דוח ציון פיניאן על מועצת עוספיה

דוח ציון פיניאן על התנהלות מועצת עוספיה נחשף, בדוח צוין: "המועצה לא מתפקדת כראוי וצוברת חובות וגירעונות כבדים, לחברי המועצה וראש המועצה יש אחריות על הנעשה במועצה ועל נסיבות שהביאו את המועצה למקום זה".

14.07.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
דוח ציון פיניאן על מועצת עוספיה

דין וחשבון ועדת חקירה לבחינת תפקוד המועצה וראש המועצה המקומית עוספיא

דו"ח ועדה מסכם

תקופת פעילות הוועדה: 14/10/2015-25/02/2016
תאריך הגשת הדו"ח: אפריל 2016
מוגש למנכ"לית משרד הפנים
גב' אורנה הוזמן- בכור
תוכן עניינים
1. דברי פתיחה 3
2. הסמכות החוקית 4
3. הרכב הוועדה על פי כתב המינוי 4
4. פרסום אודות הוועדה 4
5. תאריכי ישיבות הוועדה 4
6. הרקע למינוי הוועדה 5
7. נתוני הרשות 6
8. עמדת המועצה המקומית עוספיא 6
9. עמדת האופוזיציה 9
10. עמדת התושבים 9
11. עמדות הגורמים המקצועיים 10
11.1 עמדת מתכננת מחוז חיפה, משרד האוצר 10
11.2 עמדת מנהל התכנון, משרד האוצר 10
12. עמדות הגורמים הנוספים 11
12.1 עמדת העמותה למעקב וביקורת בעוספיא 11
12.2 עמדת האדריכל מר מודי אבירם 12
12.3 עמדת פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות 12
13. סיכום עמדות הצדדים בטבלה 13
14. עיקרי הממצאים 14
15. המלצות הוועדה 15
16. חתימות חברי הוועדה 18
17. נספחים 19
17.1 נספח א'- כתב מינוי הוועדה 19
17.2 נספח ב' - פרסומים בעיתונות 20 -  17.3 נספח  ג- רשימת המשתתפים שנכחו בישיבות הוועדה 23

 דברי פתיחה חברי וועדת החקירה לבחינת תפקוד ראש המועצה ותפקוד חברי המועצה ביישוב עוספיא קבלו את כתב המנוי בתאריך 14/10/2015.

דלתם של חברי הוועדה הייתה פתוחה בפני כל אזרח שביקש להביע את עמדתו בפני הוועדה בתחומים הרלוונטיים.

במהלך 8 פגישות שהתפרשו על-פני 4 חודשים, פגשו חברי הועדה תושבים שהשתייכו למחנות השונים ולזרמים השונים ביישוב. היו בהם כאלה שתמכו בראש המועצה ומנגד היו שהתנגדו לראש המועצה ומחו על תפקודו. הפגישות היו רוויות יצרים ולעיתים עלו ל"טונים גבוהים" מצד דוברי הצדדים הניצים.

חברי הוועדה בחנו חומר רב מאוד שהגיע אליהם מתושבי עוספיא, בנוסף חברי הוועדה סיירו בשטח המועצה, שמעו עוברי אורח והתרשמו מפעילות המועצה בתחומים השונים: חינוך, רווחה, בינוי, תברואה ועוד.

עבודת הוועדה התקיימה בצורה ראויה ומקצועית, בשקיפות ובדלתיים פתוחות.

חברי הוועדה מביעים את ביטחונם שיישום המסקנות שהתקבלו על-ידם, יצעיד את היישוב עוספיא והעומדים בראשו: מועצת עוספיא וראש המועצה לדרך חדשה וטובה יותר,  וזאת לרווחת התושבים ולרווחת הכלל.

בכבוד רב,
ציון פיניאן
יו"ר הוועדה

הרכב הוועדה על פי כתב המינוי

ציון פיניאן - יושב ראש הוועדה
בועז יוסף - חבר ועדה
עו"ד מיקי גסטוירט - חבר ועדה
את הוועדה ריכזה עו"ד אוקסנה עבו.

תאריכי ישיבות הוועדה
• 17.11.15 ה' בכסלו התשע"ו
• 1.12.15 י"ט בכסלו התשע"ו
• 17.12.15 ה' בטבת התשע"ו
• 6.1.16 כ"ה בטבת התשע"ו
• 14.1.16 ד' בשבט התשע"ו
• 2.2.16 כ"ג בשבט התשע"ו
• 25.2.16 ט"ז באתר א' התשע"ו

הרקע למינוי הוועדה: עד לשנת 2003, הייתה המועצה המקומית עוספיא רשות מקומית עצמאית. בשנת 2003 אוחדה המועצה עם  היישוב השכן דלית אל כרמל, במה שכונה:  "עיר הכרמל".

בנובמבר 2008, בוטל האיחוד של עיר הכרמל וממועד זה ועד לבחירות שהתקיימו באוגוסט 2009, כיהנה בעיר המאוחדת ועדה ממונה.

פירוקה של עיר הכרמל, היה מורכב מבחינה כלכלית: דבר שהביא לקושי בעריכת דו"ח הפירוק ובחלוקת חובותיה של העירייה לשתי המועצות (עוספיא ודלית אל כרמל).

מצבה התקציבי הקשה של המועצה המקומית - עוספיא, לאורך השנים, הוביל את משרד הפנים לגבש ולאשר לרשות תכנית הבראה.

בדצמבר 2014 נחתמה עם הרשות תכנית הבראה, שבמסגרתה סוכם על כיסוי של כ-51 מיליון ₪ מתוך הגירעון המצטבר, כאשר מחצית תינתן כמענק ומחצית כהלוואה מוכרת.

הנקודות המרכזיות בתכנית ההבראה:

(1) ביצוע סקר נכסים – המטרה: אומדן מדויק יותר של גודל הנכסים החייבים בארנונה.
(2) הצטרפות לתאגיד המים והביוב – המטרה: הסדרת נושא המים והביוב בישוב.
(3) קידום הכנת תכנית מתאר לישוב עוספיא – המטרה: הסדרת התכנון והבינוי בתחומי המועצה.

שלושת צעדים אלו, גובשו במטרה לסייע לרשות להתמודד עם חובות העבר ולהביאה לאיזון שוטף עתידי.
למרות תכנית ההבראה, שהייתה אמורה לשקם את חוסנה הפיננסי של עוספיא, מועצת הישוב התקשתה להגיע לאיזון תקציבי, זאת מכיוון שחלקים מהותיים בתכנית ההבראה לא יושמו ע"י המועצה ובראשם ביצוע סקר נכסים והצטרפות לתאגיד המים והביוב.
הדברים הגיעו לידי כך, ששיעור הגרעון המצטבר מסך התקציב השנתי (הכנסות) הינו 123% ושיעור הגרעון המצטבר נאמד בכ-52 מיליון ₪ נכון ליום 30/9/2015.
אי לכך, ולאור מצבה הכלכלי הקשה של עוספיא, משרד הפנים המליץ להקים ועדת חקירה – שמונתה באוקטובר 2015 - שתבדוק את אופן מילוי תפקידם של חברי המועצה וראש המועצה ותקבע האם הם כשירים לשמש בתפקידם.

 נתוני הרשות

מחוזמס' תושביםקצב גידול אוכלוסייהסוציו אקונומי
חיפה11,6600.84

 

 

 

8. עמדת המועצה המקומית עוספיא

המועצה המקומית עוספיא הגישה התייחסות של ראשי המחלקות כדלקמן:

עמדת מבקר המועצה והממונה על תלונות הציבור - מבקר המועצה ציין בעמדתו, כי במלאכת הביקורת הוא זוכה לשיתוף פעולה מעובדי המועצה ומראש המועצה. הוא מקבל זימונים ומשתתף מדי שבוע בישיבות מנהלי המחלקות בהנחיית המזכיר ובישיבות המטה המתנהלות בראשות ראש המועצה. בנוסף, ציין כי הוא דואג להיות נוכח כמשקיף במרבית ועדות המועצה המתכנסות במיוחד בוועדות המכרזים, ההנחות והמחיקות.
כמו כן, המבקר נעזר במקרי הצורך בשירותי איגוד מבקרי הרשויות המקומיות, לשכת מבקרי פנים ואיגוד מבקרי פנים. לטענתו, הביקורת היום נוכחת ומורגשת בכל מחלקות המועצה, וההוכחה לכך היא, תיקון הליקויים הבאים:
בשנת 2012 - תוקנו רוב הליקויים, שנמצאו במבנה הארגוני של המועצה.
בשנת 2013 - בעקבות ביקורת בזמן אמת, שחשפה סיכון בטיחותי במבנה המתנ"ס, הועברה
באופן זמני היחידה לקידום נוער ממקומה.

עמדת מחלקת ההנדסה - המועצה המקומית עוספיא טוענת כי מטרתה היא קידום התכנון, והסדרת הבנייה ביישוב, מתוך הבנה שקידום הנושא התכנוני יאפשר פיתוח של תשתיות, מוקדי תעסוקה וכן לבני היישוב לבנות את ביתם באופן חוקי. יצוין כי רובן המכריע של קרקעות המועצה הינן פרטיות, כאשר רק כ-12% הן קרקעות המדינה.

בשנת 1978, אושרה תכנית המתאר ג/604 של המועצה. כיום המועצה מקיימת מהלך תכנוני רחב היקף, הכולל: הכנת תכנית מתאר חדשה ובמקביל תכניות מפורטות בהיקפים נרחבים, אשר תאפשרנה מתן היתרי בנייה  ותהוונה תשתית לפיתוח וקידום המועצה.

להלן פירוט של חלק מהתכניות:
1.תכנית אב לביוב - נמצאת בשלבי הפקדה.
2.תכנית אב לניקוז - נמצאת בשלבי הפקדה.
3.תכנית "עמק הזיתים א" 356-0096750 - התכנית קיבלה תוקף ומאפשרת לגליזציה למבנים קיימים, ובניה של כ-2000 יחידות דיור.
4.תכנית "עמק הזיתים ב'" 356-0280727 - המשכיות ורצף טריטוריאלי לתכנית עמק הזיתים א', בניה של כ - 1000 יחידות דיור.
5.בניית תחנת שאיבה לאזור לחץ גבוה (2010) התחנה נועדה לשפר את מערכת המים במועצה המקומית עוספיא, ובמועצה המקומית דלית אל כרמל, והגברת לחץ ואספקת מים באזורים שונים בכרמל.

עמדת מחלקת הרווחה - גב' נג'אלא אבו ג'אזי, מנהלת לשכת הרווחה במועצה, ציינה כי היא עובדת בהתאם למדיניות משרד הרווחה. בלשכת הרווחה ישנם 11 עובדים סוציאליים, הנמצאים בקשר רציף עם המפקחים בתחום ההתמחות שלהם.

כמו כן, מדי שבוע מתקיימות ישיבות מטה שבועיות, שמנוהלות על ידי מזכיר המועצה ובשיתוף ראש המועצה. עוד ציינה כי חלק מהשירותים הניתנים במועצה הם: *בית חם לנערות.
עמותת "אוונגרד 2010" ומענה לאוכלוסיית הקשישים.

עמדת מחלקת החינוך כמאל כיוף, מנהל מחלקת החינוך, ציין בעמדתו כי המועצה המקומית עוספיא שואפת לקיים מערכת חינוך ולימוד, תוך שיתוף פעולה עם ההורים, במטרה לטפח את המרקם החברתי-מקומי, באופן פלורליסטי.
כפי שציין, במועצה המקומית עוספיא, אחוז הזכאים לתעודת בגרות עלה מ-36% בשנת 2009 ל-81% זכאים לבגרות נכון לשנת 2015, כלומר גידול עצום של יותר מ-100% ב-6 שנים.
מר כאמל הוסיף וציין, כי ישנן מספר תכניות, הן במישור הפדגוגי: החדרת שיטות ואסטרטגיות הוראה ולמידה חדשות למוסדות החינוך, עיצוב ופיתוח מקצועי של הצוות החינוכי היישובי בלמידה שיתופית, העלאת אחוז הזכאים לבגרות, חיזוק לימודי המתמטיקה ושפת האם.
והן במישור הפיזי : הקמת בניין ספרייה ציבורית, הקמת אולם ספורט, בניית 7 כיתות גן, השלמת ושיפוץ מבני חינוך.
בנוסף, ההחלטות המרכזיות התקבלו בפורום החינוכי, תוך שיתוף פעולה של כל הגורמים הנוגעים בדבר, כגון: שיתוף פעולה עם מחלקת ההנדסה בכל הקשור לבנייה והנגשה, שיתוף פעולה עם מחלקת הגזברות בכל הקשור לקביעת התקציב השנתי וביצועו וכו'.
כמו-כן, מר כאמל התייחס בעמדתו להשפעת אי אישור התקציב השנתי על החינוך, וציין כי חוסר יכולת המועצה לקיים מימון ביניים בכל התכניות החינוכיות, פוגע ביכולת ניצול התקציבים שנמצאים לרשות המועצה.

עמדת גזברית המועצה - המועצה המקומית עוספיא התחילה את פעילותה, לאחר פירוק עיר הכרמל בנובמבר 2008, בגרעון של מעל 50 מיליון ₪.
גזברית המועצה התייחסה בעמדתה לשני פרמטרים:
1.משק המים - ההפסד המצטבר של המועצה ממשק המים והביוב בשנים 2010-2015 עומד על כ- 23.4 מיליון ₪. הפסדים אלו תרמו לגרעון של הרשות, ומהווים כ-53% מסה"כ גרעון נצבר. לטענת גזברית המועצה, אם המועצה לא תצליח להגיע להסכמה לגבי ההצטרפות לתאגיד המים והביוב, גרעון המועצה ילך ויגדל.

2.נתוני הגבייה משנת 2009 המועצה שמה לה למטרה להעלות את אחוז הגבייה באופן מתמיד באמצעות נקיטת הליכי אכיפה שונים, כאשר אחוז הגבייה בארנונה עמד בשנת 2009 על כ - 18.69% ובשנת 2014 עמד על כ - 54.16%, גידול של כ-300%.

צוין כי המועצה מעדכנת כל שנה את חיובי הארנונה השוטפים בעקבות הטמעת סקר הנכסים, כאשר בשנת 2009 החיוב השוטף עמד על כ - 11 מיליון ₪ ובסוף שנת 2015 על 17 מיליון ₪.

להלן הנתונים הכספיים העיקריים של הרשות נכון ליום 30/9/2015, בהתבסס על הדו"ח הרבעוני של הרשות:
גרעון שוטף לתקופה 1-9/2015: 9,691 אלש"ח.
שיעור הגרעון השוטף מסך התקציב לתקופה זו: 22%.
סה"כ גרעון מצטבר ליום 30/9/2015: 63,599 אלש"ח.
שיעור הגרעון המצטבר מסך התקציב השנתי (הכנסות) עומד על 123%.
שיעור גביית הארנונה כ-55%.

עמדת החשב המלווה- החשב המלווה התייחס בעמדתו למספר פרמטרים:

א. תקציב - החשב המלווה מציין בעמדתו, כי הוצאות המועצה חושבו על פי התקציב.  כך למשל: רכישות והזמנות העבודה מבוצעות על פי הזמנות המופקות ממערכת האוטומציה, ונחתמות על ידי החשב המלווה.

ב. מחלקת המים והביוב -  החשב ציין, כי בשנת 2015 למועצה המקומית עוספיא, גרעון המחלקה צפוי לעמוד על כ- 7.5 מיליון ₪ (כולל חיוב מקורות בגין תוספת בשנת 2015 בסך של מיליון ₪) ופחת מים של כ- 47.1%. החשב סבור כי הצטרפות המועצה המקומית עוספיא לתאגיד המים והביוב, יביא להקטנה שנתית של הגרעון השוטף בסך כ-7.5 מיליון ₪.

ג. מחלקת הגביה - מונה שני עובדים ובנוסף להם המועצה עובדת עם חברת גבייה. אחוז הגבייה השוטף בשנת 2015 עומד על 52% ובנטרול חיובים חדשים בעקבות סקר נכסים שנערך, אחוז הגביה השוטף מגיע לכ– 66%. פעולות האכיפה ברשות נעשות בעיקר באמצעות עיקולי בנקים.

ד. סקר נכסים - החשב ציין בעמדתו, כי סקר הנכסים צפוי להגדיל את סכום החיוב נטו של המועצה בכ- 8 מיליון ₪, וכי אם אחוז הגביה יישאר באותו שיעור, תרומת סקר הנכסים להכנסות עצמאיות תגיע לסך של כ- 4 מיליון ₪.

ה. מחלקת רישוי עסקים - במועצה המקומית עוספיא לא קיימת אכיפה של רישיונות עסק, ולא נבדקים  חובות העסק כלפי מחלקת הארנונה לפני מתן רישיון. קיימת תופעה של שילוט "פרא" הפוגע באסתטיקה של היישוב, וגורם למראה לא נעים, ואף מהווה סכנה במקרים רבים. החשב ציין כי בימים אלו המועצה ביצעה סקר שילוט, וההכנסות השנתיות הצפויות להגיע לסך של מיליון ₪.

ו. מצבת עובדים - במועצה המקומית עוספיא ישנן 145 משרות, בעלות שנתית של כ – 17,500 אלש"ח המהווים 26.9% מתקציב המועצה. כן ישנם 60 פנסיונרים בעלות שנתית של 3,886 אלש"ח המהווים 5.93% מתקציב המועצה.

ז. תיק איחוד -  למועצה קיים תיק איחוד  הכולל 129 תיקים ויתרת חוב של 12,066 אלש"ח.  העלות השנתית של תיק האיחוד היא כ-1 מיליון ₪ ריבית והצמדה.

ח. גרעון מצטבר בשנים 2010-2014 המועצה המקומית קיבלה מענקי מדינה לכיסוי גירעונותיה בסך של כ - 35,108 אלש"ח. נכון לתאריך 30/9/2015 למועצה קיים גרעון מצטבר בסך של 63,599 אלש"ח, המהווה שיעור של  123% מסך התקציב השנתי.

עמדת היועץ המשפטי - היועץ המשפטי ציין בעמדתו שמאז כניסתו לתפקיד, נערכה סקירה של כל התביעות התלויות אשר הוגשו נגד המועצה, ומסתמן כי חלק ניכר מהסכסוכים המשפטיים נובעים ממחלוקות אשר נעוצות בעיריית הכרמל ו/או פירוק עיר הכרמל ולא במועצה.
יצוין כי המועצה נטלה חלק בפרויקט משרד הפנים, לחיסול תיקי איחוד ברשויות מקומיות, במסגרתו מונה למועצה צוות מקצועי המורכב מחשב מלווה, יועץ משפטי ורו"ח חיצוני מטעם האגף לביקורת במשרד הפנים. מטרת הצוות הינה לפעול לבחינת אמיתות החובות של המועצה במסגרת תיקי האיחוד, ולחתום על הסדרי נושים וולונטריים לסגירת התיקים, כאשר מקור המימון הוא הסדר הבראה של המועצה. יצוין, כי מאחר והסדר ההבראה לא אושר במליאת המועצה, אנשי המקצוע לא יכלו להגיע להסדרי חוב, הואיל ולא ניתן להתחייב במסגרת הסדר חוב כי יבוצע תשלום ללא מקור מימון מאושר.

 

עוד צוין, היועץ המשפטי ציין כי הגורמים המקצועיים במועצה, ניהלו משא ומתן עם תאגיד המים "פלגי מוצקין" אשר הבשיל לכדי חוזה. אך לבסוף טורפד, מאחר שחברי האופוזיציה לא הופיעו לדיון, ובהעדר מניין חוקי לקיום ישיבת המועצה לא ניתן היה לאשרו.

9. עמדת האופוזיציה
שמס עזאם שלח לוועדה דו"ח מפורט, שבו התייחס להתנהלותה של המועצה המקומית עוספיא.

להלן עיקרי עמדתו של מר עזאם, ביחס לנושאים העומדים בליבת תכנית ההבראה (שלה כאמור התנגדה מליאת מועצת עוספיא):

א. באופן כללי, בנוגע  לתכנית ההבראה, עזאם טוען, כי התכנית שטחית ומתייחסת למספרים, ומתעלמת מהמרכיבים התרבותיים, חברתיים והסוציואקונומיים של תושבי הישוב. כך יוצא, שחלק גדול מהנטל נופל על התושבים - גזרות כגון: סקר נכסים, תאגיד המים והיטל על שילוט, תוך התעלמות מכך ש- 1200 משפחות חיות מתחת לקו העוני, וכ- 49% אחוז מהתושבים משתכרים עד שכר מינימום, על פי נתוני הרשות. בנוסף, לטענתו, בתוכנית עצמה אין מנועי צמיחה או תכנית לפיתוח כלכלי לטווח הרחוק שניתן להיאחז בהם במטרה להביא לגידול במקורות ההכנסה.
ב. בנוגע לסקר הנכסים לצורך גביית ארנונה - עזאם מציב סימן שאלה ביחס ליכולת של המועצה לעמוד     בתכנית, שמדברת על גידול של 30% בגביית הארנונה, ובהינתן מצבם הכלכלי הירוד של חלק ניכר מהתושבים. מנגד, בהמלצות שלו לטיפול בבעיית הגבייה, הוא ממליץ להגביר את הגבייה, ולהפעיל סנקציות חוקיות כנגד אנשים שלא משלמים. לטענתו, יש לבצע סקר נכסים צודק ושוויוני ולמנות ממונה ארנונה חיצוני.
ג. ביחס לתאגיד המים והביוב - עזאם מנמק את התנגדותו להצטרפות היישוב לתאגיד, בכך שהדבר ישפיע על מספר פרמטרים: הגדלת מחיר המים לקוב, הגדלת העלות של חיבורי שעון מים והגדלת היטל הביוב. הוא מצדו ממליץ על הקמת גוף עצמאי שידאג לנושא הביוב והמים בניהולה של הרשות, שלדבריו יפעל בצורה טובה יותר, ובאותה עלות לתושב.
מר עזאם הביע טענות בנוגע לתפקוד המועצה והעומד בראשה, ולהלן תובאנה המרכזיות שבהן:
(1) עוספיא היא רשות תלותית, אשר תלויה במשרד הפנים.
(2) קיים מבנה ארגוני, אך הוא חסר סמכויות בשטח - לטענתו, ולכן קשה למועצה לנהל ולספק את השירותים הנאותים לתושב.
(3) לעובדים אין תכנית עבודה שנתית ורב-שנתית מאושרת.
בנוגע לתפקוד ראש המועצה - עזאם טוען, שהרשות פועלת בחוסר שקיפות ואינה מאפשרת דיון דמוקרטי, בעניינים שנוגעים לציבור.

10. עמדת התושבים

חלק מתושבי המועצה המקומית עוספיא, אשר פנו לוועדת החקירה כדי שקולם יישמע, השמיעו עמדתם בדיוני הוועדה  והדגישו מספר נקודות הנוגעות לתפקוד המועצה והעומד בראשה:
  (א) הזנחה מתמשכת של התשתיות במועצה.
(ב) האשמות כנגד ראש המועצה בגין קבלת שוחד ושחיתות.
(ג) תלונות כנגד הגזברית ומנהלת מחלקת הרווחה.
(ד) חוסר שיוון שנעשה בסקר הנכסים.
(ה) התנגדות לתכנית "עמק הזיתים".

יחד עם זאת, חלק מתושבי המועצה תמכו בראש המועצה בגין נימוקים כגון: תמיכה בתכנית "עמק הזיתים" שנותנת מענה ל-2000 יחידות דיור, והסדרת הבנייה הבלתי חוקית.

11. עמדות הגורמים המקצועיים

11.1 המנהל לשלטון מקומי, משרד הפנים 

נכון ל-10/2014 עמדה אוכלוסייתה של מועצה מקומית עוספיא על 11,840 תושבים. האשכול הסוציו-אקונומי אליו משויכת הרשות הינו 4.
מצבה התקציבי הקשה של עוספיא לאורך השנים, כפי שעולה מהנתונים הפיננסיים  הוביל את משרד הפנים לגבש לרשות תכניות הבראה במהלך שנת 2012, במטרה לסייע לרשות להתמודד עם חובות העבר ולהביאה לאיזון שוטף עתידי. תכנית ההבראה אושרה במליאת הרשות ללא מתנגדים ב-24.5.12. בשנה זו עמדה הרשות במרבית יעדי תכנית ההבראה התקציביים. אך חרף ניסיונות משרדי הממשלה לסייע לרשות, לא הצליחה הרשות להצטרף לתאגיד מים וביוב, ועובדה זו הוסיפה להקשות על ייצוב תקציב הרשות.
בשנת 2013, השנה בה התקיימו בחירות לרשות, חלה הדרדרות חריפה בנתונים התקציביים של הרשות, אשר הובילה אותה לגרעון שוטף של 18,386 אלש"ח כ- 34% מתקציבה.
בשלהי שנת 2014 - ועל מנת שהרשות תוכל לתפקד ולספק שירותים הולמים לתושביה - חתמו ראש הרשות וגזברית המועצה על הסדר תכנית הבראה לשנים 2015-2016 אשר עיקריה: (א) הגדלת הכנסות וצמצום הוצאות במטרה להוביל לאיזון שוטף (ב) קידום הסדרה תכנונית ע"י אישור תכניות מתאר ואכיפה בניה לא חוקית (ג) ביצוע סקר נכסים מקיף (ד) חתימה על הסדר חוב עם חברת מקורות והצטרפות לתאגיד מים וביוב.
ראש הרשות וצוותו התחייבו לנקוט בצעדים כלכליים מהותיים, על מנת ליצור תפנית משמעותית בהתנהלות הארגונית והתקציבית של עוספיא. לעומת זאת, חברי המועצה לא אישרו בישיבות המליאה - שהתקיימו במחצית שנת 2014 ובראשית 2015 – את תכנית ההבראה של הרשות, ולא הוצעה חלופה ראויה על ידם למצבה התקציבי הקשה של הרשות. בשלה שנת 2015 חברי מלאית עוספיא הצביעו שוב נגד תכנית הבראה שגובשה וזאת על אף השיפור הניכר בתנאיה.
ההשלכות של אי אישור תכנית ההבראה הן קשות ובאות לידי ביטוי במגוון תחומי תפקודה של עוספיא ולמעשה מביאות לקריסתה של עוספיא מבחינה: פיננסית, מוניציפאלית, סביבתית ותכנונית.
לאור כל האמור לעיל, המינהל לשלטון מקומי מביע את עמדתו שבמצב הנוכחי – עת הרשות איננה פועלת בהתאם ליעדי תכנית ההבראה – יש לבחון באופן מעמיק את התנהלות המועצה ולנקוט את הצעדים המתבקשים בהתאם לצורך.


11.2 עמדת מתכננת מחוז חיפה, משרד האוצר
מתכננת המחוז ציינה ומנתה בעמדתה את הנושאים בהם פעל ראש המועצה מר ווג'יה כיוף - מתחילת תקופת כהונתו כראש רשות - לקידום התכנון במועצה המקומית עוספיא. מר ווג'יה כיוף, ניסה לקדם שינוי תודעתי בקרב האוכלוסייה, לפיו התכנון הוא המהלך הרצוי.  הלה הצהיר על כוונתו זו בפני הוועדה המחוזית, בעת הדיונים בתכניות שקידמה הרשות המקומית. כמו - כן, מר כיוף מינה ברשות המקומית יועצים מקצועיים לסיוע בקידום התכנון. בין היתר: קידום ואישור תכנית מפורטת "עמק הזיתים א' (תכנית 356-0096750), קידום התכנית לליבה החקלאית (תכנית 356-0280727) וקידום תכנית המתאר החדשה לעוספיא (תכנית 356-0166520)

11.3 עמדת מנהל התכנון, משרד האוצר

במכתב ששלחה הגב' בינת שורץ מילנר, מנהלת מנהל התכנון, מיום ה-2 בפברואר 2016 לוועדת החקירה - לתפקוד מועצת עוספיא והעומד בראשה מר וג'יה כיוף, היא מבקשת להביע את הערכתה האישית והמקצועית לראש המועצה מר כיוף.
מר וג'יה כיוף רתום ומסור לתפקידו בתחום התכנון והבניה, ולדבריה הוא פועל באומץ לקדם תכנון ולהצעיד את הישוב ותושביו קדימה, גם אם הדבר כרוך בתשלום מחיר אישי כבד.

כמו כן היא סבורה, שמר כיוף מייצג נאמנה את ערכי התכנון המוסרי והשוויוני גם במועצה הארצית לתכנון ובניה, בה הוא חבר ופועל למען זכויות המיעוט, תוך הבנה עמוקה של מורכבות התכנון והשלכותיו.

עוד הוסיפה, שעמדותיו נאורות, מוצגות ברהיטות ומתוך אמונה עמוקה ביכולת לשנות את מהלך העניינים הרגיל, תוך שהוא מכוון למגמות חיוביות יותר.

מנהלת מנהל התכנון הגב' בינת שורץ-מילנר, מסכמת את דבריה בקשר לראש מועצת עוספיא ווג'יה כיוף,  בכך ש"הקשיים אותם הוא חווה, אינם שוברים את רוחו ואת אמונתו בצדקת דרכו" ומסיימת בהבעת  תקוותה, כי הוא ימשיך לשרת את הציבור באמונה.

12. עמדות הגורמים הנוספים

12.1 עמדת העמותה למעקב וביקורת בעוספיא

עמדת "העמותה למעקב וביקורת בעוספיא" (להלן "העמותה") כפי שהוגשה לוועדת החקירה, הינה להמליץ על הדחת ראש המועצה. יחד עם זאת, היא מצדדת בחברי המועצה וסבורה כי עליהם להמשיך בתפקידם כחברי מועצה.

הנימוקים של העמותה בנוגע לראש המועצה, והחובה להדיחו (לשיטתם), נסמכים על התנהלותו, לכאורה, במספר מישורים:

התנהלותו במישור הבין אישי מול: התושבים ,עובדי המועצה וחברי המועצה. חברי העמותה מאשימים את ראש המועצה: ביחס מפלה, לא שוויוני, נקמני, וכמי שנהג "לחסל חשבונות" עם כל מי שלא בחר בו. כמו כן לדעתם הוא פעל מתוך רצון לרצות את הממונים עליו, ובדרך "שכח" את הבטחותיו לבוחרים. העמותה סבורה כי ראש המועצה מטיל אימה על העובדים, ומסיבה זו בחר את מקורביו, ועושי דברו, שיעידו לזכותו בוועדה.  ביחס לחברי המועצה - העמותה סבורה כי התנהלות ראש המועצה הביאה למשבר אמון בינו לבין רוב חברי המועצה,  כך שהמשבר העמיק והכה שורשים בקרב הציבור הרחב בישוב וכן בקרב הגופים איתם מקיים ראש המועצה יחסי עבודה, לרבות משרדי הממשלה השונים.

התנהלותו התפקודית כראש מועצה: לדברי העמותה, ראש המועצה כשל בהנהגת הישוב הן מבחינת ניהול מועצת הישוב, מה שהתבטא בכישלון בהרכבת הקואליציה, והן מבחינת ניהול התקציב, דבר שהביא למצב של חדלות פירעון. כמו כן לטענתה כשל באספקת שירותים שונים לישוב: חינוך בלתי-פורמאלי, תרבות, ספורט ועוד, אותם הבטיח לבוחרים במסע הבחירות שלו.

התנהלות פלילית: חבריי העמותה ציינו כי, ראש המועצה נחשד ע"י המשטרה ונחקר בשלל פרשיות במסגרת תפקידו, בהן: שחיתויות, גניבות, זיופים ועוד, ואף בהטרדה מינית ומעשים מגונים בעובדת של המועצה.

חברי העמותה, מתייחסים בדבריהם גם לשני הנושאים שבליבת תכנית ההבראה:

(1) סקר הנכסים- חברי העמותה מכוונים אצבע מאשימה כלפיי ראש המועצה, בהעדפת מקורבים ויחס לא שוויוני, בבואו לבצע סקר נכסים לצורך גביית ארנונה. לטענתם, העובדה שהוא נמנע מלגבות חובות ממקורביו (חוב שלדבריהם מצטבר לכדי 45 מיליון ₪) תורמת תרומה משמעותית להמשך עומק הגרעון של היישוב.

(2) תאגיד המים - העמותה מסתמכת לדבריהם, על "נציג התקציבים", שלדבריהם טען, כי הצלחת התאגיד מותנית בתנאים בלתי ישימים ולכן ההצטרפות של היישוב עוספיא לתאגיד המים והביוב, עתיד להישאר בגדר חלום.

בעקבות כל האמור לעיל, חברי העמותה סבורים, שראש המועצה אינו ראוי להמשיך בתפקידו ואינו יכול להמשיך בתפקידו. והם מביעים את חששם, שהיה וימשיך לכהן במשרתו, הדבר יעמיק את הנזקים והמצוקות הכספיות של המועצה.

יחד עם זאת, דעתה של העמותה ביחס ליתר חברי המועצה היא, שהם עשו את המוטל עליהם כשליחי התושבים, שמרו על האינטרסים הציבוריים של בוחריהם בתקופת כהונתם כנבחרי ציבור, ולא שימשו כחותמת גומי של ראש המועצה. הם נבחרו בבחירות דמוקרטיות, ומייצגים עשרות זרמים פוליטיים שונים בכפר ומשכך עליהם להמשיך בתפקידם ולשרת כשליחי ציבור במועצת עוספיא.

12.2 עמדת האדריכל מר מודי אבירם
מר מודי אבירם, מתכנן תכנית "עמק הזיתים" מספר 356-0096750 (שאושרה בתאריך 28.6.2015 ומיועדת לבניה של כ-2,000 יחידות דיור, והסדרה של כ-400 יחידות דיור קיימות).

ציין בעמדתו, כי התכנית מהווה פוטנציאל פיתוח עיקרי למגורים במועצה המקומית עוספיא, ומאפשרת הסדרה חוקית של בנייה קיימת.

כן ציין כי במהלך התכנון, התכנית הוצגה פעמים רבות בפני חברי המועצה, ועדות היגוי ושיתוף הציבור. לטענתו,  ראש המועצה הסביר לתושבים את הרציונל שיש ביוזמתו והעימות עם בעלי הקרקע החריף ככל שהתכנית "קרמה עור וגידים" ועמדה להיות מוצעת לפועל.

 12.3עמדת פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות
יו"ר הפורום של ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, מר ג'בר חמוד, ציין כי ראש המועצה המקומית של עוספיא, פועל לשינוי הנורמות במועצה ומחזק את מעמדה, באמצעות קידום פרויקטים החשובים, לרווחתם של התושבים ולתפקודו של הישוב , בהם:
(1) ביצוע סקר נכסים
(2) ביצוע תכנון ואכיפת התכנון
(3) תכנון שטחים פרטיים
(4) ביצוע גביית ארנונה (לרבות שינויי התפיסה בעניין חובת התשלום).
(5) חקיקת חוק שילוט וביצוע סקר שילוט
(6) הצטרפות לתאגיד המים והביוב.
מר ג'בר ציין, כי חרף האמור לעיל, חלק מחברי המועצה מתנגדים לנושאים הנ"ל, ובחרו שלא להצביע בעד תכנית ההבראה והתקציב, וזאת בכדי למנוע את השינוי שמחולל ראש המועצה.
מר ג'בר טוען כי מטרתו של ראש המועצה הינה לספק לתושביו שירותים טובים יותר, לערוך תכנון לישובים תוך הפסקת הבניה הלא חוקית, ולשנות נורמות חברתיות
אי לכך, ראש הפורום של ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות סבור, כי יש לאפשר לראש המועצה של עוספיא להמשיך בתפקידו.

 סיכום עמדות הצדדים בטבלה

הגורמים הרלוונטייםתפקוד המועצהתפקוד ראש המועצה
מבקר המועצה המקומית עספיאü            ü            
מחלקת הנדסה במועצה המקומית עספיאü            ü            
מחלקת הרווחה במועצה המקומית עספיאü            ü            
מחלקת החינוך במועצה המקומית עספיאü            ü            
גזברית המועצה המקומית עספיאü            ü            
חשב מלווה, מועצה מקומית עספיאü            ü            
יועץ משפטי, מועצה מקומית עספיאü            ü            
חברי האופוזוציה, מועצה מקומית עספיא××
תושבי המועצה המקומית עספיא               ××
מתכננת מחוז חיפהü            ü            
מנהל התכנוןü            ü            
העמותה למעקב וביקורת בעספיא           ××
אדריכל מודי אבירםü            ü            
פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיותü            ü            

14. עיקרי הממצאים באוקטובר 2015 התמנתה וועדת חקירה לתפקוד  המועצה המקומית, והעומד בראשה, הסיבה העיקרית, להקמת הוועדה הוא מצבה הכספי הקשה והגרוע, שאינו משתפר והולך ומחמיר, למרות תכנית ההבראה, שאושרה ע"י משרד הפנים אך חלקים מהותיים בתוכנית לא התבצעו ע"י המועצה.
.
ניתוח הנתונים הכספיים רשות מקומית עם גרעון מצטבר בשיעור של 123% מהתקציב אינה יכולה לתפקד כלל וכלל. זה שכרגע יש תפקוד כל שהוא במועצה בנתונים כאלה הרי שזה בגדר של אקרובטיקה ולא ניהול כספי, ותפקוד תקין.
.
כמחצית מהגרעון השוטף השנתי נובע מגרעון ממפעל המים והביוב, גרעון בסכום של 5,087 אלש"ח לשנה לרשות. סדר גודל כזה אינו הגיוני ואינו מתקבל על הדעת כלל וכלל.
.
שאר ההוצאות וההכנסות הנן בגדר הסבירות לרבות  פירעון המלוות אך למעט גביית הארנונה ששם יש מקום לשפר באופן משמעותי.
תכנית ההבראה בדצמבר 2014 נחתמה עם הרשות תכנית הבראה, שבמסגרתה סוכם על כיסוי של כ-51 מיליון ₪ מתוך הגרעון, המצטבר, כאשר מחצית תינתן כמענק ומחצית כהלוואה מוכרת.
.
ניתן להצביע, כי המועצה עמדה ביעדי הגרעון השוטף כפי, שהוכתב בתוכנית ההבראה וזה מראה על נכונות מצד הרשות לעמוד בתוכנית ההבראה, אך נותרו שני נושאים עיקריים שהם אבני דרך בתוכנית ההבראה שלא בוצעו בהתאם לתוכנית.
.
שני נושאים אלה הם הגורמים העיקריים לגרעון של הרשות:
א. יישום סקר הנכסים לצורך חיובי ארנונה.
ב. אי הצטרפות לתאגיד מים וביוב והמשך ניהול משק המים והביוב בגרעון עצום.
ניתן לראות , כי המשרד הלך כברת דרך משמעותית עם הרשות לחיסול הגירעון המצטבר, אך הרשות "נתקעה". בשני הנושאים הנ"ל החשובים והכרחיים לתוכנית ההבראה.
אי הצטרפות לתאגיד מים וביוב
.
ראש המועצה הציג כי המועצה יכלה להצטרף לתאגיד מים וביוב, והתאגיד היה מוכן לקחת על עצמו את כל ההכנסות ואת כל ההוצאות (לרבות פירעון מלוות ביוב) של משק המים, אך מליאת  המועצה לא אישרה את ההצטרפות לתאגיד המים והביוב.
.
שמענו ארוכות את המתנגדים לתאגיד ואת חברי המליאה, אך בלשון  המעטה לא מצאנו אף לא סיבה אחת הגיונית  מדוע לא להצטרף חוץ מאשר טענות שהתושב יצטרך לשלם יותר כמו כל תושב אחר במדינת ישראל.
.
כל עיכוב בהצטרפות לתאגיד מים, גורר גירעון עצום למועצה ,ואינו מאפשר לה להתקיים ולנהל את צעדיה כראוי.
סקר נכסים לחיוב ארנונה שמענו בקשב רב את חברי המליאה ואת תושבי המועצה בנוגע לסקר הנכסים.
.
נשמעו טענות רבות בקשר לאמינותו של הסקר, ולדיוק במדידות מאחר והמדידות התבצעו באמצעות צילומי אוויר. ניתן להבין חלק מהטענות, שנשמעו ואולי זה נכון שהיו הרבה השגות, שהתקבלו בעניין זה ,אך יש תהליך להשיג ולערער על מדידות.
.
והמועצה לא סגרה את שעריה בפני המשיגים. כלומר ניתן היה ליישם את סקר המדידות תוך דיון בהשגות השונות ומתן מענה בהתאם.
לצערנו, ניתן היה להבין, שחברי המליאה מתנגדים למדידות, כי המדידות יביאו לעלייה ניכרת בחיוב הארנונה בהתאם לחיובי האמת, דבר שיפגע ישירות בכיס התושבים בכלל ובכיס חברי המליאה בפרט.
.
אין סיבה לא ליישם את הסקר, ולהעמיד  צוות  מתוגבר שיענה על כל ההשגות ככל שיהיו ולהביא לחיובי אמת לכלל התושבים.
15. המלצות הוועדה בשורה התחתונה , סבורה הוועדה כי המועצה כשלה במילוי תפקידה ותפקוד המועצה כיום לקוי וגרעוני.
בסמכות בוועדה להמליץ על אחת מבין שלושת החלופות הבאות :
פיזור חברי המועצה והדחת ראש המועצה.
.
המועצה לא מתפקדת כראוי וצוברת חובות וגירעונות כבדים, לחברי המועצה וראש המועצה יש אחריות על הנעשה במועצה ועל נסיבות שהביאו את המועצה למקום זה.
.
פיזור חברי המועצה וראש המועצה והחלפתם בהנהגה חיצונית, מקצועית ובלתי תלויה פוליטית יכולה להביא מזור לישוב ולהצעיד אותו קדימה עד להבראה מוחלטת של המועצה.
.
באופציה זו יש בה כדי להצביע על המחויבות המלאה שיש לראש הרשות ולחברי המליאה ליצירת תנאים לתפקוד תקין של המועצה ושאין הצלחה אזי כולם נושאים באחריות.
.
הדחת ראש המועצה והשארת חברי המליאה  באפשרות זו, הנושא באחריות של הכישלון הוא ראש המועצה בלבד ואילו חברי המועצה אינם נושאים באחריות.
.
לראש המועצה יש אחריות גדולה בניהול המועצה על כל בעיותיה, לרבות ניהול וניווט חברי המועצה שנבחרו ע"י התושבים. חוסר סנכרון בין ראש המועצה לחברי המועצה יכול להביא לכאוס מוחלט ולמאבקים שיכולים להביא את הרשות לקריסה.
.
אופציה זו, מבהירה את האחריות הכוללת הנתונה בידי ראש המועצה שביכולתו ובכישוריו לאחד את הגורמים השונים להצעיד את הרשות לחוף מבטחים . ואם ראש הרשות לא צלח לעשות כן הרי שהוא הנושא העיקרי בכישלון.
.
פיזור חברי המועצה והשארת ראש המועצה לכהן בתפקידו באפשרות זו, נושאי הכישלון העיקרי הינם חברי המועצה אשר אינם מאפשרים לראש המועצה להנהיג ולנהל את הרשות בדרך הנכונה, וזאת ע"י אי אישור תקציב ריאלי או בהצבעה לא עניינית אלא פוליטית או מגמתית. יש לציין שאין באופציה זו, כדי לנקות לחלוטין את ראש הרשות מהתוצאות העגומות וזאת משום שבאחריות ראש מועצה להוביל את המועצה על כל רבדיה לדרך בטוחה.
.
חלופת הוועדה המומלצת פתרון מצבה הכלכלי של עוספיא אינו מורכב, והינו בר פתרון, והפתרון בידיהם של ראש המועצה וחברי המליאה.
בין ראש המועצה לבין חברי המועצה נפתח פער גדול וחוסר אמון מוחלט ואין מקום להשאיר את המצב כפי שהוא.
עיקרי המחלוקת שנוצרו בין ראש המועצה לחברי המועצה נסובו סביב שלושה נושאים עיקריים :
.
תכנון ובניה (הכנת תב"ע ותוכניות מתאר) .
יישום סקר נכסים לגביית ארנונה- אבן דרך  בתוכנית ההבראה.
הצטרפות לתאגיד מים וביוב אבן דרך בתוכנית ההבראה.
לאחר שמיעת עדויות רבות , חברי הוועדה קובעים , כי הייתה נכונות מצד ראש המועצה ליישם את תכנית ההבראה, אך נתקל בהתנגדות של חברי המליאה, שחסמו אותו מיישום הצעדים ההכרחיים.
.
הוועדה קובעת כי  חברי המליאה מונעים מראש המועצה ליישם את סקר הנכסים ואת המעבר לתאגיד מים וביוב.
אלה שני נושאים כבדים ומשמעותיים, שיביאו לאיזון כספי של המועצה, ולקבלת מענקים במסגרת תכנית ההבראה.
.
כאן המקום לציין את הצלחת המועצה להסדרת תב"ע של עמק הזיתים בזמן שיא. בפעילות זו , ראש המועצה גילה אומץ רב מול כל ההתנגדויות והסדיר את התב"ע שאפשרה מכוחה להוציא היתרי בנייה לשם הכשרת בנייה בלתי חוקית עם חיבורי חשמל פיראטיים.
.
חלק מההתנגדויות לתב"ע היו מהנפגעים מתוכנית "עמק הזיתים"  בטענה כי הופקעו מהם שטחים לצורכי ציבור ולכן האשימו באופן ישיר את ראש המועצה, שהחליט לכאורה עפ"י טענתם, להפקיע שטחים ממתנגדיו, ולהשאיר שטחים אחרים ללא הפקעה שכן הם בעליהם הינם ממקורביו ותומכיו.
.
הוועדה התרשמה כי מעורבותו של ראש המועצה בשיקולים המקצועיים הייתה שולית, וכל התוכנית התבצעה ע"פ קביעת  המתכננים ומשיקוליהם התכנוניים, כך שרוב התלונות היו מסוג NIMBY בלבד. עוד יש לציין כי בסופו של דבר הוגשו מספר יחסית  מועט של התנגדויות לאותה תכנית ולחלקם אף נמצא פתרון, כך שכאמור אכן יש לראות בעצם אישור התוכנית, כהצלחה של ראש המועצה.
.
יש להזכיר גם את עדותה בוועדה של מנהלת מחוז משרד החינוך גב' רחל מתוקי על כך כי במהלך חמשת השנים האחרונות, נעשתה מהפכה בחינוך ילדי עוספיא. די אם נזכיר את הנתון של אחוז מקבלי תעודת הבגרות אשר עמד על 33% וכיום עומד על למעלה מ 70%. כמו כן, התופעה של בריחת תלמידים אשר בחרו ללמוד במוסדות חינוך מחוץ לעוספיא (כגון לחיפה), נבלמה, וכיום רובם של התלמידים לומדים בעוספיא. צעד זה מראה בבירור על נאמנות והבעת אימון במערכת  החינוך בישוב.
.
כל המפורט לעיל אינו מראה על חוסר תפקוד של ראש המועצה אלא  להיפך.
ניתן לראות בברור כי בכל הנושאים בהן לא הייתה יד ורגל לחברי המועצה, הייתה מידה לא מבוטלת של הצלחה וזאת חרף הקשיים הכלכליים של הרשות.
.
מליאת המועצה לא פעלה משיקולים עניינים, ונושאים  כבדי משקל  לא אושרו במועצת הישוב ואף נדחו, וזאת ללא נימוקים מתאימים, הגיוניים וסבירים, וזאת רק בשל העובדה כי לחברי המועצה מתנגדים לראש המועצה (אופוזיציה) יש רוב במליאה.
.
מהתנגדותם של חברי המליאה עולה חשש  למגמתיות אישית ופוליטית. דוגמא נוספת היא בנוגע לתבחיני הקצאת מקרקעין אשר לא אושרו על ידי חברי המועצה (שוב ללא נימוק ענייני)  ובכך מנעו אפשרות להקצות  קרקעות לעמותות השונות המבקשות לפעול לטובת הציבור, דבר שגרם להתמרמרות נוספת בציבור.
.
הוועדה לא מצאה כי יש נימוק ענייני להתנגדות שהועלתה ביחס לתוכנית ההבראה המוצעת על כלל מרכיביה, ועל חברי המועצה היה לאשרה או לכל הפחות להציע חלופות הגיוניות דבר שכלל לא בוצע.
.
כמו כן לא מצאנו נימוק ענייני לאי אישור תקציבה השנתי של המועצה ע"י המליאה, מה ששיתק את פעילות המועצה.
כאמור, הבעיה העיקרית של עוספיא הינה מצבה הכספי הקשה. ללא מצב זה, סביר כי כלל לא הייתה מתמנת וועדת הבדיקה וזאת למרות שישנן בעיות נוספות, שכן אלה אינן בעוצמה אשר מצריכה מינוי וועדת חקירה.
.
שיקול נוסף אותו שקלנו, הינההשיטה הדמוקרטית לבחירת ראש המועצה ועובדת היות נבחר בבירות ישירות. לנוכח עובדה זו, חייבים להיות נימוקים כבדי משקל משכנעים, מובהקים, וברורים בכדי להמליץ להדיח ראש מועצה מכהן וזאת כשנתיים לפני מועד הבחירות הבא.
.
לאחר שמיעת עדויות רבות מאוד, לא מצאה הוועדה לנכון להצביע כי ראש המועצה אינו מתפקד, וזאת למרות שמיעתן של עדויות רבות על חוסר תפקוד לכאורה של ראש המועצה בתחומים רבים, כגון: כבישים הרוסים, מדרכות, ניקיון ועוד. תחומים אלה הינם פונקציה ישירה למצבה הכספי של הרשות ולא ניתן לאשש את הטענות כי בעיות התשתיות נובעות אך מחוסר תפקודו של ראש המועצה.
.
הוועדה התלבטה קשות האם לנוכח הבעיות הקיימות וחוסר האמון והתפקוד של חברי המועצה וראש המועצה יש להמליץ על פזור חברי המליאה וראש המועצה ולמנות וועדה קרואה, או לחליפין להמליץ על פזור חברי המועצה ולהשאיר את ראש המועצה.
.
בפני הוועדה עמדה טובת היישוב ומי יוכל בפרק זמן קצר יחסית להביא להבראת המועצה.
.
בסופו של יום, ולפנים משורת הדין, בהתחשב בכישורי ראש המועצה ובידע הרב שצבר בניהול הישוב,  ממליצה הוועדה בנסיבות הקיימות, להעניק  לראש המועצה מר כיוף וג'יה , הזדמנות נוספת ולהמשיך  בכהונתו כראש מועצה, ובמקביל להדיח את חברי המליאה ולמנות במקומם מועצה ממונה מאנשי מקצוע מחוץ לישוב שהינם בלתי תלויים פוליטית.
.
יחד עם זאת, ממליצה הוועדה כי משרד הפנים יקבע מועדים לעמידה באבני דרך ליישום תכנית ההבראה ע"י ראש המועצה והמועצה הממונה, ובמידה וראש המועצה לא יצליח לעמוד במועדים שיקבעו הרי שהוועדה ממליצה להדיחו לאלתר ללא מינוי וועדת חקירה  נוספת.
.
אין בהמלצה זו בכדי להסיר לחלוטין אחריות מראש המועצה מהמצב שנוצר. ראש מועצה טוב חייב לנווט את הרשות יחד עם חברי המליאה לדרך של הצלחה. אם נוצר פער כזה עמוק בין חברי המליאה לבין ראש הרשות  הרי שלראש הרשות ישנה תרומה לא קטנה לחוסר האמון ולחוסר שיתוף פעולה זה.
.
מאידך ו בנסיבות העניין, ובהסתכלות המכוונת לראיית טובת הישוב בכללותו , נראה כי האפשרות הטובה והמהירה ביותר להבראת הישוב הינה השארת ראש המועצה על כנו תוך בחינת התקדמות הליך ההבראה (ע"י משרד הפנים)  בזכוכית  מגדלת  ובזמן אמת.
.
בשולי הדברים, ובהמשך לכל הנאמר לעיל, אין להתעלם מהעובדה כי ישנן טענות רבות מקרב חברי מליאה ותושבים, וכי המדובר בטענות אשר אין לזלזל בהן. משכך רצוי וחובה לבצע בדיקה מעמיקה בנוגע לטענות אלה, ולכל נושא העולה מהם בהתאם לתחומו, וממליצים לאגף הביקורת של משרד הפנים לפעול בנושא, ולבדוק בכלים העומדים לרשותו את ההחלטות שהתקבלו בענייני מכרזים ותב"רים שונים, בדיוק כפי שהאגף עורך מפעם לפעם לרשויות באופן שוטף.

תגובות

30. אזרח לפני 8 שנים
החלטה מאוד נבונה ומאוד משקפת את הבחירה של רוב הכפר
29. שכונה מערבית לפני 8 שנים
לעמותה
28. אישה לפני 8 שנים
חבל שהגענו ליום הזה
27. כיוף לפני 8 שנים
למעקב והביקורת
26. שחיתות רדוף לפני 8 שנים
רדוף שחיתות
25. חמדאן מונירה לפני 8 שנים
עוספיה
24. שאלה ל 22 לפני 8 שנים
תשובה ל 22
23. וגיה המודח לפני 8 שנים
כמו תל מונד
22. מעוניין לדעת לפני 8 שנים
שאלה לחברי הועדה למעקב
21. כיופי לפני 8 שנים
אללה יאכליק יא אבו עמיד
20. הבנת הנקרא לפני 8 שנים
איפה כתוב שוגיה נשאר
19. עיספאויי טוב לפני 8 שנים
הלכתי לאיבוד
18. תושב לפני 8 שנים
דוח משקף
17. תושב מודאג לפני 8 שנים
תיק תפור
16. חמדאן לפני 8 שנים
תכליס
15. צעירה לפני 8 שנים
למספר 13 הצחקת אותי
14. למס' 10 לפני 8 שנים
לעמותת הביוקרת
13. سند לפני 8 שנים
نحن
12. אזרח צעיר לפני 8 שנים
בסופו של יום הכל בלוף
11. סלים לפני 8 שנים
אין להם תשובות משכנעות
10. העמותה למעקב וביקורת בעספיה לפני 8 שנים
תגובה לדוח
9. עספאני לפני 8 שנים
וג'יה כיוף נשאר וחברי המועצה עפים הביתה
8. צעיר לפני 8 שנים
לפארק הכל וללכת לבחירות
7. פיזור המועצה לפני 8 שנים
דימוקראטיה
6. עיספאוייה לפני 8 שנים
אכלנו אותה בגדול
5. תושבים חוקרים לפני 8 שנים
דו"ח שטחי מלא זיופים ושקרים,,
4. בכיר לפני 8 שנים
וגיה צודק חברי המועצה לא
3. הרקע למינוי לפני 8 שנים
ציקים פתוחים בשנת הבחירות
2. עוספיה לפני 8 שנים
לחוסין
1. תושב עספיה לפני 8 שנים
דו"ח רצוי ולא מצוי

מומלצים