תחנות הדלק במפרץ חיפה תחת פיקוח

צוות משותף לאיגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה והמשרד להגנת הסביבה הוקם על מנת לפקח על צמצום פליטת אדים של חומרים נדיפים הידועים כמסרטנים לאדם מתחנות דלק.

15.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תחנות הדלק במפרץ חיפה תחת פיקוח

במהלך הרצה ראשונית של סבב הפיקוח, נדגמו עד כה כשליש מכלל תחנות התדלוק בתחום הרשויות המשתייכות לאיגוד. הצלחת סבב סיורי הפיקוח צפויה להוביל למיסודם באזור מפרץ חיפה ואף להרחבתם בהיקף ארצי.

תחנת תדלוק מהווה מאגר גדול של תערובת חומרים המכונה בנזין, הכוללת את הבנזן המוכר כחומר מסרטן. מאגר זה עלול להוות מפגע סביבתי עקב דליפת התכולה אל הקרקע ומי התהום או מי הביוב אך גם בהנחה שמיכלי האחסון התת קרקעיים והצנרת אטומים היטב, נפלטת לאוויר כמות בלתי מבוטלת של אדי דלק במהלך פריקת הדלקים ממיכלית כביש אל מיכלי האחסון או במהלך תדלוק רכבים- ניפוק דלקים מהמיכלים התת קרקעיים אל משתמש הקצה. נפח הגז שעלול להיפלט זהה לנפח הנוזל העובר לפי עקרון החלפת הנפחים.

לשם צמצום פליטתם לאוויר של אדים רעילים, במהלך שינוע הדלק נעשה שימוש במכשור אשר שואב את אדי הדלק ומזרים אותם אל החלל שהתפנה ע"י הנוזל. עד כה נעשה שימוש בפתרון זה במסגרת השלב הראשון בתהליך- פריקת הדלק אל המיכלים, אך עד סוף שנת 2016 מחויבות תחנות הדלק המצויות בקרבת אוכלוסייה ליישם פתרון דומה גם בשלב השני של תדלוק ללקוח הקצה, בהתאם לתנאים של המשרד להגנת הסביבה ברישיון העסק. כלל תחנות הדלק מחויבות לדבר עד סוף שנת 2017.

מנתוני המשרד להגנת הסביבה, באזור מפרץ חיפה כבר עכשיו מותקנות מערכות ייעודיות להפחתת פליטות של אדי דלק במהלך התדלוק ב-91 מתוך 97 תחנות דלק. ניתן לזהות עמדות תדלוק בהן מותקנת מערכת להשבת אדים שלב שני באמצעות נוכחות מדבקה ייעודית על גבי המנפקת.

לאחרונה החל איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה לפקח על עמידה של תחנות התדלוק בתנאים של המשרד להגנת הסביבה לרשיון העסק. צוות משותף למשרד להגנת הסביבה ולאיגוד ערים הוקם לטובת פיקוח על ביצוע ניטור שוטף של מתקני התחנה ע"י מפעיליה בהתאם להנחיות הממונה למניעת זיהום מים ופיקוח על ביצוע בדיקות שגרתיות ע"י מעבדות מוסמכות. המטרה היא איתור ומניעת דליפות לאוויר, לקרקע ולמים באמצעות אבטחת איכותם של תשתיות תחנת הדלק והציוד הטכנולוגי שנועד למזער את ההסתברות ליצירת מפגע סביבתי. כמו כן, יש פיקוח על הפקת נהלים סביבתיים ברשתות התדלוק והנחלתם למפעילי התחנות כאמצעי מניעה וכאמצעי תגובה ראשונית אל מול פני מפגע סביבתי.

איגוד ערים משתמש בבדיקותיו במצלמה תרמית המאפשרת להבחין בדליפות של אדי דלק מצנרת התחנה הודות להפרשי טמפרטורה, אשר ייתכן ולא היו מתגלות עד מועד בדיקת המעבדה השגרתית הבאה אם בכלל. המצלמה התרמית הייחודית יוצרה על ידי חברת "אופגל תעשיות אופטרוניות" והינה היחידה בתעשייה העומדת בתקנים לשימוש בסביבות מסוכנות. באמצעות שימוש במצלמה התרמית כבר אותרו ותוקנו דליפות אדי דלק במספר תחנות תוך שיתוף פעולה של חברות הדלק והיד עוד נטויה.

בדיקה

לדברי ד"ר עופר דרסלר, מנכ"ל איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, רמות הפליטות מתחנות הדלק הן לא פחותות בהשוואה למתקני המפעלים: "בעת תדלוק של 30 ליטר, נפלטים כ- 30 ל' גז בנזן. חברות הדלק נדרשו להשלמת התקנת מערכות להשבת אדי דלק ובמקביל רכש האיגוד מצלמה תרמית, כלי המאפשר לאתר דליפות. אמנם המצלמה מזהה את עצם קיום הדליפה מבלי להעריך כמויות, אך אנו סבורים כי הדבר חשוב ביותר מבחינה אופרטיבית כטיפול מנע ראשוני הודות לאיתור קיום ומקור הדליפה".

ד"ר דרסלר הוסיף כי האיגוד מצוי במהלך של ייעול הפיקוח על זיהום שמקורו בתחבורה ובחומרים המסוכנים הרלוונטיים, זאת לצד פרויקטים תחבורתיים נוספים שנועדו להפחית שימוש ברכבים פרטיים ולהקטין פליטות מרכבים תעשייתיים ותחבורה ציבורית.

צילום: יח"צ

תגובות

מומלצים