הפרשנות של ד"ר ענן ווהבי לפיגועי הטרור בתורכיה

פיגוע זה הכה בתורכיה יום אחד לאחר חתימת הסכם הפיוס בין ממשלת ארדואן לבין ישראל, אשר פותח דף חדש ביחסים שנקלעו למשבר בעקבות המשט התורכי לעזה בשנת 2010, והמסרים התורכיים לרצון בנורמליזציה גם עם רוסיה.

29.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הפרשנות של ד"ר ענן ווהבי לפיגועי הטרור בתורכיה

פיגוע הטרור הכפול באיסטנבול שאירע אמש (28.6.2016), המיוחס לארגון המדינה האסלאמית, בוצע על ידי שלושה מפגעים וגרם להריגתם של 36 בני אדם בנמל התעופה "אתאתורק" ולפציעת עשרות אחרים.

למעט סוגיית "האביב הערבי" והלחימה בסוריה, שהפכה למלחמה בין המחנה הסוני לבין המחנה השיעי, אשר מייצגת את מאבק השליטה וההגמוניה במרחב כולו, עומדת תורכיה בפני איומי טרור פנימי המאיים על כלכלתה ויציבותה.

מאמצי ארדואן לנרמול היחסים עם ישראל ורסיה, באים כהיערכות לאתגרים הגאו-אסטרטגיים המתהווים, והם: התעצמות איראן והציר השיעי; איומי הטרור הגלובאלי; הסדקים בקהילה האירופית וביתר שאת לאחר עזיבת בריטניה את האיחוד והאתגרים הדמוגרפיים בעקבות גלי ההגירה בתוך המזרח  התיכון ובאירופה.

איומים אלה פוגעים ביכולת התורכית להתמקם במרחב האסטרטגי שלה, כגשר כפול בין אירופה ובין המרח התיכון:  במזרח התיכון כמעצמה אזורית בעלת השפעה לייצוב המרחב לאחר שוך אירועי "האביב הערבי", ולמול אירופה כמרחב בלימה והכלה של האסלאם הרדיקאלי המאיים על יציבות היבשת.

איומי הטרור הפנימי בתורכיה נשקף לה משני גורמים עיקריים, הנלחמים ביניהם ושניהם סונים: המדינה האסלאמית דאע"ש, אשר קיבלה תמיכה בלתי ישירה מצד גורמי ביטחון תורכיים, והמחתרת ה-PKK הכורדית אשר יוחס לה פיגוע טרור באנקרה, כאשר התפוצצה מכונית תופת ליד תחנת אוטובוס הומה אדם וגרמה להרג 34 בני אדם ולפציעת עשרות אחרים.

לרוע מזלה של תורכיה, מנהלים ביניהם גורמים אלו תחרות אנטי-תורכית אלימה.

תורכיה עומדת בפני אתגרים מתמשכים ועוד נכונו לה מאבקים ועימותים מורכבים. באם ישוקמו היחסים הביטחוניים בין ישראל לבין תורכיה, נראה כי תזכה תורכיה לתמיכה ישראלית, ביטחונית ומדינית, במאבקיה אלו. אולם, כאשר חלקים לא מבוטלים במערכת הפוליטית הישראלית מביעים חוסר תמיכה בהסכם פיוס זה, וכאשר האהדה מכוון העם תורכיה כלפי ישראל נראית קטנה מאד, הסיכויים להתפתחות תיאומים ביטחוניים כבעבר קטנים לפי שעה.

ענאן ווהבי באמצעבאשר להגעת ישראלים לתורכיה, זה עדיין מסוכן מאד. המטה ללוחמה בטרור הוציא בעבר אזהרת מסע ליעד תיירותי מבוקש ואטרקטיבי זה לישראלים רבים, בו מבקש מישראלים להימנע מהגעה לאתרי תיירות הומי אדם, והישמע להוראות גורמי הביטחון המקומיים ולצאת משם בהקדם האפשרי.

אזהרה זו עדיין בתוקף, ומקבלת משנה תוקף למרות אווירת הפיוס בין המדינות. אני רואה נהירה של משפחות רבות לתורכיה הקרובה, הזולה והמפנקת.. אבל זה עדיין מסוכן מדי והטרור יכול להכות בכל פינה שתכאיב לכלכלה התורכית, הן בדרום והן בערים הגדולות.

האירוניה היא כי מתקפות הטרור החוזרות ונשנו של המדינה האסלאמית ושל המחתרת הכורדית על תורכיה, גרמו לממשלת ארדואן, אשר האשימה את ישראל בהפעלת כוח לא פרופורציונאלי נגד הטרור הנשקף לה מעזה, לעמוד בפני מאבק קשה בטרור פנימי בעצמה.

ארדואן גינה את הפיגוע אתמול וקרא לעולם: "להתלכד נגד הטרור הקיצוני" קריאות שנשמעו רבות מכוון ישראל בעבר דווקא!

הכותב ד"ר ענאן ווהבי הינו אל"מ במיל., מרצה וחוקר במרכז לביטחון לאומי באונ' חיפה.

  

תגובות

מומלצים