איך תשמרו על ההנאה שלכם ושל ילדיכם מבלי להיפגע במהלך החופשה?

החופש הגדול כבר כאן, ילדי התיכון יצאו לחופשה ושאר הילדים יצטרפו אליהם עוד מספר ימים. מלבד החוויות בים, בבריכה, בקייטנות ובטיולים, כדאי לשים לב גם לצד המסוכן של הקיץ ומזג האוויר החם שהוא מביא עימו.

26.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
איך תשמרו על ההנאה שלכם ושל ילדיכם מבלי להיפגע במהלך החופשה?

מומחי המרכז הרפואי הלל יפה מגישים מספר טיפים ועצות.

להימנע מתאונות בבית ומחוצה לו

ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה ב"הלל יפה", טוען כי תאונות ביתיות בחופש הגדול הן תוצאה סטטיסטית של בילוי רב יותר של הילדים בבית. לכן, יש להימנע ככל הניתן מלהשאיר ילדים ופעוטות ללא השגחת מבוגר אחראי. כמו כן, ישנם מספרים אמצעים שניתן לנקוט על מנת לשמור על בטיחות הילדים בתוך הבית:

ודאו כי שקעים חשמליים שאינם בשימוש סגורים על ידי מגנים מיוחדים.

בזמן הבישול – יש להקפיד כי ידיות הסיר והמחבת יפנו פנימה, הרחק מטווח ידם של ילדים, ורצוי לנסות להשתמש בלהבות האחוריות של הכיריים.
יש להקפיד כי הקומקום החשמלי עומד במקום יציב ובטוח על מנת למנוע נפילתו ושפיכה אפשרית של מים רותחים.
יש להרחיק תרופות, חומרי ניקוי וחפצים מסוכנים מילדים על ידי נעילתם בארון מיוחד.

בנוסף, חשוב להקפיד כי גם ביציאה מהבית יינקטו פעולות בטיחותיות בכל הקשור לרכיבה על אופניים, נסיעה ברכב ודומיהם. 

בחופשה מרבים הילדים בנסיעה על אופניים, סקטים, קורקינט, רולר בליידס ועוד. בכל המקרים האלו חבישת קסדה, והרכבת מגני מרפקים וברכיים ימנעו פגיעה קשה במקרה של נפילה.

לגבי נסיעות ברכב – ודאו כי הילדים חגורים בכל נסיעה, גם הקצרה ביותר. חשוב להקפיד על חגירה נכונה של פעוטות בכיסאות המיועדים לכך ברכב. הקפדה על חגורות בטיחות יכולה להפחית משמעותית את חומרת הפגיעה של תאונת הדרכים, במידה שמתרחשת.

להקפיד על מספר כללים פשוטים בעת השהייה בים ובבריכה

ד"ר מוני ליטמנוביץ, מנהל היחידה לטיפול נמרץ כללי של המרכז הרפואי הלל יפה, טוען כי מצבי טביעה יכולים להימנע ב-100% מהמקרים אם רק נמנעים משהייה בחוף או בבריכה ללא השגחת מציל וללא גישה נוחה לפינוי.

"במקרה של טביעה", מציין ד"ר ליטמנוביץ', "הזמן עד להגעת העזרה למטופל קריטי ביותר. הנזק שעלול להתרחש קשור ישירות למשך הזמן מרגע הטביעה ועד לזמן ההחייאה/העזרה. אדם שטבע נמצא במצב שריאותיו התמלאו במים ולא יכולה להתבצע פעולת החמצון והחלפת הגזים החיונית לתפקוד המערכות השונות בגוף, וכך עלול להיווצר נזק בלתי הפיך לגוף".

הפעולות הראשוניות במקרה טביעה: 

במידה שיש בסביבה אדם המיומן בביצוע החייאה, רצוי להתחיל בפעולות החייאה ראשוניות במקביל להזעקת עזרה.
חשוב להבין שחלק מהאנשים שטובעים גם נחבלים במהלך הטביעה מסלעים ועצמים קשים, דבר שיכול לגרום לנזק אורתופדי משמעותי. לכן אין לבצע טלטלות מיותרות לאחר שנמשה הטובע מהמים. 

ניתן לנסות להוציא מפיו של הטובע הפרשות לא רצויות החוסמות את קנה הנשימה. אל תנסו להשקות את הטובע במים רגילים או לשפוך עליו מים רגילים.

שלשולים, הקאות והתייבשות – איך מזהים? כיצד מתנהגים?

"שלשולים והקאות מרובים גם הן אחת מהתופעות המופיעות בקיץ – בעיקר אצל ילדים והם תופעה הנגרמת בעיקרה על ידי וירוסים מקבוצת האנטרו-וירוסים, אשר מאפיינים את תקופות הקיץ", כך על פי ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים ב"הלל יפה". ההדבקה מתרחשת לרוב במגע, אם כי בחלק מהמקרים העברה תיתכן גם באוויר.

הביטוי הראשוני של התופעה הוא הקאות מרובות בתחילתה ולאחר מכן גם חום ושלשולים. האבחנה לגבי הווירוס הספציפי היא קלינית בלבד, על סמך הקרבה ל"עונה" והסימפטומים. הטיפול על פי רוב תומך ומיידי, ומאפשר את הבראתו של הילד תוך מספר ימים. עם זאת, ייתכנו מצבי התייבשות קשה ואף פגיעה במערכת העצבים המרכזית אם התופעה אינה מטופלת בזמן.

הפנייה לעזרה רפואית או לבית החולים מתבקשת בכל מצב בו הילד אינו מצליח לקבל נוזלים ולספוג אותם, אם בשל הקאות מרובות או בשל שלשולים מרובים - בכל מצב של טשטוש הכרה או כאבי ראש עזים יש לפנות בדחיפות להערכה רפואית. שטיפת ידיים קפדנית, רחצה והקפדה על שתיית נוזלים יכולות למנוע את מרבית ההידבקויות בווירוס מסוג זה.

"בהקשר של שתייה בחודשי הקיץ", מוסיף ד"ר ג'לאל אשקר, "חשוב להקפיד על הפסקות שתייה יזומות, חבישת כובע, שהייה בצל ושימוש בקרם בעל מקדם הגנה גבוה. התייבשות מתבטאת בדרך כלל בישנוניות יתר, עד לכדי אפאטיות, כאבי שרירים, כאבי ראש, ירידה במתן שתן, דופק מהיר, עלייה בחום והקאות נמשכות".

הטיפול בהתייבשות הוא על ידי מתן נוזלים בתדירות גבוהה. במקרה של ילדים ופעוטות, אם הם מסרבים לשתף פעולה והופכים אפאטיים בתגובותיהם, יש לפנות לרופא או לחדר מיון לצורך קבלת עירוי נוזלים. חשוב לדעת, כשמתייבשים נפגע גם הצמא, לכן אינו מהווה אינדיקציה להתייבשות.

להישמר מהכשות ועקיצות

בקיץ עולה שכיחות הופעתם של חרקים וזוחלים ארסיים. בישראל נפוץ הצפע הארץ-ישראלי המצוי. הכשתו של זה עלולה ליצור נפיחות מקומית, אודם מקומי ואף כאבי בטן, הקאות, תחושת ישנוניות, הפרעה בקצב הלב וקרישיות יתר. ד"ר אשקר ממליץ כי במקרה של הכשה חשוב להשתדל להיות במנוחה מוחלטת, לנסות לקבע את האיבר הפגוע ולפנות את הנפגע לחדר מיון בהקדם האפשרי.

אין לנסות למצוץ את הארס או להניח חוסם עורקים או קרח ואסור לנסות לחבר בין שתי נקודות ההכשה או לעשות שימוש באלכוהול לחיטוי והרגעה. פעולות אלו עלולות להמריץ את מחזור הדם ולהגביר את התפשטות הרעל. הדבר נכון גם למקרים של עקיצת עקרב צהוב ועקרב שחור עבה זנב.

הכשות נחשים ועקיצות עקרבים עלולות לפתח תופעות כגון ירידה בלחץ הדם, חוסר יציבות ופגיעה נירולוגית ואף למוות במקרים קיצוניים. לכן, קיימת חשיבות רבה לתשומת הלב למצב הפיזי של הילד או המבוגר, במיוחד במהלך טיולים, פיקניקים או באזורים חקלאיים בהם הסיכוי להימצאות נחשים ועקרבים עולה בימי הקיץ.

כמו כן, רצוי שלא להפוך אבנים, לא להסתובב יחפים בין שיחים וחולות ולהיזהר באזורים חקלאיים. בטיולים רצוי להקפיד על נעילת נעליים גבוהות ולא סנדלים, וכך להימנע מסיכונים מיותרים.

לסיכום, החופש הגדול הוא תקופה "מועדת לפורענות" בכל הקשור לפגיעות ילדים. הקפידו על כללי הבטיחות כדי שכולם יחזרו הביתה בשלום.

תגובות

מומלצים