התאבדויות בקרב תלמידים דרוש נוהל חדש

תמיכה וטיפול מקיף בבני משפחה שבנם התאבד תמיכה שלא מגיעה מהר, חברי הכנסת מאשימים את משרדי החינוך, הרווחה והמשטרה שלא עושים מספיק למען אותן משפחות, סוגיית ההתאבדות נדונה בועדת החינוך של הכנסת.

02.07.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
התאבדויות בקרב תלמידים דרוש נוהל חדש

בעקבות התאבדותו של תלמיד בפנימייה דורש יו"ר ועדת החינוך ממשרד החינוך לכתוב נהלי טיפול חדשים במשפחות שיקיריהם התלמידים התאבדו.

בני משפחתו של התלמיד שהתאבד בפנימייה בצפון הארץ הגיעו לוועדת החינוך של הכנסת. סמי, אחיו של הצעיר, אמר לחברי הכנסת:  "המשפחה מחכה כבר חמישה חודשים מחכים לקבל תמיכה ותשובה ממשרד החינוך ומהמשטרה לגבי מה קרה לאחי".

"שאלנו שאלות מה היה לפני מותו ואף אחד לא נותן לנו שום תשובה והסבר. המשטרה סגרה את התיק אחרי שלושה ימים. אנחנו מאוד מאוכזבים וכואבים".

מדאיהודה יערי חבר של המשפחה הוסיף כי אף נציג מהמשטרה לא דיבר עם ההורים השכולים שבנם נמצא מת בפנימייה. העבירו למשטרה את הטלפון של התלמיד שלפני המוות שלו דיבר בטלפון. אך במשטרה לא הצליחו לפתוח את הטלפון ולא יודעים אם קרה משהו יוצא דופן לפני מותו".

יוכי סימן טוב, מפקחת מצבי לחץ ומשבר במשרד החינוך אמרה כי משרד החינוך הפיק לקחים לגבי ועדת הבדיקה. הוועדה הוקמה כחודשיים לאחר האירוע וזה לקח יותר זמן ממה שחשבנו. חשוב לציין שאנחנו לא נוהגים איפה ואיפה לגבי התלמידים".

ד"ר בני פישר, מנהל מינהל החינוך ההתיישבותי במשרד החינוך הוסיף: "אהבנו את התלמיד והוא אהב אותנו וקרה משהו שאנחנו לא מבינים". הוא התייחס לניתוק הקשר עם המשפחה ואמר כי למשפחה היו הרבה מטענים כלפי הפנימיה ומשרד החינוך, והמסרים הקשים שלהם גרמו לאנשים לא להגיע אליהם לאחר השבעה. "אני מכה על חטא על התקופה שלא הגענו למשפחה".

ח"כ  אכרם חסון אם היה מדובר על תלמיד מצפון תל אביב הדברים היו נראים אחרת. "לא רק שהמשטרה סגרה את התיק גם משרד החינוך לא יצר קשר עם המשפחה אלא רק לאחר שהמשפחה פנתה לעורכי דין מתנדבים. אני בן מיעוטים ואני מזדהה איתם . יש תמיד פשלות מצד הרשויות הטיפול לא טיפול והיחס לא יחס".

ח"כ דב חנין היה שותף לדעת חסון ואמר:" אני נמצא בתחושה מאוד קשה שאם התלמיד לא היה  שייך למשפחה שי יוצאי אתיופיה המשפחה היתה זוכה ליחס אחר. קשה לי להגיד את המילים הללו אבל אני לא יכול להשתחרר מהתחושה הזאת".

כפריו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי אמר כי הטיפול של משרד החינוך במשפחה לוקה בכשל מערכתי. "אם נציגי המשרד היו מתעקשים להגיע ולא בורחים אולי לא היינו יושבים כאן היום".

נציג משטרת ישראל, שלמה מנחם, ראש אגף חקירות של מחוז חוף הסביר כי התיק נסגר לאחר שלושה ימים משום שנקבע שמדובר בהתאבדות ולא במעשה פלילי אך לאור פניה של המשפחה שנעשתה באמצעות עורך דין לקחנו על עצמנו לפתוח מחדש את התיק.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי סיכם את הדיון: " אני לא אעזוב את הנושא הזה. נמאס לי לקיים כאן דיונים על נערות ונערים שהתאבדו ושהטיפול בעניינם היה חסר.  המערכות לא יודעות לטפל כפי שצריך".

מרגי קרה לשינוי הנהלים וביקש להעביר לידי ועדת החינוך את מסקנות הבדיקה של הוועדה שהוקמה לפני כחצי שנה, בעקבות התאבדותה של התלמידה.

תגובות

מומלצים