הקבוצה המובילה באירועי הגזענות

05.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הקבוצה המובילה באירועי הגזענות

בשליש ממשחקי העונה בליגת העל נרשמו מקרים של קריאות גזעניות, 80% מהם כנגד ערבים.

למעלה ממחצית הקריאות הגזעניות במגרשים מושתקות על ידי רוב האוהדים ביציע

בית"ר ירושלים היא שיאנית הקריאות הגזעניות, עם 32 מקרים העונה (מתוך 79 קריאות גזעניות סה"כ)

הפועל ב"ש היא המועדון המשתפר של העונה, עם אפס מקרי גזענות ביציעיה, למרות עלייה משמעותית בכמות הצופים

העונה נרשמו 16 קריאות גזעניות כנגד שחקנים שחומי עור, יותר מבכל עונה אחרת בעשור האחרון

16 מבין הקריאות הגזעניות העונה היו לעבר שחקנים שחומי עור. זוהי עלייה משמעותית לאחר כמה שנים עם מעט קריאות. אוהדי בני יהודה (8) נמצאים בראש טבלת הקריאות לשחקנים שחומי עור.

הרוב המכריע של הקריאות הגזעניות ביציעים נתקלות בהתנגדות של רוב הקהל וקריאות אלו בדרך כלל מושתקות. רוב מכריע של אוהדי הכדורגל בליגת העל מביעים התנגדות לכל אירוע ומקרה של גזענות ובדרך כלל האווירה ביציעים היא לא אווירה גזענית.

הקבוצה המשתפרת של העונה היא האלופה, הפועל באר שבע, שבמשחקיה לא נרשמו כלל אירועים של גזענות ביציעים, וזאת למרות עלייה גדולה בממוצע האוהדים למשחק.

העונה נרשמה עלייה חדה באירועי הגזענות והאלימות במפגשים בין בית"ר ירושלים ומכבי תל אביב לבין בני סכנין. לעומת זאת, בדרבי התל אביבי נרשמה ירידה חדה בכמות האירועים האלימים, לעומת שנים קודמות.

מסקנות בולטות נוספות:

ביציעי בית"ר ירושלים הקריאות "הקבוצה הגזענית של המדינה", השיר "שיישרף לכם הכפר" כנגד ערבים, נשמעים באופן קבוע במשחקים. במהלך העונה נרשמו ביציעי בית"ר גם השירים: 'מוחמד מת', 'מוות לערבים', 'שועפט עולה באש', 'ראדי מזיין כבשים', 'משתין על הקוראן' ו-'שונא את כל הערבים'. עם זאת, התופעה של קריאות 'מחבל' לעבר שחקנים יריבים על המגרש נעלמה באופן כמעט מוחלט.

השירים שנשמעים באופן קבוע במגרשים: "הקבוצה הגזענית של המדינה", "שיישרף לכם הכפר", תנו לצה"ל לזיין את הערבים" ו"טועמה מחבל", נשמעו היטב, אך לא גררו אחריהם העמדות לדין בגין גזענות.

ביציעי מכבי תל אביב כל הקריאות הגזעניות מושתקות על ידי רוב האוהדים בדרך כלל. האירוע החמור ביותר נרשם במשחק בין מכבי ת"א לבין בני יהודה, כאשר בזמן טקס למען פצועי צה"ל עשרות אלפי אוהדים משני מחנות האוהדים שרו: "תנו לצה"ל לנצח, לזיין את הערבים". האירוע עבר ללא תגובה של בתי הדין.

ביציעי בית"ר ירושלים ומכבי ת"א ישנה עלייה בולטת של כמות והיקף האירועים הגזעניים במפגשים מול בני סכנין, ביחס לשנים קודמות. במפגשים אלו גם נרשמה עלייה משמעותית בהיקף הקריאות הלאומניות והאלימות מיציעי שלוש הקבוצות.

ישנה ירידה ניכרת ברמת האלימות בדרבי של תל אביב, לעומת העונה שעברה. הפועל תל אביב רשמה העונה הפחתה משמעותית מבחינת אירועים אלימים והתפרעות אוהדים ביציע, עם שני אירועים מינוריים בלבד. עם זאת, ביציעי הפועל נשמעו שירי 'שואה' בשישה מקרים שונים.

אחת התופעות החמורות של השנה היא עלייה משמעותית בתופעת 'כנופיות הכדורגל' לעומת שנים קודמות, העונה נרשמו שלושה מקרים חמורים ביותר של תקיפת אוהדים מחוץ ליציעים.

כמו בעונות האחרונות, השחקן שספג את המספר הרב ביותר של קריאות גזעניות הוא סלים טועמה, למרות שאינו משחק בליגת העל.

במשחקיהן של הפועל חיפה, עירוני קריית שמונה, בית"ר ירושלים ומכבי חיפה ישנו גינוי קבוע לגזענות ולאלימות. במהלך העונה נערכו טקסים מיוחדים נגד גזענות במשחקיהן של הפועל חיפה, הפועל עכו ועירוני קריית שמונה מול בני סכנין.

החודש הגדוש ביותר בגזענות היו חודש אוקטובר, בסמוך לאירועי פיגועי הסכינים ברחבי הארץ. בחודש זה נרשמו 3.3 אירועים של גזענות בממוצע למחזור.

לאחר שבדו"ח העונה שעברה נתגלה כי הפחתת נקודות בשלושה מקרים שונים גרמה לירידה ברמת האלימות והגזענות, העונה הורדו שתי נקודות רק לבית"ר ירושלים, בעקבות שני אירועים של קריאות גזעניות במשחקים נגד בני סכנין. לא ניתן להצביע על ההשפעה של הפחתת הנקודות מכיוון שהעונש לא השפיע על מצבה של בית"ר בטבלה וניתן בסמוך לסיום העונה.

תכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים" מופעלת זה למעלה מעשור על ידי הקרן החדשה לישראל בשיתוף עם ההתאחדות לכדורגל ומנהלת הליגה. במסגרת הפרויקט, מתנדבים כ-40 משקיפי משקיפים, אוהדי כדורגל, המדווחים מדי שבוע מהיציעים על עברות גזענות, הסתה ואלימות גם על תופעות של הגינות ביציעים ועל כר הדשא. העונה נשלחו משקיפים לכל אחד מ-240 משחקי ליגת העל. הדו"ח נעשה על ידי שקלול דו"חות המשקיפים.
התכנית פועלת בתמיכת אופ"א ובשיתוף ההתאחדות לכדורגל, מנהלת הליגה והקבוצות עצמן.

כחלק מהפעילות השוטפת של הפרויקט, שכוללת פעילויות לקידום חברה משותפת, סובלנות ושוויון בכדורגל הישראלי, יצאנו השנה עם 'קול קורא' בשיתוף ההתאחדות לכדורגל. בעקבות היוזמה שהחלה בחודש אפריל חולקו עד כה 13 מענקים של 5,000 ₪ ליוזמות שונות ברחבי הארץ, שמקדמות את ערכי התכנית.

תגובות

מומלצים