עלייה בגביית תשלומים נוספים מהורי התלמידים

תמונה מדאיגה עולה מדו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוגש לוועדת החינוך בעניין תשלומי ההורים לביה"ס. פורום ועדי ההורים: "בתי הספר צריכים להפסיק לתפקד כגובי כספים". 

14.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עלייה בגביית תשלומים נוספים מהורי התלמידים

 על פי חוק, כל גבייה של תשלום מתלמידים, נוסף על אלו המוגדרים בחוזר מנכ"לית משרד החינוך, טעונה באישור של משרד החינוך.

בפועל, הרוב המוחץ של בתי הספר דורש תשלום נוסף מההורים. על פי מרכז המידע והמחקר של הכנסת, בשנת תשע"ו,  שילמו הורי התלמידים לבתי הספר היסודיים ממוצע של כ-2000 שקלים, בחטיבות הביניים שילמו בממוצע כ-2600 שקלים, וכ-3000 שקלים בתיכונים.

תשלומי ההורים כוללים: תשלומי רשות וחובה, תשלומי מגמות ייחודיות, רכישת ציוד מיוחד, ספרי לימוד ועוד.

מהתיכונים שדיווחו למשרד החינוך עולה שהמשרד אישר גבייה של עד 3,000 שקלים ל-91% מבתי הספר (2,800 בתי ספר)  ול-9% נוספים סכומים של בין 3,000 עד ל 8,000 שקלים. מבדיקת המצב בתיכונים הייחודים וברשתות הפרטיות עולה כי במוסדות אלה מוכפלים התשלומים הנוספים עד כמעט פי שתיים. 

כ-30% ממסדות החינוך לא דיווחו במערכת אפיק של משרד החינוך על גביית כספים של תשלומי הורים 

כ-1469 מוסדות חינוך לא קיבלו אישור ממשרד החינוך לגביית תשלומי ההורים. כך עלה בדיון בוועדת החינוך של הכנסת בנושא גביית יתר בתשלומי הורים. את הנתונים הציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

נתוני הגביה אמורים להיות מוזנים על ידי בית ספר לתוך מערכת "אפיק" של משרד החינוך הפתוחה לעיון לציבור הרחב, ולקבל את אישור המשרד. מתוך 1469 המוסדות שלא דיווחו או קיבלו אישור לגבות את התשלומים : 62% (906) מהחינוך החרדי; 17% (247) ממלכתי ערבי; 14% (209) ממלכתי יהודי ו-7% (107) ממלכתי דתי.

ל-91% ממוסדות החינוך אושר לגבות עד 3000 ש"ח בשנה כתוכנית לימודים ייחודית ואילו ל-9% אושר לגבות מעבר ל-3000 ש"ח. לדברי יו"ר הוועדה ח"כ מרגי, "אם 91% ממוסדות הלימוד מסתדרים עם מגבלה של 3000 ₪ אין צורך להטיל על ההורים עול כלכלי נוסף ויש לתחום את תשלומי ההורים הנוספים ל-3000 ש"ח בלבד ללא יוצאים מן הכלל. המדינה לא יכולה לעודד פערים כאלה בין ילד לילד. אם הורים כ"כ מעוניינים לשלם 6000 ₪ שיקימו להם בית ספר משל עצמם ללא תמיכת המדינה", אמר מרגי.

לדברי גור רוזנבלט, מנהל מינהל רישוי בקרה ואכיפה: "משרד החינוך לא מאשר לבית ספר לגבות כספים ביתר מעבר למה שמותר. אם המפקח לא אישר את הגבייה, המנהל יכול לפנות לוועדת חריגים. היקף התשלומים יורד משנה לשנה ואנחנו פועלים לצמצם גם את חוסר הדיווח ולהטיל על המנהלים להחזיר כסף להורים במקרה של גביה לא מאושרת. אני מתחייב שבשנה הבאה המצב יהיה טוב יותר".

ח"כ מאיר כהן אמר לנציגי משרד החינוך כי הדיווח למערכת אפיק הוא בגדר המלצה למנהלים. "בתי הספר הייחודיים גובים מההורים מה שהם צריכים ורוצים. "אני מכיר בתי ספר בישובים כמו דימונה שהפסיקו לקבל את המקומיים כי למקומיים אין כסף לשלם".

ח"כ דב חנין: "יש מצבים שבהם אין דיווחים. העלויות האמתיות של הורים הם 8000 ₪ ויותר. כל התפיסה הזאת של בית ספר כיחידה כלכלית עצמאית היא תפיסה מוטעית לחלוטין. האם לא הגיע הזמן לשחרר את המנהלים מההתנהלות הכלכלית?".

ח"כ מנואל טרכטנברג: "הנושא הזה צף במחאה החברתית. זה מרכיב מאוד מרכזי ביוקר המחיה ומקור של אי שיוויון. מערכת אפיק היא דרך להשלים עם הבעיה וכאילו לפקח עליה, אך לא באמת לטפל בגביית היתר של המוסדות".

עוד עסקה הוועדה בגביית תקורת ניהול מכספי ההורים. לדברי יוסי אביבי, נציג ההורים ממודיעין : "בבתי ספר שעברו לרשתות פרטיות התקורה מחושבת מסך הכנסות המוסד – כספי ההורים והתקציב שמועבר ממשרד החינוך, ולכן שכשגוזרים את תקורת הניהול מסך הכספים נפגעות השעות הנוספות ששולמו על ידי הורי התלמידים. אביבי הציע להפריד בין החשבונות ולייעד חשבון נפרד לכספי התל"ן ולא לאפשר לגזור משם את התקורה.

בתום הדיון קרא היו"ר מרגי את המסקנות:

1.הוועדה מוצאת שתשלומי הורים הם מסלול עוקף לחוק חינוך חינם והם מעצימים את הפערים בין תלמידים להורים שיכולים לשלם תשלומי יתר ובין תלמידים שהוריהם אינם יכולים לשלם תשלומים אלה.

2.הוועדה רואה בחומרה את העובדה שיותר משליש מבתי הספר אינם מדווחים על גביית תשלומי ההורים בתכנית "אפיק". הוועדה קוראת למשרד החינוך להגביר את האכיפה על תשלומי ההורים.

3.הוועדה מביעה מורת רוח מכך שמשרד החינוך עדיין מאשר לבי"ס לגבות סכומים הגבוהים מ- 2,000 ₪ לתלמיד לשנה וזאת, עד למצב שתשלומי ההורים יבוטלו, כליל, ויוחזר חינוך חובה חינם.

4.הוועדה מבקשת ממשרד החינוך:  להעביר לה את הנוהל לאישור מוסד ייחודי ולאישור מוסד תורני ולקבוע את תשלומי ההורים בחשבון משק סגור בביה"ס.

תגובות

מומלצים