איך השתנו המדים של צה"ל מהקמתו ועד היום?

ראש ענף ענף משטר ומשמעת, סא"ל אורן אברהם"מאז הקמת צה"ל ב1948 ועד היום, נערכו שינויים שונים בדיגום ובמדי צה"ל, שנובעים מהרצון להשתפר בנראות ובייצוגיות, מההתפתחות הטכנולוגית והעולם המודרני משיקולים תקציביים ומצרכי הצבא".

26.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
איך השתנו המדים של צה"ל מהקמתו ועד היום?

בין השינויים שנעשו במדים ובדיגום לאורך השנים, ניתן למנות את מדי החורף, אשר היו קיימים בתחילת דרכו של צה"ל וכיום אינם קיימים. סוג מדים זה הפסיק להיות חלק מדיגום החיילים בעקבות ההבנה שתנאי האקלים כאן לא דורשים זאת.

שינוי נוסף שהתרחש היה הפסקת השימוש בכומתות הבנות בתחילת שנות ה-2000, עם סגירת חיל הנשים ושילוב הנשים במגוון רחב של תפקידים בצה"ל ללא הפרדה מגדרית.

אך שינוי שהתרחש בכומתות עוד לפני כן, היה העברתן לכותפת מהראש דבר אשר החל בשנות ה-80, כאשר כיום נהוג לנוע עם כומתות בכותפת, ולחבוש אותן על הראש בטקסים ואירועים שבהם נדרשים לכך.

כמו כן, בעבר היו קיימים "מדי מלחים" אשר יצאו מכלל שימוש. כיום, בחיל הים ישנם מדים בצבע חאקי אותם לובשים ביום יום ואילו באירועים רשמיים נהוג ללבוש את המדים הרשמיים שצבעם לבן.

עולם הדיגום והמדים לא מפסיק להשתנות, להשתפר ולהתפתח כאשר לאחרונה הוחלט על מספר שינויים הן בגזרת הנשים והן בדיגום הבכירים בצה"ל.

בעקבות פניות של נשים להתאמת המדים לצרכיהן, הוחלט לייצר עבורן דגמים חדשים ומשופרים השינוי כולל התאמת המבנה יצירת פרופורציה בין אורך השרוולים לאורך החולצה וחיטוב הגזרה.

באשר לשינויים במדי הבכירים בצה"ל, החל מיום הזיכרון האחרון, שונה השימוש בחליפות שרד. בצה"ל, מדי השרד שימשו עד שנת 2016 לקצינים בכירים אשר ייצגו את ישראל בחו"ל.

בתחילת השנה שונתה הפקודה בהחלטת הרמטכ"ל, והוחלט כי כל בכיר בדרגת תא"ל ומעלה ילבש מדי שרד באירועים ממלכתיים במטרה לכבד את הנופלים ואת מעמד האירועים הממלכתיים בהם קצינים בכירים נוטלים חלק.

לבישת מדי השרד נהוגה במרבית צבאות העולם באירועי זיכרון והנצחה.

מדי צה"ל
מדי צה"ל

תגובות

מומלצים