סרן תופיק חסיסי מסתכל לאויב בעיניים

יחידת איסוף קרבי לא נולדה במקרה, הם נמצאים בכל מוצב בסיור ובשטח, סרן תופיק חסיסי מ"פ צעיר תושב דאלית אל כרמל סיים את התיכון בחיפה ומשם התגייס כחייל ביחידה 869, מבט לחייל.

08.07.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
סרן תופיק חסיסי מסתכל לאויב בעיניים

להיות בעמדה החשובה ביותר במיוחד כבן מעוטים כמ"פ ביחידת איסוף קרבי, עבור סרן תופיק חסיסי זה לא סוף הדרך, תופיק משתף אותנו במה שהוא יכול להגיד ונימת דבריו מעידה על מנהיג צעיר שרואה מתפקידו גם את בני העדה הדרוזית משתלבים בכל מערך בצה"ל.

תופיק: "אני מאמין שעם בונה צבא בונה עם, אם אנחנו רוצים להשתלב בחברה הישראלית כמו שצריך אז צריכים את כור ההיתוך".

שאלות רבות על מערך האיסוף הקרבי בכללי ולמה הוקם החייל, איך פועל החייל בשגרה ובחירום, אופי פעילות החייל ושילוב מתגייסים דרוזים בחייל.

סרן תופיק חסיסי מפקד פלוגה, שכוללת מספר מערכים, המשימה העיקרית שלו בקרה ושליטה על הצוותים, הוצאה למשימות איכות, הפקת תוצרים, המלצות והשפעה על דמות המצב.

סרן תופיק חסיסי

תופיק למד ביסודי בבית ספר בדאלית אל כרמל והמשיך לעירוני ה', משם התגייס לצבא לחיל האיסוף הקרבי, ביצע תפקידים שונים לפני שהגיע לתפקיד מ"פ, מילא תפקיד מ"מ מחלקה בהכשרות של טירונים, מ"מ בקו מבצעי, סמ"פ בפלוגה, וכרגע מ"פ באותה פלוגה.

סרן תופיק על הקמת החיל : "בשנת 1973 במלחמת כיפורים מוקמת ועדת חקירה ועדת אגרנט שחקרה אותם לקויים שהיו במלחמה, אחד הלקויים שמצאו זה שלא היה מודיעין אסטרטגי, היה כשל רחב במודיעין האסטרטגי, הם הבינו שיש צורך במודיעין טקטי, כוח שבא לשטח ומתצפת על האויב ונותן את המודיעין הטקטי, כך הוקמה היחידה 869, היחידה השתתפה במבצע ליטאני ב 1978, לאחר מכן במלחמת לבנון השניה, פעלה ברצועת הביטחון לאחר הנסיגה לקו רצועת הביטחון".

"היחידה התמקדה במוצבים שולטים בשטח כגון בופור, כרכום, דלעת, תפקידה בעיקר לתצפת את השטח ולאפיין את האויב, להסתכל לאויב ולראות מה הוא עושה וללמוד אותו וכך להשפיע על תמונת המצב".

סרן תופיק חסיסי: "היחידה השתתפה במלחמת לבנון השניה, כיום היחידה מורכבת מ 4 מערכים, המערך הלא לוחם, תצפיתניות שתפקידן בעיקר למנוע חדירה, מערך איסוף נייד, לוחמים שנמצאים על כלים רכובים כמו האמר צבאי שיש עליו אמצעי מיוחד, האיסוף החשאי, לוחמים שהם נמצאים הכי קרוב לגבול והם אוספים על האויב עם יכולת תצפית והסוואה מהכי טובים שיש".

"בעשר השנים האחרונות היחידה מתעסקת בהפקת לקחים למלחמה הבאה, כמו למשל להפוך את החייל ללוחם ורק אחר כך לתצפיתן".

סרן תופיק חסיסי

סרן תופיק חסיסי: "הצוותים עובדים על פי מודיעין מלוטש, יש מספר מערכים שיודעים לתת ידיעה מודיעינית לכוח איסוף בשטח, זה יכול לבוא ממודיעין של האזנות, מודיעין של תצפיות, מודיעין של הפעלת משת"פים וכו', אנחנו לוקחים את הידיעה ומאפיינים אותה, הכוח יודע לתת "רמה" רואה מעריך וממליץ, גדוד 869 הגדוד שלי הוא גדוד האיסוף של אוגדה 91 אוגדת הלבנון, כל מודיעין שאנחנו מוציאים אנחנו בקצה יודעים לגבש תמונת מצב לגבי מה שאנחנו מסתכלים ולהמליץ לרמה האמונה, אנחנו מגבשים תמונת מצב על האויב ועל הרמה בשטח, וכך ממליצים מה אנחנו רואים, עיקר הערכת המצב היום בגזרת הלבנון מתבססת על גדוד 869".

" לפני האינתיפאדה הראשונה הגדוד עבד בכל הגזרות, לאחר האינתיפאדה הראשונה הגיעו למסקנה שהגדודים צריכים להיות תחת אוגדה ספיציפית גזרתית, כי אז אנחנו יודעים לשמר את הידע והזיכרון הארגוני של אותה יחידה".

סרן תופיק חסיסי: "כבן מעוטים, צה"ל יודע לרכז בתוכו את המושג כור ההיתוך, שכולל בתוכו את כלל העדות והדתות בתוך מסגרת אחת, ללא שום אפליה, בגזרת הצפון עבדנו עם יחידה 299 שכללה חיילים מצוינים, החיסרון היחידי היה כור ההיתוךבגלל אותה עדתיות ביחידה, היו חיילים בגדוד שאפילו לא ידעו לדבר עברית, לכן כור ההיתוך הוא מאוד קריטי, יש לנו מספיק חיילים מוכשרים שיכולים להגיע לכל יחידה, אני מאמין שעם בונה צבא בונה עם, אם אנחנו רוצים להשתלב בחברה הישראלית כמו שצריך, אז צריכים את כור ההיתוך, לצאת לעולם ולהבין מה קורה".

סרן תופיק חסיסי : "היחידה מקבלת את כל מי שמספיק מוכשר ואיכותי, היחידה מעניינת ומתעסקת המון במודיעין קרבי בעיקר על חזבאללה, לבני העדה הדרוזית יש את היתרון של השפה הערבית".

סרן תופיק חסיסי

לשאלתנו לגבי המידע החסוי הרב שנחשפים אליו החיילים הצעירים ואיך מתמודדים עם זה?

סרן תופיק: "היום לצבא יש המון מנגנוני אבטחה ורשתות ביטחון, כל חייל ביחידה חתום על מסמכים מסווגים, שמחובתו לשמור על ביטחון מידע, החיילים מחונכים להבין את המנגנונים בהם הם נמצאים ומצליחים לשמור על ביטחון המידע".

משפחתו הגדולה והמצומצמת של תופיק בדליה היא משפחה מאוד תומכת, לא רק בשל הרקע הביטחוני שלה, אלא בשל החינוך לערכים ובעיקר להיות ראשון ולהצליח בכל מה שמסמנים למטרה.

מיום ליום אנו חושפים את רמת התפקוד של הצעירים הדרוזים שמשרתים בצה"ל בכלל היחידות, כדי לתת תשובה לאותם צעירים אחרים שגם הם יכולים להגיע ולהיות בעמדה בה נמצא היום תופיק או אחרים ולעצב את פני החברה הדרוזית.

תגובות

8. אנואר לפני 7 שנים
תפקיד מרתק
7. חייל לפני 8 שנים
השמיים הם הגבול
6. דרוזית לפני 8 שנים
הערכה וכבוד
5. סמיח לפני 8 שנים
עבודת קודש
4. מהכפר לפני 8 שנים
אין מילים להערכה
3. אמיר לפני 8 שנים
כל הכבוד עלה והצלח
2. דרוזית לפני 8 שנים
חבל שאנחנו לא מתגיסות
1. אמאל לפני 8 שנים
אלוהים ישמור אותך

מומלצים