דוד שמש

דוד שמש הוא אחד מהציודים הכי חסכוניים בכל בית. דוד שמש מותקן על הגג ובאמצעות אנרגיה סולארית הוא מחמם את המים לשימושים שונים בכל בית.

05.07.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
דוד שמש

אנרגיה סולרית היא חינמית וזאת בהשוואה לאנרגיה חשמלית שעולה לנו הרבה כסף. לכן ברוב הבתים בישראל מעדיפים להתקין דוד שמש על הגג ולייצר מים מאנרגיה סולארית.

ממה בנוי דוד שמש?

דוד שמש בנוי ממיכל מים וקולטני שמש. גוף החימום החשמלי של הדוד עשוי מנירוסטה או מנחושת בקוטר של 8 מ"מ. רוב גופי החימום החשמליים המותקנים היום בדודי שמש הם טבולים, כלומר באים במגע עם מים.

מיכל דוד השמש הוא בצורה של גליל עשוי מפלדה ועמיד בפני לחץ מים וסביבו פח מגלוון. בעבר השתמשו כבידוד בין שני החלקים הללו בצמר סלעים והיום משתמשים בבידוד תרמי מפוליאוריתן.

חלקו הפנימי של דוד השמש מצופה בחומר מבודד כדי למנוע קורוזיה וחלודה ויש המשתמשים בחומר ציפוי כמו: ציפוי מלט, צבע או אמייל. לרוב הדודים בארץ יש ציפוי מלט של לפחות ס"מ 1 לפי התקן.

מהו קולטן שמש?

קולטן שמש הוא תבנית בצורת מלבן עשויה רובה ממתכת. בתוך הקולטן עובר צינור מים בצבע שחור. מאחורי הצינור יש לוח פח שחור שתפקידו להעביר את החום שעובר דרך צינור המים. זה מה שנקרא אנרגיה סולארית.

את הקולט חשוב מאוד להתקין בשיפוע על גג הבית כשפניו דרומה אל החצי הצפוני של כדור הארץ כדי שייחשף מרבית לקרני השמש.
מיכל המים ממוקם לרוב גבוה יותר ממיקומם של הקולטים.

כאשר המים בצינורות של הקולטן חמים מאוד הם זורמים לכיוון הדוד וכך מתבצעת תחלופה של מים כאשר הקרים מהדוד זורמים לקולטנים והחמים מהקולטנים זורמים לדוד. צידו העליון של הדוד יש פתח דרכו זורמים הבית אל הברזים בבית.

ההיסטוריה של דוד החשמל בישראל!

דודי השמש החלו את דרכם בישראל בשנות ה-50 אבל לא כל אחד יכול היה להרשות לעצמו לרכוש דוד שמש. מה שקרה הוא מוזר יותר, משום שכל מי שלא יכול היה להרשות לעצמו לקנות דוד שמש, שילם ביוקר על המים החמים שלו אבל זה מכיוון שלמשפחות המהגרים בארץ לא היה כסף להשקיע ברכישת דוד שמש.

לכן אם למשל הייתם משפחה בשנת 1964 עם דוד שמש, זה היה סימן שיש לכם אמצעים כלכליים. בשנת 1976 נקבע חוק המחייב התקנה של דוד שמש בכל דירה הנבנית בארץ.

נכון לשנת 2012 ב85% ממשקי הבית בישראל יש דוד שמש והם חוסכים כ-8% בתצרוכת החשמל.

יצרנים ומשווקים של דודי שמש!

בארץ יש היום כ-10 יצרני דוד שמש המאושרים על ידי מכון התקנים הישראלי. אם אתם זקוקים לדוד שמש, כנסו לאתרים של היצרנים הללו וקבלו מידע על דודי השמש שהם מייצרים וכן חוות דעת והמלצות. מאוד חשוב לקבל כאלה גם לגבי המשווקים ומי שמתקין לכם את דוד השמש.

המאמר באדיבות האתר "דוד בקליק".

 

דוד שמש

תגובות

מומלצים