מחזירים את הפיקוח הפרלמנטרי על מחירי המים

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני: "מאז הוצאת הפיקוח מוועדת הכספים, תעריפי המים עלו במאות אחוזים וכיום, נכים ונזקקים מממנים את המים לתעשייה ולחקלאות במקום האוצר".

09.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מחזירים את הפיקוח הפרלמנטרי על מחירי המים

משיבים את הפיקוח הפרלמנטרי על מחירי המים! ועדת הכספים מקדמת הצעת חוק שתכליתה להחזיר את הפיקוח על תעריפי המים לוועדה, וזאת "כדי למנוע מהאוצר את האפשרות לשחק עם מחירי המים, בעיקר להעלות תעריפים על-מנת לסבסד את השימוש במים ע"י ענפי התעשייה והחקלאות".

כך הודיע , יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בדיון שבו ביקש לברר האם בעקבות סדרת דיונים קודמים בנושא, נוצל כל התקציב המיועד להנחות בתעריפי המים לאוכלוסייה הזכאית לכך, בעיקר נכים ונזקקים. בדיון התברר שבגלל האופן שבו מוקנית ההטבה, אוכלוסיית הזכאים לא נהנית ממנה בפועל והניצול התקציבי בקושי מגיע ל- 50%. בתגובה, הודיע גפני בתמיכת חברי הוועדה, כי הוא מקדם את הצעת החוק שהוא יזם כאמור. "לא יתכן שנכים ונזקקים יממנו את המים לתעשייה ולחקלאות" אמר.

בדיון התברר שממסגרת של 70 מיליון ₪ שמיועדת למתן ההטבה, מנוצלים 35 מיליון ₪. כלומר ההטבה אינה מנוצלת ע"י רבים מהזכאים. עוד התברר שאי ניצול מלוא המסגרת להטבה נובע מכך שההטבה אינה ניתנת בדרך של הנחה בתעריפים, אלא בתוספת מכסת מים בתעריף נמוך לנכים ונזקקים. אם תעריף המים לצרכן רגיל עומד על 7.68 ₪ לקוב עד לצריכה של 3.5 קוב, ומ- 3.5 קוב ומעלה על 12.34 ₪, הרי שלנכים ונזקקים, נקבעו עוד 3.5 קוב ובסה"כ 7 קוב בתעריף הנמוך של 7.68 ₪, קרי הנחה של 4.66 ₪ לקוב החל מ- 3.5 קוב ומעלה בצריכה.

חברי הכנסת בוועדה, הביעו תרעומת קשה על הדרך שבה מוקנית ההטבה וטענו כי היא אינה מסייעת באמת לציבור שכה זקוק לה ולכן לא מנוצלת כל המסגרת להטבה. חברי הכנסת דרשו הנחה בפועל בתעריפי המים לאוכלוסיית היעד החל מהקוב הראשון, היינו תעריף נמוך מ- 7.68 ₪ על כל קוב מים שצורכים נכים ונזקקים עד צריכה של 7 קוב.

יו"ר הוועדה גפני אמר, כי "בעבר נושא הבצורת היה על סדר היום וצמצום השימוש במים היה בראש סדרי העדיפויות ולכן הוחלט על מכסת שימוש במים בתעריף מסוים ובתעריף מוגדל מעבר לאותה מכסה. הוקצה כסף להנחות לנזקקים, נכים וכד'. לא ניתנת הנחה מהקוב הראשון אלא על השימוש במים מעבר למכסה הרגילה, קרי הגדלת מכסות.

בכל מקרה, עפ"י החוק סך עלות ההטבה אינו יכול לעבור את הרף של 1.5% מסך התשלומים שמשלמים כלל הצרכנים הביתיים. כלומר ההטבה איננה מוגדרת בסכום תקציבי ולא מוקצה לה תקציב ייעודי מהאוצר, אלא כשיעור מסך הגבייה הכולל ועל-כן גובה ההטבה בכל שנה משתנה. בשנים האחרונות, גובה ההטבה עמד על 70 מיליון ₪ לשנה בקירוב. בפועל מנוצלת מחצית מהסכום הזה ואף פחות".

בעקבות טענות שעלו בדיונים קודמים, לפיהן חלק מהסיבות לאי ניצול מקסימלי של מסגרת ההטבה, נובע מכך שרשות המים לא עושה די לאיתור כלל הזכאים, אמר מנהל אגף כלכלה ברשות המים, יוני לוי: "אנחנו נמצאים ב- 80% איתור של הזכאים, יש כ- 500 אלף זכאים וספקי המים מאתרים אותם. כל מי שאותר והיה זכאי החל מיולי 2012 מקבל את ההטבה רטרואקטיבית. היישום בפועל, מעיד על ניצול של 1.5 קוב מעבר לכמות הבסיסית המגיעה לכל צרכן בממוצע, היינו, ניצול ממוצע של 5 קוב ע"י הזכאים. הניצול עומד על כ- 35 מיליון ₪ מתוך המסגרת של 70 מיליון ₪".

רפרנטית מים באגף תקציבים באוצר, רעיה עדני, אמרה במענה לטענות יו"ר הוועדה גפני ויתר חברי הכנסת, כי השיטה לתקצוב ההטבה המונהגת בהשראת האוצר, היא המונעת את ניצול ההטבה ומימושה ע"י הזכאים, כי מקודמת הצעת חוק בוועדת עבודה, שמטרתה להסדיר את כל הנושא.

ח"כ עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת): "מים זוהי זכות בסיסית לכל בן אדם. מחירי המים גבוהים מאוד עבור כל אזרח במדינה. חייבים להוריד דרסטית את מחירי המים, תאגידי המים גובים תעריפים גבוהים מאוד. הנכים רובם זקוקים לצריכת מים מוגברת וגם ככה מתקשים בחיי היומיום".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "יש להעניק לזכאים את ההטבה בדרך של הנחה כבר על הקוב הראשון שהם צורכים. רק באופן כזה תהיה באמת משמעות להטבה ויהיה סיוע ממשי לנכים ונזקקים".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) חזר על הדרישה "לתת את ההנחה כבר מהשקל הראשון, מדובר באוכלוסייה שזקוקה מאוד להטבה. אנחנו רואים שאין כל התקדמות ולכן כחברי ועדת כספים עלינו להכין הצעת חוק בנושא. בעצם יוזמת החוק יהיה משום העברת מסר חשוב בנושא".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "אנחנו יודעים על אוכלוסייה מאוד מצומצמת שזכאית להטבה אבל גם כאן לא יודעים לתפור חליפה שמתאימה להם, על-מנת שיקבלו את ההנחה בפועל. לכן דרשנו מעקב אחר הניצול ומזה זמן אנחנו רואים שאין ניצול מלא של ההטבה. דרשנו כבר לפני חודשים לתת את ההנחה כבר מהקוב הראשון וזה לא יגרום שינוי מערכתי, רק יתנו מהקוב הראשון וינצלו את התקציב המיועד לכך מתוך המסגרת הקיימת המשולמת ע"י כלל הצרכנים ממילא. הבעיה, שלא באמת רוצים לתת את ההנחה. מדובר ב- 200 ₪ בשנה של חיסכון לנכה או נזקק ומדובר בציבור שבשבילו זה באמת סכום משמעותי. אבל כנראה שבלי הפסקת דיונים בוועדות, או נקיטה בצעד של אי הגעה להצבעות לא זז דבר. זו השפה שמבינים פה, וכפי הנראה זה מה שעלינו לעשות".

גפני חזר על הדברים לפני אנשי האוצר ואמר: "מדובר על נכים שצריכים לקבל הנחה ולא ישלמו כמו אזרח רגיל. ועדת הכספים תקדם את הצעת החוק שניסחנו כאן בוועדה שקובעת שיוחזר הפיקוח הפרלמנטרי על מחירי המים לוועדת הכספים. בעבר אי אפשר היה להעלות או להוריד את מחירי המים בלי פיקוח של ועדת הכספים, ואז הקימו את התאגידים והוציאו הפיקוח מוועדת הכספים ומחירי המים עלו במאות אחוזים ואז נהיתה בצורת והיה היטל הבצורת. את היטל הבצורת ביטלנו כאן בוועדה בחוק, אך הפיקוח לא חזר אלא נשאר בידי רשות המים, אבל פורמלית בלבד. בפועל, מי שמנהל את משק המים כמו גם את כל המדינה זה האוצר".

גפני הוסיף, כי "מהאוצר אומרים שיש חוק בוועדת עבודה בנושא המים. אבל הוא לא מתקדם ובכלל מדובר בחוק שעוסק  בהמון דברים; היטלי מים, יחסי הרשויות בנושא והוא לא מתקדם. אנחנו מבקשים למצות את ה- 70 מיליון ₪ המיועדים להטבה באופן כזה שייתנו את ההנחה מהקוב הראשון. לזה לא נדרשת תוספת תקציב". עוד אמר, כי הוא מתחיל לקדם את הצעת החוק מטעם הוועדה ויחתים עליה את כל חברי הכנסת. "כרגע נראה לאוצר שקידום הצעת החוק חסר סיכוי, אבל אנחנו בבניין שגם מה שנראה לא סביר, עשוי ביום אחד להפוך לסביר בקונסטלציה פוליטית מסוימת. אזרחי ישראל משלמים הרבה יותר מהנדרש, כי מסבסדים את החקלאות והתעשייה. המחירים אינם מחירי עלות. הנכה מסבסד את התעשייה והחקלאות. אני לא נגדם אך צריך להביא לזה כסף ממקומות אחרים" אמר.

בסיכום קרא גפני לאוצר להיענות לדרישות ועדת הכספים והודיע, כי עדיף לאנשי האוצר לקחת ברצינות את החוק הזה ובכל מקרה, דרש מהנציגים בדיון, לחזור לוועדה עם תשובות בתוך חודש, האם מתכוונים לקבל את העיקרון של הנחה מהקוב הראשון ולהוסיף קבוצות אוכלוסייה של אנשים קשיי יום וכד', על-מנת לנצל את מלוא מסגרת ההטבה".

תגובות

מומלצים