בני נוער יוצאים לעבוד? שלא יעבדו עליכם!

החל מה1.7 יעלה שכר המינימום במשק ובתוך כך גם לבני הנוער, דבר משמעותי שוודאי ישפיע על תלוש המשכורת של העובדים החדשים,  בשנת 2015 החזירה הסתדרות הנוער העובד כ-2.5 מיליון ₪ לבני הנוער שפנו אליה בעקבות ניצול בעבודה, מתוכם כמיליון ₪  לנערים שלא שולם להם שכר המינימום. 

27.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בני נוער יוצאים לעבוד? שלא יעבדו עליכם!

עליית שכר המינימום – גם לנוער!

חשוב לשים לב, במיוחד כעת, כשמאות אלפי בני נוער יוצאים לעבוד בקיץ כי שכר המינימום עולה- גם לנערות ולנערים. החל מה1.7 יעלה שכר המינימום במשק ובתוך כך גם לבני הנוער, דבר משמעותי שוודאי ישפיע על תלוש המשכורת של העובדים החדשים.

עם זאת, מוסרים בהסתדרות הנוער העובד והלומד, כי מרבית התלונות שמגיעות אליה מדי שנה עוסקות בנושאי שכר ובתוך כך נערות ונערים שלא שולם להם שכר המינימום ועל כן יש לעקוב אחרי התשלום ביתר שאת.

בהסתדרות הנוער העובד והלומד מדווחים כי 70% מהתלונות שהגיעו אליהם אשתקד היו בנושאי שכר. בשנת 2015 החזירה הסתדרות הנוער העובד כ-2.5 מיליון ₪ לבני הנוער שפנו אליה בעקבות ניצול בעבודה, מתוכם כמיליון ₪  לנערים שלא שולם להם שכר המינימום. 

"עליית שכר המינימום היא דבר מבורך באופן כללי ובמיוחד לציבורים מוחלשים בתוכם גם בני הנוער העובדים אשר עושים את צעדיהם הראשונים בעולם העבודה וחלקם אינו מודע לזכויותיו. עם זאת, עליית שכר המינימום בסמוך לפתיחת הקיץ- תקפות השיא של עבודת נוער יכולה גם ליצור בלבול, טעויות בתום ולעיתים אף מדיניות מכוונת בה שכר המינימום לא יתעדכן וכך כספים המגיעים כחוק לנערות ולנערים לא יועברו אליהם", אומר אורי מתוקי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד.

אורי מתוקי: "על בני הנוער והוריהם לבדוק ולוודא כי הם מקבלים את שכרם כחוק ולאור העדכון בשכר המינימום. בכל מקרה, אנו ממליצים לרשום את השעות וימי העבודה ובמידת הצורך לפנות אלינו בכל שאלה. הסתדרות הנוער העובד והלומד תמשיך לשמש כאמצעי הגנה לעובדים הצעירים".

מצ"ב טיפים לבני הנוער העובדים.

בהסתדרות הנוער העובד והלומד מצפים גם מהמעסיקים לדאוג באופן מיוחד לבני הנוער העובדים, אשר לחלק גדול מהם, מדובר בעבודה הראשונה בחייהם. "למעסיקים יש תפקיד חינוכי כלפי העובדים שלהם- מגיעים אליהם עובדים חדשים, מלאי מוטיבציה, להתנסות לראשונה בעולם העבודה – מעסיק הוגן, מסביר פנים, הפועל על פי חוק יהיה דוגמה שבני הנוער יקחו אותה לכל החיים".

בהסתדרות הנוער העובד והלומד מתכוונים להגיע אל בני הנוער גם בקיץ ולסייע להם להכיר את זכויותיהם: במהלך הקיץ, צפויים להגיע עשרות פעילי הסתדרות הנוער העובד והלומד לאילת ולמקומות בילוי מרכזיים  ולרענן את זיכרונם של בני הנוער בנושא זכויותיהם בעבודה.

הסתדרות הנוער העובד והלומד פועלת כארגון היציג של כלל בני הנוער בישראל במקומות העבודה ומסייעת במהלך כל השנה, במיוחד בחודשי הקיץ, בהגנה על זכויותיהם.

• כמה צפויים לעבוד בקיץ

• במהלך חופשת הקיץ צפויים לעבוד כ-200,000 בני נוער כמה בני נוער עובדים בכלל במהלך השנה
ע"פ סקר שנערך ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה בשיתוף הסתדרות הנוער העובד והלומד ב-2014, מדי שנה יוצאים לחפש עבודה כ-380,000 בני נוער, מתוכם כ-230,000 עובדים בפועל.

• כמה כסף החזרנו לבני הנוער
בשנת 2015 השיבה הסתדרות הנוער העובד והלומד כ-2.5 מיליון ₪ לבני נוער אשר קופחו זכויותיהם בעבודה, בין אם בפנייה ישירה ומו"מ מול המעסיקים או דרך בית הדין לעבודה. אנו צופים עלייה לקראת קיץ 2016, בשל עליית המודעות בקרב בני הנוער.

• כמה תלונות על ניצול מקבלים במהלך הקיץ
בכל קיץ ישנה עלייה של 20%-30% במספר התלונות שמתקבלות אצלנו.
באיזה מקומות הכי הרבה מנצלים

• מדי שנה, הענף שזוכה לתואר המפוקפק "הענף המנצל ביותר" הוא ענף המסעדות ובתי הקפה לצד אולמות האירועים. מדובר בענף פרוץ מבחינת חוקי העבודה, בשל חוסר ההסדרה בנושא הטיפים, שעות העבודה המאוחרות ופעמים רבות בשל היחס של המעסיקים לעובדיהם הצעירים, כפי שמשתקף מתלונות העובדים בענף זה אלינו.

ענפים נוספים מהם מגיעות תלונות רבות הם אולמות האירועים, חנויות וסופרמרקטים, מזון מהיר, ובאופן שאמור להפתיע אותנו – גם מנערים שעבדו בבחירות המקומיות או הארציות עבור מפלגות (רק בשנה שעברה פתחנו למעלה מ-400 תיקים עבור בני נוער שעבדו בבחירות האחרונות לכנסת). אגב- הסעיפים המרכזיים ביותר עליהם בני הנוער מתלוננים הם שכר: שכר מינימום, הלנת שכר, הפרשי שכר, ניכויים והפחתות וזכויות סוציאליות: חופשה שנתית, דמי הבראה, גמול מחלה, דמי הודעה מוקדמת ופיצויי פיטורים.

עצות לבני הנוער העובדים, לקראת הקיץ:

עצות ייחודיות לעובדים בקיץ:

1. דעו אצל מי אתם עובדים! בשל תקופת העבודה הקצרה, פעמים רבות בני נוער ומעסיקים לא מתייחסים ברצינות להעסקה. בני נוער רבים פונים להסתדרות הנוער העובד והלומד מדי קיץ לאחר ש"המעסיק ברח" או שאינם מצליחים להגיע אליו לאחר שהועסקו. פעמים רבות לא ניתן לסייע להם. לכן חשוב לשמור את שם החברה והכתובת שלה (גם אם מדובר בעוסק זעיר), לצד מספרי הטלפון של המעסיקים.

2. עבודת לילה - ע"פ החוק, אסור להעסיק נוער אחרי השעה 22:00 בלילה. בקיץ ניתן להעסיק נוער עד השעה 24:00, ובלבד שהמעסיק מספק לעובד הסעה לביתו. כמו כן, קיים איסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16 אחרי השעה 20:00.

3. שמירה יתרה על החיים! עבודות בקיץ מתאפיינות פעמים רבות בסחיבת ציוד כבד, עבודה ממושכת בשמש או כאמור, עבודה עד שעות מאוחרות. על המעסיק לדאוג שבני הנוער העובדים אצלו לא נפגעים, בין אם בכך שלא יאפשר להם לסחוב ציוד כבד (סחיבת ציוד כבד היא לעתים עבירה על חוק עבודת הנוער), יאפשרו להם לעבוד בצל או לקחת הפסקות ומים ככל שהם צריכים, וכאמור, אם העבודה מסתיימת מאוחר, לספק לעובד הסעה עד הבית.

יעקב אביד, רכז האיגוד המקצועי לנוער בהסתדרות הנוער העובד והלומד:" רבים מבני הנוער בישראל יצאו בקיץ לעבוד בראשונה לחייהם וילמדו "בשטח" איך עובד שוק העבודה בישראל. ההתנסות בעבודה חשובה כשלעצמה אבל היא צריכה להיות חיובית ומפתחת כדי שתהפוך את בני הנוער לפעילים ומעורבים במקום העבודה ושילמדו שאסור להם לתת שינצלו אותם. חייבים לדאוג ששער הכניסה של בני הנוער לעולם העבודה יהיה הוגן, בטוח ומכבד. אנחנו נמשיך לפעול להגנה על זכויותיהם של בני הנוער ונדאג שיהיה גב לכל נערה או נער במקום העבודה."

עצות כלליות:

1. שכר המינימום
שכר המינימום הוא השכר הקבוע בחוק שאסור לשלם פחות ממנו לעובד עבור שעת עבודה.
גם אם בני הנוער מוכנים לעבוד תמורת שכר נמוך יותר (ואפילו אם הם חתומים על חוזה המציין זאת) – המעסיק מחויב לשלם לפחות את הסכום המינימאלי הזה. – ב-1.7.16 יעלה שכר המינימום שוב, ל-4,825 ₪ למבוגרים ( שהם 25.94 ₪ לשעה, וכמפורט מטה לנוער).
חשוב לציין כי שכר המינימום חל על כל שעת עבודה, החל מהשעה הראשונה (כולל תקופת התלמדות או ניסיון) ותקף גם על ישיבות עבודה או שעות הכשרה שחובה להגיע אליהן.

להלן שכר המינימום לשעה, החל מ-1.7.16:


 

גילשכר שעתישעות נוספות 125%שעות נוספות 150% ושבתות 
 
עד 16₪ 19.52₪ 24.40₪ 29.28 
עד 17₪ 20.92₪ 26.15₪ 31.38 
עד 18₪ 23.15₪ 28.94₪ 34.73 
18 ומעלה₪ 25.94₪ 32.43₪ 38.91 
החוק אוסר להעסיק נוער למעלה מ-8 שעות, אבל אם נער הועסק במשך יותר מ-8 שעות רצופות – זהו השכר אותו יש לשלם, כנגזרת מחוקי העסקת המבוגרים.
כמו כן, החוק אוסר להעסיק נוער בשבת, אבל אם נער הועסק בשבת – זהו השכר אותו יש לשלם, כנגזרת מחוקי העסקת המבוגרים.

2. שעות עבודה        
מותר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום, ולא יותר מ - 40 שעות בשבוע (במקומות בהם עובדים 5 ימים בשבוע, ניתן להעסיק נער 9 שעות במשמרת ובתנאי שלא יעבור את  40 השעות השבועיות). אם הועסקתם מעל מספר השעות הזה ביום, המעסיק מחויב לשלם לכם שעות נוספות משכר הבסיס (ולא רק משכר המינימום).
3. רישום הימים והשעות
מומלץ לנהל רישום נפרד של השעו והימים בהם אתם עובדים – רישום מסודר ומדויק יאפשר לכם לדעת מהו השכר המגיע לכם, ויכול לעמוד כנגד רישום השעות של המעסיק, אם אבד, נמחק או נפגם.
גם המעסיק חייב לנהל רישום מפורט של שעות העבודה של כל עובד ובסוף כל יום להחתים את העובדים על רישום השעות, בכרטיס, מחברת או אמצעים אלקטרוניים וממוחשבים.

4. גיל העסקה
במהלך חופשת הקיץ מותר להעסיק נוער החל מגיל 14, במהלך שנת הלימודים ניתן להעסיק נוער מגיל 16 בלבד, אלא במקרים מיוחדים, בהם מותר להעסיק מגיל 15.
5. הודעה לעובד
לבני נוער עובדים, חובה למסור את ההודעה המפרטת את תנאי ההעסקה עד שבוע מיום תחילת עבודתם (ולא 30 ימים כנהוג אצל מבוגרים). 90% מהפניות שהגיעו אלינו מעידות על כך שהמעסיק לא העביר לעובד הודעה לעובד כקבוע בחוק!
באותה הזדמנות נדגיש כי בתחילת ההעסקה חלה על המעסיק גם החובה להחתים את הנער העובד על כרטיס עובד (טופס 101).  – אם לא חתמתם על טופס 101 בתחילת העבודה או לא קיבלתם הודעה לעובד תוך שבוע – אתם חשופים לפגיעה וניצול במקום העבודה!
6. ניכויים מהשכר לבני נוער 
ניכוי מיסים – נער שמשתכר מתחת ל-7,613 ₪ ונערה המשתכרת מתחת ל-8,516 ₪ פטורים ממס הכנסה, ביטוח לאומי ודמי בריאות!
קנסות ועונשים כספיים- קנסות ועונשים כספיים, כולל ניכוי בגין נזק כספי שנגרם ע"י העובד, נחשבים על פי חוק לניכויים שלא כדין והם אסורים בהחלט! כמובן שאם התגלה שנעשה נזק בכוונה, העובד חשוף לתביעה פלילית.
7. הפסקות         
ביום עבודה שאורכו שש שעות עבודה ומעלה, חובה לתת לבני הנוער העובדים הפסקה של 45 דקות למנוחה, מתוכם לפחות חצי שעה רצופה. למעסיק מותר לנכות את זמן ההפסקה מהשכר, רק אם קיבלתם הפסקה של חצי שעה רצופה לפחות.
8. החזרי נסיעות       
בנוסף למשכורת, כל עובד צריך לקבל החזרי הוצאות עבור הנסיעה לעבודה וממנה. החוק מחייב מעסיקים  להחזיר רק את הסכום המינימלי הדרוש לבני הנוער כדי להגיע לעבודה ולחזור לביתו ואינו מחייב להחזיר סכום העולה על 26.40 ₪ ליום עבודה.
עובד המתגורר במרחק שאינו עולה על 500 מטרים (או במרחק 2 תחנות אוטובוס) ממקום עבודתו, אינו זכאי לקבל החזר הוצאות נסיעה. אם עבדתם עד שעה שבה כבר אין תחבורה ציבורית לביתכם, על המעסיק להחזיר לכם את הוצאת הנסיעה במונית, לרוב כנגד הצגת קבלה.
 
9. חופשה שנתית
בני הנוער העובדים זכאים ל 18 ימי חופשה בשנה המשולמים על ידי המעסיק (במשרה מלאה). במידה ולא נוצלו ימי חופש אלו – יש לשלם את פדיונם (פיצוי כספי בשווי ימי החופש הללו) עם סיום העבודה. במידה ועבדתם על פני פחות מ- 75 ימים אתם זכאים לתשלום חופשה בסך- 4% משכרו הכולל.
10. סביבת עבודה בטוחה
יש לתדרך כל עובד ועובדת בדבר הסכנות העשויות להיות כרוכות במסגרת תפקידם בעבודה, וכן במידת הצורך לספק להם ציוד מגן אישי כנדרש בחוק. נציין כי ישנן עבודות בהן אסור להעסיק נוער (כמפורט ברשימה של משרד הכלכלה) ובכל אופן יש להעניק תשומת לב מיוחדת לנוער מבחינת בטיחות בעבודה.
כמו כן נציין כי יש ליצור סביבה בטוחה ברבדים נוספים: מניעת הטרדה מינית בעבודה ומודעות ליחסים שבין העובדים לעובדות, כל שכן בין מנהלים\אחראים לעובדות, תליית התקנון או תמצית החוק למניעת הטרדה מינית בעבודה. יש לדאוג להגעה בטוחה של העובדות והעובדים בגילאים אלה הביתה בשעות החשיכה, ובפרט לאחר סיום שעות התחבורה הציבורית.

ניתן לפנות להסתדרות הנוער העובד והלומד – האיגוד המקצועי לנוער בטלפון 1121*, באתר www.minimum.org.il  או בפייסבוק.

תגובות

מומלצים