חיפוי בעץ או צריבה על עץ הכוחות הפסיכולוגיים של העץ הטבעי

ממצאים של מחקרים חדשים מלמדים כי עץ בבתי חולים מסוגל לתמוך בתהליך ההבראה של החולים, להפחית את המתח ולהעלות את מצב הרוח.

29.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
חיפוי בעץ או צריבה על עץ הכוחות הפסיכולוגיים של העץ הטבעי

מחקר בפינלנד, למשל, מצא כי שימוש בעץ במרכזי שירות לקשישים ובבתי חולים, מקדם את הבריאות והרווחה של הנפש והגוף.

מחקר זה הראה שהעץ משפיע לטובה על ההתנהגות של אנשים מבוגרים. וכמו שהייה בחיק הטבע, שמסוגלת להפחית את הלחצים שאנשים חשים, כך גם העץ. יש לעץ השפעות פסיכולוגיות על בני האדם.

למשל, המחקר הפיני מספר כי צוות העובדים במרכז הקשישים הבחין שקיימת אינטראקציה גדולה יותר בין הדיירים ומודעות רבה יותר לסביבתם, כאשר לחדר האוכל שלהם הוכנסו פריטים מעץ, כמו מגשי עץ.

חוויות טובות

גם ביפן שמו לב לחוויות הטובות כתוצאה משימוש במבני עץ במרפאות נוירולוגיות.

ביפן, הוכח מזה זמן שחולים שמבלים תקופות ארוכות בבית החולים זקוקים לאווירה של סביבה מרגיעה שמשפיעה באופן חיובי על מצב הרוח שלהם ועל תהליך ההבראה שלהם. אבל, עכשיו הם שמו לב שהשימוש בעץ טבעי מסיבי בתוך בית חולים ביפן מאפשר גם הוא לשפר את הבריאות. העץ הטבעי מסייע לשמירה על רמת לחות אופטימלית באוויר, ובכך מעודד שיפור בריאותי, במיוחד בקרב אלה שסובלים מאלרגיות ומאסטמה.

אמנם, המדענים מודים כי המחקר שנערך עד כה לא מספיק שיטתי או מקיף, אבל התצפיות שנערכו בינתיים מראות בבירור שאנשים מגיבים לעץ שמשולב בתוך המבנה, גם פסיכולוגית וגם פיזיולוגית, והתגובה היא בדרך כלל חיובית.למרות שעדיין לא ידוע בדיוק על מה מבוססות ההשפעות החיוביות של העץ, ניכר שהעץ יכול להיחשב כחומר שתומך בבריאות ובהחלמה.

היום, עם הטכנולוגיות החדישות שמאפשרות צריבה על עץ למגוון מטרות עיצוביות, אפשר בקלות ותוך ניצול מקסימלי של העץ, ליצור מוצרים יפהפיים לפנים המבנה, כמו פריטי ריהוט, כלי אוכל או שלטים מעוצבים להפליא.

הכי הרמוני

השפעות העץ על הבריאות בסביבת בתי חולים נחקרה במדינות רבות, כולל נורבגיה, אוסטריה, יפן, קנדה ודנמרק.

מחקר שערך המכון הנורבגי לטכנולוגיית עץ, קבע כי חדר שבאחד מארבעת קירותיו מותקן חלון וקיר אחר ספון כולו בעץ, הוא החדר ההרמוני והמתאים ביותר לחולים.

השימוש בעץ חביב במיוחד גם במתקנים שבהם אנשים מבלים זמן רב כמו משרדים, בתי חולים, מרכזי בריאות, חדרי המתנה, בתי ספר ומעונות יום. היום, ניתן להשתמש בעץ מעוטר באמצעות צריבה וחריטה בלייזר ולהוסיף על היופי הטבעי של העץ, גם יופי מעשה ידי אדם.

פחות עייפות

ההשפעות הפסיכו-פיזיולוגיות החיוביות של העץ הוכחו גם בבתי הספר. נמצא כי בכיתות שבהם כל פנים החלל עשוי מעץ, שיא הלחץ של הילדים בשעות הבוקר (שנמדד באמצעות קצב הדופק) יורד מהר מאוד לאחר שהילדים מגיעים לבית הספר, ולא עולה יותר. בכיתה רגילה, נרשמה רמה מתונה של מתח בקרב התלמידים שנמשכה לאורך כל היום.

אבל, שימו לב! אי אפשר לחקות את ההשפעות החיוביות של העץ הטבעי על ידי שימוש בחומר דמוי עץ. מדידות פסיכולוגיות הראו כי איכות השינה ומידת ההתאוששות מלחצים – טובות יותר בחדר עם עץ אמתי מאשר בחדר עם חומר דמוי עץ.

ולסיום, ביפן השימוש בעץ במתקנים ציבוריים, כולל בתי ספר, מאוד מקובל. הממשלה מקדמת בתי ספר מעץ על ידי הקלה על הסטנדרטים של הבנייה. ומתי אצלנו?

צריבה על עץ

תגובות

מומלצים