בעקבות ריבוי מקרי האלימות

הצעת החוק מבקשת להוסיף לעילות המאפשרות מעצר עד תום ההליכים ובכלל זה מעצר בפיקוח אלקטרוני, עילה של הפרת צו מניעה לפי החוק למניעת אלימות במשפחה, וזאת בשל הצורך הדחוף להכיר במסוכנות של מפרי צו הגנה.

10.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בעקבות ריבוי מקרי האלימות

אושר בטרומית: להוסיף לעילות המאפשרות מעצר עד תום ההליכים, עילה של הפרת צו מניעה לפי החוק למניעת אלימות במשפחה.

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכות אכיפה - מעצרים) (תיקון - מעצר מפרי צו הגנה), התשע"ו-2016 של חברת הכנסת זהבה גלאון וקבוצת חברי הכנסת.

סעיף 21 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים) קובע את העילות שבגינן ראשי בית המשפט שהוגש לפניו כתב אישום, לצוות על מעצרו של אדם עד תום ההליכים, או על מעצרו בפיקוח אלקטרוני. מוצע להוסיף לסעיף עילה של הפרת צו הגנה, הכולל הגבלות על הימצאות במרחק מסוים מבית המגורים של בן המשפחה המוגן על ידי הצו, לפי החוק למניעת אלימות במשפחה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הצעת החוק מבקשת להוסיף לעילות המאפשרות מעצר עד תום ההליכים ובכלל זה מעצר בפיקוח אלקטרוני, עילה של הפרת צו מניעה לפי החוק למניעת אלימות במשפחה, וזאת בשל הצורך הדחוף להכיר במסוכנות של מפרי צו הגנה לאור ריבוי מקרי האלימות והרצח של נשים על ידי בני זוגן.

במצב החוקי כיום עצם הפרת הצו אינה מהווה שיקול ששופט יכול לקבוע בגינו מעצר עד תום ההליכים או איזוק אלקטרוני. ההצעה מבקשת לייחס חזקת מסוכנות לעצם הפרת הצו במקרים בהם הוחלט על הגשת כתב אישום בגין ההפרה, ובכך לאפשר לשופט להורות על מעצר עד תום ההלכים, או לחלופין מעצר בפיקוח אלקטרוני בשל ההפרה. ההצעה מבקשת לחזק את מערך ההגנה של נשים וילדים מפני קרוב משפחה אלים, ולהחמיר את היחס כלפי מפרי צו ההגנה במטרה למנוע מבעוד מועד מקרי אלימות, מתוך הבנה כי עצם הפרת צו שיפוטי עשויה להעיד כשלעצמה על הסלמה במסוכנות."

ח"כ גלאון: אני לא אגזים אם אומר שההצעה הזו מצילה חיים. מקרים רבים הסתיימו ברצח כתוצאה מהפרת צו ההרחקה. נשים נאלצות לחפש מקלט ולחיות בסתר, כדי שיוכלו להישאר בחיים. ההצעה מתקנת מצב אבסורדי ומעכשיו אפשר יהיה לעצור את הגברים המכים שהוצא נגדם צו הרחקה מהנשים. 550 צווים כאלה הוצאו רק השנה. זה הישג מאוד משמעותי עבור נשים שנאלצות להגן על עצמן ועל הילדים שלהן.

38 תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת חוקה.

תגובות

מומלצים