הצהרת הון אחת לחמש שנים

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת נדרשת להכריע בשאלת מועד הגשת הצהרת הון לשופטים דיינים, קאדים, אלופים בצה"ל, ניצבים במשטרה, ח"כים, ראשי ערים ועוד

15.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הצהרת הון אחת לחמש שנים

באחת משתי החלופות. הגשת הצהרת הון אחת לחמש שבע שנים או בעת גידול של מיליון ₪ בנכסים.

יוזם הצעת החוק ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר "הצעה מבקשת להאחיד בין כל אלו שמחויבים להגיש הצהרת הון מתוקף חוק אחד, בשונה מהמצב הנוכחי, בו חלק מחויבים וחלק לא. גם המחויבים, כל אחד מחויב מתוקף חוק או תקנה אחרת. בנוסף, ההצעה תקבע מה ייכתב בהצהרה. ההצהרה תהיה חסויה ותיפתח רק עפ"י צו שופט. להצהרה תהיה תרומה לטוהר המידות ותחזק את אימון הציבור בבעלי התפקידים הבכירים." אמר סמוטריץ'.

ח"כ יעל גרמן הזכירה שראשי ערים ושרים הועמדו לדין, מה שמוכיח שההצהרות שלהם לא מנעו שחיתות. אני חשה שלא בנוח מכך שאנו מטילים דופי ואומרים לבכירים, אנחנו לא סומכים עליכם ולא מאמינים לכם.

ח"כ אלעזר שטרן שאל למה אלוף פיקוד צפון יהיה צריך להגיש הצהרת הון. איפה מקובל בעולם שאלופים מצהירים על ההון שלהם?. לדבריו, לפני שנרחיב את קבוצת מצהירי ההון בקרב הבכירים בשירות הציבורי, בואו ונפתח את הדוחות ההצהרות שמוגשות היום ונבחן אותם אחת לכמה שנים.

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אמר שראוי להחיל את ההצעה גם על  תתי אלופים בצבא ותתי ניצבים במשטרה, רלוונטיים כאלו שיש להם נגישות לכסף. סלומינסקי הציע שכל בעל תפקיד שיחויב להגיש את ההצהרה, יחויב לעדכן אותה אחת לארבע שנים. ואולם ברצותו, הוא יוכל לעדכן את ההצהרה בכל רגע.

ח"כ אוסמה סעדי אמר אם אנו רוצים תוצאות מעשיות, לא יעזור שנחייב למלא טפסים בלי שנבדוק אותם. בעניין השופטים אמר סעדי "לא צריך להחתים את כל השופטים. כמה שופטים סרחו עד היום"?  שאל סעדי.

ח"כ רויטל סויד אמרה מחד, אני מעודדת שקיפות. מאידך, נראה שההצעה קצת נטפלת. סויד הציעה להפריד בין תפקידים שאסור לעוסק בהם, לעסוק במקצוע נוסף, לבין אלה שמותר להם. בנוסף, סויד הציעה להסתפק בהצהרה ביום הכניסה וביום היציאה מהתפקיד. אין צורך כל כמה שנים. זה נראה יותר הגיוני ולא פולשני".

מנהל בתי המשפט השופט מיכאל שפיצר אמר "תפיסתנו, היא שאין לשופטים מה להסתיר. אולם לא הייתה לנו התלהבות, כיון שמרבית השופטים מגישים הצהרת הון נוכח הכנסתם. מדובר בנטל שיש בו הכבדה מיותרת.

נציג התנועה למשילות ודמוקרטיה עו"ד שמחה רוטמן הצביע על הבעייתיות ברישום נכסים על שם בני משפחה.

היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים עו"ד יואל הדר אמר שהמפכ"ל הנוכחי הנהיג שאלון הרבה יותר חמור ודרקוני. הדר ביקש שחובת ההצהרה למשטרה ולשב"ס, תהיה שוויונית ביחס לצבא.

עו"ד מרגלית בוטרמן ממשרד הפנים טענה שבחינת מאות הצהרות הון כדרישת הצעת החוק, תדרוש תוספת תקציבים וכח אדם.

יו"ר הוועדה ח"כ סלומינסקי סיכם את הדיון ואמר כי על הוועדה לקבל החלטה על אחת משתי החלופות. הגשת הצהרה אחת לחמש - שבע שנים (סמוטריץ' הציע חמש ומנהל בתי המשפט הציע שבע) או הגשת הצהרה בעת גידול של מיליון ₪ בנכסים.

תגובות

מומלצים