משרד החינוך ערוך לקליטת 60 בתי הספר שבאחריות משרד הכלכלה

ממשלת ישראל צפויה לאמץ את בקשת השר בנט עבור עתידם של תלמידי ותלמידות בתי הספר המקצועיים, מקומו של החינוך הטכנולוגי הוא במשרד החינוך, מדובר במהלך חברתי שעיקרו מתן הזדמנות שווה לכל ילד, בתחומו, להצליח.

10.07.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
משרד החינוך ערוך לקליטת 60 בתי הספר שבאחריות משרד הכלכלה

לפחות 2000 תלמידים נמצאים במסגרות חינוכיות- מקצועיות –טכנולוגיות, שעשויות להצטרף לאחריות מחוז הצפון.

השר בנט: "משרד החינוך ימשיך להעניק לכל תלמידה ותלמיד חינוך איכותי, ולעזור לכל אחד להצליח בדרכו, ללא קשר למקום מגוריו או למשכורת הוריו. כך מצמצמים פערים״.

העברת 60 בתי הספר המקצועיים לאחריות משרד החינוך תאפשר קיום רצף לימודי החל מגן הילדים ועד הלימודים העל תיכוניים (יג' יד')

מהלך זה יקדם את שוויון ההזדמנויות במערכת החינוך, קיומה של מערכת חינוכית ציבורית אחת וללא תיוג של תלמידים.

המסלול המקצועי של משרד החינוך כולל תעודת בגרות לצד הסמכה מקצועית, ובכל מקרה התלמידים יקבלו תעודת גמר 12 שנות לימוד.

התנסות בתעשייה  - התלמידים ימשיכו לעבוד פעמיים בשבוע ולקבל שכר. המטרה: להכשיר את בוגרי מערכת החינוך המקצועי – טכנולוגי לצרכי המשק ומיומנויות המאה ה- 21.

צוות מקצועי של משרד החינוך הכין תכנית עבודה מקיפה לקליטה מיטבית של בית הספר שבאחריות משרד הכלכלה. משרד החינוך יפעל לשדרוג בתי הספר בדגש על איכות ההוראה, סביבת הלימודים והמעבדות.

בשנת הלימודים הקרובה (תשע"ז) יועברו כמחצית מבתי הספר.

ממשלת ישראל צפויה לקבל את הצעתו של החינוך נפתלי בנט ולאשר בישיבתה היום (א') את העברתם של 60 בתי הספר המקצועיים שבאחריות משרד הכלכלה (בהם לומדים כ- 10,000 תלמידים) לאחריות משרד החינוך. בתי ספר אלו יצטרפו ל- 900 בתי הספר המקצועיים - טכנולוגיים הקיימים במערכת.

זוהי החלטה היסטורית המאמצת את עמדת משרד החינוך, שהשקיע בשנים האחרונות משאבים רבים בקידום התכנית האסטרטגית לחיזוק החינוך המקצועי - טכנולוגי, ובכלל זה את חשיבות העברת כלל התלמידים ומוסדות החינוך לאחריות משרד החינוך.

מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן מדגישה את חובתה של מערכת החינוך לתת מענה לכלל תלמידי ישראל. העברת האחריות על מוסדות חינוך אלו לידי משרד החינוך תאפשר קיום רצף לימודי, החל מגן הילדים, בית הספר היסודי, חט"ב, חטיבות עליונות ולימודים על תיכוניים (יג' יד'). בנוסף מהלך זה יקדם את שוויון ההזדמנויות במערכת החינוך, ויאפשר מערכת חינוכית ציבורית אחת - ללא תיוג של תלמידים ש"לכאורה נשרו מהמערכת".

מנהלת המחוז , ד'ר אורנה שמחון : זהו מהלך חשוב , מבורך , נכון , מקצועי ובעל ערך עליון בכל הקשור למינוף , שדרוג  העצמת והעשרת החינוך המקצועי והטכנולוגי . אני מובילה ומעצימה כיוון זה מראשית כהונתי ואני שמחה שכיוונתי וקלעתי לדעת גדולים .

החלטת הממשלה למעשה משלימה את המהלך שהוביל משרד החינוך לפני כשנתיים ובמסגרתו שמונה בתי ספר הועברו ממשרד הכלכלה לאחריות משרד החינוך. יצוין כי בחמש השנים האחרונות פעל משרד החינוך לקידום החינוך המקצועי-טכנולוגי על כל היבטיו ועל כל מגוון מגמותיו, ולמעשה רוב המערך הטכנולוגי והמקצועי של צה"ל נשען על תלמידי החינוך הטכנולוגי והמקצועי במשרד החינוך.

בשנים אלו גדל ב- 30 אלף מספר התלמידים (י' – יב') הלומדים בחינוך הטכנולוגי – מקצועי: מ- 121,270 תלמידים בשנת 2011 ל- 149,222 תלמידים בשנת 2016.

המסלולים המקצועיים של משרד החינוך משלבים תעודת בגרות לצד תעודת הסמכה ונכללים בו תחומים טכנולוגים מובהקים כמו הנדסת תוכנה, אלקטרוניקה, רובוטיקה וביו טכנולוגיה, לצד תחומים כמו מקצועות המתכת, ציוד מכני הנדסי כבד, מקצועות החשמל, מקצועות הרכב, מלונאות, בניין ותיירות. כמו כן, המסלולים מקנים לתלמידים לעבוד יומיים בשבוע וכן לקבל שכר בגין אותם ימי עבודה.

לצד כל אלה, התלמידים ילמדו במסגרת של כיתות קטנות של 18 תלמידים וכן ילמדו בקבוצות קטנות או במסגרת של למידה פרטנית.


תהליך העברת בתי הספר ממשרד הכלכלה למשרד החינוך: במהלך השנה האחרונה צוות מקצועי של משרד החינוך הכין תכנית עבודה מקיפה לקליטה מיטבית של 60 בתי הספר הפועלים תחת אחריות משרד הכלכלה. במסגרת כך, הצוות מיפה את בתי הספר ובתאום עם רשתות החינוך הגדולות (אורט, עמל, עתיד וסכנין) בחר כ- 30 בתי ספר אשר עתידים לעבור לאחריות משרד החינוך מידית, כבר במהלך הקיץ הנוכחי. ייתר בתי הספר יועברו בהדרגה במהלך השנים הקרובות.

יודגש כי בשנה הראשונה בתי הספר ימשיכו לעבוד בצורת ההפעלה הקיימת כולל התנסות ועבודה בתעשייה ובמקביל יתבצע מיפוי וניתור מעמיק שעל בסיסו תיבנה תכנית עבודה המותאמת לכל בית ספר על פי צרכיו.

ברמה המנהלתית - הליך קליטת בתי הספר כולל מספר שלבים:
מתן סמל מוסד ורישוי להפעלת בית הספר.
תקצוב בית הספר ומתן מענה לחוסרים וקשיים שיעלו כתוצאה מהמעבר.
הכנסת בתי הספר למערכות המידע והתפעול הניהולי של משרד החינוך (תלמידים, מורים, מגמות וכו').
הקמת צוות משימה שבועי, שיוביל יחד עם מנהל בית הספר והבעלות  את תהליך המעבר במשך שלוש השנים הראשונות. הצוות יפעל למפות את הבעיות, למצוא פתרונות ולעקוב אחרי התקדמות התהליך.
הקמת צוות היגוי ברשות מנהל המחוז ששותפים בו: הפיקוח הכולל, אגף שח"ר, מינהל תקשוב וטכנולוגיה, רשות המקומית, בעלות, מנהלי בתי ספר, מפקחים וגורמים רלוונטיים לפי הצורך.

ברמה הפדגוגית – תכנית העבודה כוללת מגוון פעולות בתחומים הבאה:
התאמת תכנית הלימודים לסטנדרטים של משרד החינוך הן במקצועות הליבה והן במקצועות הטכנולוגיים.
הכשרת הצוות הפדגוגי והתאמתו לעמידה בסטנדרטים של משרד החינוך.
התאמת מעטפת רגשית על פי הסטנדרטים של אגף שח"ר (שרותי חינוך ורווחה).
הסדרת נושא התנסות מעשית בתעשייה ואת נושא ההסמכות.
שדרוג התשתיות הפיסיות והצטיידות בהתאם למיפוי וליעדי התוכנית.

רקע: החינוך המקצועי – טכנולוגי בישראל

במערכת החינוך פועלים כיום כ- 4,000 מוסדות חינוך, בהם כ- 900 בתי הספר המפעילים מסלולי לימוד טכנולוגיים. בבתי הספר של משרד הכלכלה פועלים כ- 60 מוסדות חינוך, בהם לומדים כ- 10,000 תלמידים. שורש הפיצול בין מערכות החינוך החל בשנות ה- 50, אז חוק חינוך חובה חל עד כיתה ח' בלבד. בעקבות כך, אנשי משרד העבודה פעלו לאתר תלמידים שנשרו ממערכת החינוך ולקלוט אותם בבתי ספר להכשרה מקצועית. 

עם זאת, העשורים האחרונים התאפיינו בהחלשת החינוך המקצועי- טכנולוגי, הפחתת תקציבים, סגירת מגמות לימוד והתיישנות הציוד במעבדות. הדבר גרם לפגיעה במשק הישראלי, בהכשרה המקצועית ובאיכות כוח האדם שהשתלב במקצועות אלו.

לאור זאת, משרד החינוך עדכן לפני מספר שנים את התכנית האסטרטגית והחל לפעול לשינוי מגמה שתכליתה – קידום וחיזוק החינוך המקצועי – טכנולוגי בישראל. המשרד פתח עשרות מסלולי לימוד טכנולוגיים – מקצועיים חדשים, וכן הוקם מיזם לשילוב תלמידים בתעשייה המונה כ- 5,000 תלמידים (108 ביה"ס, 237 כיתות) ובהשתתפות כ- 124 גופים מהתעשייה. בנוסף המשרד הקים אגף הסמכות במטרה לאפשר לתלמידים בחינוך הטכנולוגי להגיע לתעודת בגרותית לצד תעודת הסמכה מקצועית.

תגובות

מומלצים