ב-5 שנים נפגעו 272 ילדים מהסעות לבתי הספר ובתוכן

11.07.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ב-5 שנים נפגעו 272 ילדים מהסעות לבתי הספר ובתוכן

הוועדה המיוחדת לזכויות הילד קיימה דיון בנושא 'הסעות תלמידים במסגרות החינוך הרגיל'.

בפתח הדיון ציינה יו"ר הוועדה, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון כי "התחושה היא שבתוך העיסוק בחינוך המיוחד הזנחנו את נושא ההסעות בחינוך הרגיל. גם פה יש מורכבות שחשוב ללמוד, חשוב לראות איך מתמודדים עם ליקויי בטיחות ותנאים בעייתיים. צריך להבטיח שילדינו נוסעים בבטחה".

נתוני 'הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים' שהוצגו בדיון הראו כי כחמישית מהתלמידים במוסדות החינוך הרשמיים (כ-280,000 תלמידים)  מגיעים לבתי הספר באמצעות הסעות. באזורים כפריים של קיבוצים ומושבים כמעט 90%  מהתלמידים נוסעים בהסעות.

עוד עולה כי בשנים 2010-2015 נפצעו בתאונות דרכים 214 ילדים בני 0-14, אשר נסעו בתוך רכבי הסעות (אוטובוס זעיר ציבורי ואוטובוס ציבורי להסעה מיוחדת). 2 מתוכם נפצעו קשה והיתר קל.

במהלך אותה תקופה נפצעו 58 ילדים בני 0-14 כהולכי רגל על ידי רכבי הסעות, מתוכם 4 נהרגו, 16 נפצעו קשה והיתר קל. במסמך מפורטים גם גורמי הסיכון והמלצות הרשות.

הדיון עסק בהסעות התלמידים בשלוש נגזרות: ההסעות הציבוריות (האוטובוסים הצהובים) שמופעלים על ידי הרשויות המקומיות, הסעות חברות הקבלן ששוכרות העיריות, וההסעות הציבוריות - תלמידים שמקבלים כרטיסייה ונוסעים יחד באוטובוס ייעודי של חברות האוטובוסים הציבוריות.

נציג משרד התחבורה, אסי סוזן ציין במהלך הדיון כי "לגבי ההסעות בקווי השירות הרגילים של חברות האוטובוסים הציבוריות, אנחנו רואים אותן כקו שירות רגיל, אין בו הנחיות מיוחדות לגבי תלמידים".

יו"ר הוועדה מחתה על הדברים: "אנו יודעים שדה פקטו ההסעות האלה נטו אוספות רק תלמידים, הן לא עוצרות בתחנות אחרות, אלה הסעות תלמידים לכל דבר ועניין. הסעה ציבורית יכולה להעמיס בעמידה עד 15 איש בניגוד לנהלים בסוגי הסעות אחרות, הרבה פעמים מדובר בסכנה לילדים, במיוחד הצעירים יותר, אנחנו חיים על נס, שיקרה אסון ישאלו איפה היינו. אני דורשת לייצר נוהל אחיד בין כל סוגי הסעות התלמידים, לא לחסוך על חשבון הילדים שלנו, לקבוע שאף תלמיד לא ייסע בעמידה".

אוזן: "מדברים כאן  על הגדלה משמעותית של מספר ההסעות, היצרן קובע שיש אפשרות לנסוע גם בעמידה".

שוקי שדה, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל טען כי "מה שקורה הוא שיש חברות הסעה שתפקידן הסעת תלמידים ונכנסות לפעילות הזו חברות ציבוריות על בסיס שקר, על בסיס של תשלום כרטיסיה".

נציג הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אבי אזולאי: "הקטע של חברות האוטובוסים הציבוריות נולד בחטא. כבר 10 שנים שמשרד התחבורה לא מאשר קווים חדשים, רוב התלמידים נוסעים בתחבורה ציבורית רגילה לגמרי עם יתר האזרחים, במועצות האזוריות רוב ההסעות הן מוסעות, שם זה מתחלק לצהובים ששייכים למועצה האזורית ולחברות קבלנים, יש רשויות חלשות שאין להם מספיק צהובים, אז הם לוקחים קבלנים עליהם חלים כל הדרישות של הסעות תלמידים".

אזולאי הוסיף כי "נושא הבטיחות מתחלק לילדים עצמם - ההתנהגות לפני ואחרי הנסיעה, ההתנהגות של הנהגים וכלי הרכב עצמו, בטיחותי או לא, אנו מגלים רכבים בלי ברקסים, בלי תפוח הגה, זוועה. לפני כמה שבועות ילדה בת 7 נהרגה לאחר שהורידו אותה במקום ללא תחנה, ילד נהרג לפני שנה בכפר מנחם לאחר שנכנס לשטח מת של אוטובוס הסעות. רוב התאונות קורות בעלייה ובירידה וקשורות בכללי ההתנהגות".

מיכל מנקס, נציגת מרכז השלטון המקומי ציינה כי "הרשויות המקומיות מבקשות להתאים את זמני הקווים למערכת השעות, אם יודעים שיש סביב אחת בצהריים דרישה של 100 נוסעים אז שהחברות לא יספרו שהן נוסעות ריקות כל שעה עגולה אלא יעשו סדר בשעות של הקווים ויתאימו אותם לשעות הלימודים".

במהלך הדיון עלה נושא המלווה באוטובוסים, נוכח הפרות משמעת ומריבות המפריעות לנהגים.

ח"כ אורי מקלב: "אנחנו לא נותנים להפסקה להתחיל בלי מורה או מורה. בקו התפר הזה - ההסעה, בו בית הספר מחד והבית מצד שני אינו שונה. אנחנו מפקירים את הילדים שלנו אם אנחנו לא שומרים על אוטובוס בטיחותי, ובלי שילד יישב אי אפשר לנסוע בבטחה. גם לא דומה תלמיד תיכון לתלמיד כיתה א'. יש גם לבחון את הנהגים, התנהגותם והרקע שלהם".

אזולאי ציין כי" בתחבורה ציבורית אי אפשר לאכוף את זה, בהסעות כן. אנו פועלים, זה עוד לא בתקן ואנו רוצים לעגן זאת. ההמלצה היא שבכל הסעה תהייה מלווה, אך יש לזה עלויות. בפזורה הבדואית לדוגמא יש 300 הסעות ביום, 24 אלף ילדים מוסעים ביום".

ח"כ מסעוד גנאים: "בין מצלמה לגורם אנושי עדיף גורם אנושי או אחד מההורים שיפקח, שמעתי גם שיש הכשרה של בוגרי בית הספר. זה שטח שיש לפקח עליו".

חגית שמסיאן, נציגת משרד החינוך ציינה כי מבחינת המשרד "אין הבדל בין ההתנהגות המצופה בהסעה או בבית הספר. אנחנו מכווינים את הרכזים לכך, אנחנו מבקשים מיפוי של מי נוסע ואיך, נעשות עבודה מול חברות ההסעה, קשר בין הנהגים לתלמידים, ההורים מעורבים, בעיית משמעת בהסעה תטופל כמו בעיה בבית הספר. ישנם נאמני הסעות, אנו משלבים תכנים בבית הספר".

בסיכום הדיון קראה יו"ר הוועדה לשר התחבורה "לקבוע נהלים ברורים לגבי הסעות תלמידים אל בתי ספר ומבתי ספר, במסגרתם תקבע חובה כי לא יוסעו תלמידים בעמידה. לצד כך אנו קוראים לשר לשלב מלווה בכל הסעה, ועד להסדרה זו להתקין מצלמות ואמצעיים טכנולוגים בכל רכב הסעה".

בכל הנוגע לרכבי הסעות לא כשירים במסגרת החברות החיצוניות קראה ח"כ שאשא ביטון להתנות את תקצוב הרשויות בנושא זה בכך שיתקיים פיקוח אודות כלי הרכב המסיעים את התלמידים.

תגובות

מומלצים