ההטרדות המיניות במד"א חוזרות לכנסת

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה דיון מעקב בנושא הטרדות מיניות במד"א, חה"כ עאידה תומא סלימאן: "תהליך ארוך אבל אין סלחנות על אי טיפול בתלונות", מנכ"ל מד"א, אלי בין: "31 תלונות טופלו מינואר, 2 פוטרו".

23.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ההטרדות המיניות במד"א חוזרות לכנסת

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה דיון מעקב בנושא הטרדות מיניות במד"א. הדיון הראשון בנושא נערך בחודש ינואר האחרון, בעקבות תחקיר רחב של יפעת גליק ששודר בערוץ 1 וחשף מקרים רבים של הטרדות מיניות ובפרט של קטינות המתנדבות בארגון.

יו"ר הוועדה, חה"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) פתחה את הדיון ואמרה: "לצערנו אין ארגון בעולם שהתופעה של הטרדות מיניות לא קיימת בו. המימדים ואופן הטיפול של הארגון בתופעה הם שמגדירים את חומרת הבעיה. לאחר הדיון הקודם בנושא שהתקיים בחודש ינואר בעקבות תחקיר שזעזע את המדינה, מנכ"ל מד"א מביע רצון לשנות את המצב והוחלט על מספר צעדים, ביניהם הכנת חוזה עם המתנדבים והמתנדבות בו יצוינו זכויותיהם בנושאי הטרדות מיניות, הרחבת מספר הממונות על הטרדות מיניות בארגון, שכן עד כה הייתה רק ממונה אחת בארגון כה גדול, ועוד. היום אנחנו מבקשים לשמוע מה נעשה לקידום הנושא".

אלי בין, מנכ"ל מד"א אמר: "מאז הדיון הקודם פעלנו במספר מישורים במטרה לצמצם ככל שניתן את התופעה. אנו עושים פעילות הסברתית ופעילות מניעה כאשר שילובם מביא לירידה בתופעה. לאורך התקופה הזו נוספו שש ממונות למניעת הטרדות מיניות בארגון, אשר עברו הכשרה וחניכה פנימית בתוך מד"א והליך שבסופו הן יוסמכו לטפל בכלל התלונות. בנוסף הוספנו ייצוג נשי לדרג הבכיר, מינינו יועצת משפטית אשר עוסקת אך ורק בנושא של הטרדות מיניות, עדכנו את כל הטפסים בנושא הטרדות מיניות, כולל את חוזי ההתקשרות עם המתנדבים והקמנו ועדת משמעת ייעודית לטיפול בתלונות הנוגעות בהטרדות מיניות. לצד זאת נעשית כאמור פעילות הסברה נרחבת הכוללת הרצאות והשתלמויות שונות בנושא. התחלנו מלמעלה, מההנהלה ובעלי התפקידים הבכירים ואנו דואגים שזה יגיע לכל עובדי ומתנדבי הארגון. מדובר במשימה חשובה ומורכבת בשל אופי הארגון ופריסתו הארצית וחוסר יכולת ההמצאות והשליטה של הדרג הניהולי בכל מקום ושעה. מאז ינואר טופלו 31 תלונות והיו 2 פיטורים. ב- 3 מקרים נוספים עובד או מתנדב שנקרא לבירור החליט לעזוב מרצונו לפני או במהלך הבירור.

עו"ד שני דניאל ורמוס, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה במד"א הוסיפה: "במסגרת המאמצים לקידום שוויון מגדרי בארגון נפגשנו עם מקבילות לנו בארגונים שונים ביניהם המשטרה, משרד הביטחון ועוד, על מנת לקבל רעיונות כיצד להתגבר על המכשולים ולתת מוטיבציה ורצון לנשים להתקדם במעלה הדרגים, להגיש את מועמדותן ולאייש תפקידים בכירים בארגון. כמו כן, התייעצנו עם אותם ארגונים בנושא של מניעה והתמודדות עם הטרדות מיניות. לקחנו רעיונות רבים מארגונים שיש לנו הרבה מה ללמוד מהם".

חה"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), שקיימה לאחרונה הרצאה בנושא הטרדה מינית בפני בעלי תפקידים בכירים במד"א אמרה: "יש כיום הרבה מאוד אי בהירויות בארגון לגבי מה נחשב הטרדה מינית. בעיני, מכיוון שהארגון הזה עובר משבר סביב הנושא, צריך להתייחס לכך כאילו כל דבר הכי קטן הוא הטרדה. אין דרך אחרת להפוך את הארגון ללא טולרנטי להטרדות ולהגיע למקום שבו הדברים מתנהלים בנוחות, אלא אם הוא מבין שהגבולות הם מובהקים. לצד כל המאמצים, ההרצאות, הטפסים וההכשרות, בסופו של דבר זה העניין המנטלי. מתלוננות צריכות לדעת שמאמינים להן. צריכים להבין שנשים לא ממציאות דברים כאלה".

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית אמרה: "הצענו לארגון לקחת על עצמו את הקוד הוולנטרי למניעת הטרדות מיניות, שנותן סט כלים לארגון להתמודדות עם התופעה. לאחר מפגשים בשטח וראיונות עם עובדים, עצרנו כי הבנו שהארגון צריך עבודה מעמיקה יותר. יש צורך במיפוי ואבחון ארגוני עמוק, להבין את הבעיות הספציפיות, את מוקדי הסכנה ולפתח מענה מותאם לצרכי הארגון, אחרת זה יהיה בלתי אפשרי לעשות שינוי ארגוני אמיתי. בשבוע שעבר קיבלנו תשובה חיובית מהנהלת הארגון לגבי התהליך המעמיק".

עו"ד אפרת פדידה, המייצגת את אחת המתלוננות בגין הטרדה מינית במד"א אמרה: "מרשתי מתנדבת מגיל 15 בשורות מד"א, כיום היא בשנות ה-30 לחייה ועובדת בארגון. לצערי כל מה שנציגי מד"א אמרו כרגע לא מתקיים במקרה הספציפי שלה. היא חווה תרבות ארגונית בה השפה מאוד בוטה, בעלת קונוטציה מינית קשה ומגע ללא הרף. בהשתלמות שעברה בנושא הטרדות מיניות עשו מהנושא צחוק, האחראית על ההטרדות המיניות הודתה כי אינה מוכשרת לכך. באחת ההשתלמויות, העובדת הגיעה וגילתה שהמטריד נמצא שם. דאגו להפריד ביניהם רק לאחר שהיא התריעה על הדבר. בנוסף, על אף שוועדת המשמעת קבעה כי תלונת העובדת מוצדקת והוחלט כי יש להרחיק את המטריד מתפקידים בכירים בארגון, לאחר חצי שנה הוא עדיין ממלא תפקידים ניהוליים, לא מפרידים ביניהם ואליה לא מפסיקים להתנכל".

בתגובה לדברים השיב אלי בין, מנכ"ל מד"א: "אכן התקיימה ועדת משמעת והתלונה נמצאה מוצדקת. העובד הזה הפסיק לעסוק במשימות ניהוליות וכן הוחלט על הפרדה בינו לבין המתלוננת. למיטב ידיעתנו כל ההחלטות הללו בוצעו". בעקבות המחלוקת בין הצדדים ביקשה יו"ר הוועדה חה"כ עאידא תומא סלימאן לקבל משני הצדדים את פרטי המקרה והטיפול בו לאחר בדיקתם.

ליאת קוסוביץ', שהתנדבה במד"א לפני 17 שנים הוסיפה "המתנדבות במד"א הן ברובן ילדות בנות 15-17 והנהגים מבוגרים מהן פי 2. לכן צריך לדבר לא רק על הטרדות, אלא על יחסים באופן כללי בין נהגים למתנדבות, כי כל יחסים בין נהג ומתנדבת הם אסורים, גם אם זה נעשה בהסכמה".

עו"ד גל מויאל, המייצג גם מתלוננות וגם נילונים, אמר "קיימת במד"א תופעה של יחס מועדף בחקירות של מנהלים על ידי הממונה למניעת הטרדות מיניות. זה עלה בתיק הגדול ביותר שמתנהל כרגע נגד מנהל בכיר בארגון. מלבד זאת, אני מברך את מד"א על מה שהיא עושה למניעה וטיפול בהטרדות אבל יש לזכור שמאחורי הדברים יש עובדים, נילונים וגם להם יש זכויות ויש לשמור על כבודם. אני מוטרד מהאמירה של ח"כ ורבין לפיה 'כל מקרה הוא הטרדה' כי אני נחשפתי למקרה של עובד מד"א שפוטר בשל אירוע שאני לא מפחית בחומרתו, אבל בכל ארגון אחר היה מסתיים בנזיפה. בכל הנוגע לטיפול בתלונות מתקיים בארגון יחס של איפה ואיפה בין המנהלים הבכירים לעובדים הזוטרים".

בסיום הדיון סיכמה ח"כ עאידה תומא סלימאן ואמרה: "אין סלחנות על אי טיפול בתלונות. שמענו כאן היום דברים קשים, אבחן את הטיפול במקרים שהוצגו מקרוב ואעמוד על דיוק העובדות. שמחתי לשמוע שדברים נעשים בארגון אבל אין ספק שאנו בתחילתו של תהליך ארוך ומורכב. אני רוצה לקבל אלי כל חומר חדש- חוזה, דף מידע או הוראות, כדי לבחון כיצד הדברים הוטמעו בארגון.

כדי להגיע לתוצאות טובות יותר ולמציאת פתרונות טובים יותר אני סבורה שלצד ביצוע האבחון המעמיק על ארגון מד"א להיוועץ עם מומחים בתחום של ייעוץ ארגוני, לשם בניית תשתית שתוכל לשאת את הקוד הוולנטרי. בנוסף, יש להיוועץ עם גורמים משפטיים ואולי עם איגוד מרכזי הסיוע בעניין היחסים עם מתנדבים ומתנדבות מתחת לגיל 18. עליתם על הדרך הנכונה, כעת יש לחזק את המאמצים. נמשיך לעקוב".

תגובות

מומלצים