקס תהה, איך ח"כ הבא בתור, יהיה לו פנים להיכנס לכנסת, לאחר שמי שיכניס אותו, הוא היריב הפוליטי שלו. חופש הביטוי שלנו נמדד בלהכיל אמרות קיצוניות. אמר פוקס.
הדיון בהצעת החוק יחודש בשבוע הבא.

תגובות

מומלצים