מזיהום אוויר יכולים למות אנשים

מגמה ירוקה מתריעה על חריגות מתמשכות ברמת הפליטה של מפעלים מזהמים, עלייה בריכוזי חומרים מסרטנים באוויר באזור חיפה והכרמל ואי דיווח לציבור כמו במקרה של פליטת בנזן חומר מסרטן בכמות גדולה, המשרד להגנת הסביבה מנסה להרגיע את הציבור "מדובר בטענה שאינה מקצועית ומטעה".

07.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מזיהום אוויר יכולים למות אנשים

המשרד להגנת הסביבה מנסה להרגיע את הציבור בעקבות הדיווחים על עלייה בזיהום האוויר במפרץ חיפה. לטענת המשרד מדובר בטענה ש"אינה מקצועית ומטעה". 

מגמה ירוקה שנלחמת בתופעת זיהום האוויר במכתב לכבוד מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מר. ישראל דנצינגר, על עליית ריכוזי חומרים מסרטנים באוויר בחיפה ואי דיווח לציבור.

בשנת 2015 לבדה עלתה כמות החומרים המסרטנים הנפלטים לאוויר במפרץ חיפה בעשרות אחוזים. בין המסרטנים שריכוזם עלה: 1,3 בוטאדיאן, טריכלורואתילן, בנזן, פורמאלדהיד , בנזו-א-פירן.

בדיקה מעמיקה של דיגומי המשרד להגנת הסביבה מוכיחה כי במהלך שנת 2015 נרשמה עלייה משמעותית בכמות המסרטנים התעשייתיים באוויר – זאת למרות הדיווחים של המשרד בכלי התקשורת כי  "שנת 2015 הופחת זיהום האוויר מפליטות התעשייה בכ11%".

העלייה מופיעה ברישומי הדיגומים הסביבתיים שביצע המשרד לאורך כל שנת 2015 ובאה לידי ביטוי ברמת זיהום גבוהה מזו של 2014 וחריגות באזורים שונים ברחבי המפרץ הנמצאים בסמוך למרכזי אוכלוסיה. (נציין כי ע"פ מומחי המשרד מערך הדיגומים שמבצע המשרד הינו המהימן ביותר מבין הבדיקות השונות).

למרות העליות בכמויות המסרטנים הנפלטים לאוויר במפרץ בשנת 2015  אושרו תקנות אוויר נקי חדשות, אשר במזהמים מסוימים אף מקלות מבעבר בחומרים בהם נרשמו חריגות!

בימים אלה עומדים על הפרק היתרי הפליטה של המפעלים המזהמים בישראל במתחם בז"ן: כאו"ל, גדיב, בז"ן נציין כי לראייתנו יש לראות בהיתרי הפליטה הללו כשל מתחם אחד בשל הזיהום המצרפי של המתחם המשפיע על המטרופולין כולו. ההיתרים בשלב הערות הציבור וגם בהם יש הקלות מפתיעות ותמוהות למפעלים בהיתרי הפליטה. היתרים אלו בעלי השפעה דרמטית וחמורה על חיי התושבים באזור וכן על איכות חייהם.

בנוסף, בימים אלה עומדים בפני הכרעה בוועדות התכנון התוכניות להרחבת האזור התעשייתי הפטרוכימי בחיפה: הרחבת בז"ן וקרקעות הצפון.

כאשר בוחנים הן את מתן ההקלות בהיתרי הפליטה יחד עם תכניות ההרחבה מתקבלת תמונה מדאיגה של הרחבת הזיהום המצרפי של המזהמים המסרטנים במפרץ חיפה. שומרי הסף, קרי נציגי משרדי הממשלה מקבלים החלטות על בסיס נתונים חלקיים, מוטים ואף מעוותים. לראייתנו יש בכך הולכה שולל של הציבור ומקבלי ההחלטות היעדר שיקוף המצב הקיים של עלייה בריכוזי המזהמים המסרטנים במפרץ.

זיהום אוויר

פעולה מידית לבירור המחדל שלא יחזור בעתיד

בניתוח נתוני הדיגומים של המשרד להג"ס עולים סימני שאלה מדאיגים באשר להתנהלות המשרד אשר הגדיל ואף דיווח על 'ירידה' במזהמים בשנה זו. שאלות אלו מופנות הן לדרג המקצועי וכמובן לדרג מקבלי ההחלטות הפוליטי קרי לעומד בראש המשרד השר משה כחלון.
1. האם הנתונים היו ידועים לאנשי המקצוע הבכירים האחראים לכך במשרד, במידה וכן מדוע לא דווח לציבור באופן מידי על העלייה במזהמים ואף ההיפך מכך.
2. מדוע לא הוצגו נתונים חמורים ומדאיגים אלו בדוחות הרבעונים של המשרד כפי שהתחייב לציבור.
3. מדוע לא דווחו חריגות אלו כחלק ממסמכי הרקע לקביעת המדיניות הן בהיתרי הפליטה והן עבור מוסדות התכנון דנים בהרחבת התעשייה המזהמת. על מי מוטלת האחריות במשרד לדווח לציבור ולנבחריו על חריגות משמעותיות אלו.

צעדי מדיניות נדרשים

נדרשת חקירה מידית מה גרם לעלייה בזיהום המסרטנים התעשייתי במפרץ חיפה, ומדוע כשלו גורמי המקצוע במשרד בזיהוי ודיווח על העלייה במסרטנים, הן למקבלי ההחלטות והן לציבור.

במקביל אנו דורשים החמרה בתנאי היתרי הפליטה של המפעלים המזהמים במתחם, וראייתם של כאו"ל, גדיב ומתחם בז"ן כמתחם מזהם אחד בעל זיהום מצרפי חמור. זאת תוך שיתוף ציבור הכולל שימוע ציבורי ושולחן עגול עם מומחים וחברה אזרחית.

זיהום בכרמל

בעקבות פרסום טענות מגמה ירוקה, להלן תגובת איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה:

"הטענות לגבי חריגות וזיהום הן מטעות. כפי שאנשי המקצוע יודעים היטב, לא מדובר כלל בחריגות איכות אוויר עפ״י חוק אוויר נקי, כי אם עליה מערכי יעד, ולא סביבה, וגם זאת רק בחלק מהמקרים".

"הטענות לגבי עלייה במזהמים מתייחסות לדיגומים שבוצעו ע"י המשרד להגנת הסביבה ועל כן מפורסמים בדו"חות ובאתר המשרד ולא ע"י איגוד ערים. גם באשר לעליות המדווחות, נמצאו חריגות מסויימות מערכי היעד בחלק מהחומרים והיעדר חריגות בחלקם האחר, אך על פי חוק אוויר נקי אין זה אומר שישנו זיהום אוויר בלתי סביר.

איגוד ערים אזור מפרץ חיפה מפרסם באופן גלוי, מלא ומפורט כל ממצא שנמדד על ידו".

חיפה

תגובות

מומלצים