המשק הישראלי מפסיד אלפי ש"ח על כל קטין שמתדרדר לפשע

המחקר אשר התמקד בהשפעות הכלכליות של העבריינות בקרב בני נוער מצא כי עלות פשיעה של נער עבור המדינה נאמדת על כ600 אלף ש"ח בחישוב עלות כליאה, נזקי הפשיעה ואובדן הכנסות עבודה

23.07.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
המשק הישראלי מפסיד אלפי ש"ח על כל קטין שמתדרדר לפשע

בשבוע שעבר התקיים יום עיון בנושא שיקום ושילוב נוער עובר חוק במעמד נציגי משרד הרווחה, משרד העלייה והקליטה ומנהלי ארגון ידידים בקהילה, במהלך היום הציגו החוקרים את ממצאי מחקר. 

את המחקר ערכו הפרופסורים אביה ספיבק ודוד לייזר מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, עבור ארגון ידידים.

המחקר החדש מצא כי המשק הישראלי מפסיד כ- 600 אלף שקלים על כל קטין שמתדרדר לפשע עוד נמצא כי על כל שקל שמושקע במניעת עבריינות נוער המדינה חוסכת 10 שקלים.בחישוב העלות נלקחו בממוצע ארבע עבירות לעבריין, בעוד שהנתונים מראים כי הממוצע מעל שש.

בכל נער מושקעים בתכנית כ -10,000 שקלים אך בזכות שיקומו באמצעות תכנית "סיכויים" מעריכים החוקרים את החיסכון למדינה בכמאה אלף שקלים. כלומר, על כל שקל שהתכנית משקיעה בבני הנוער הללו המדינה חוסכת 10 שקל.

היעילות הכלכלית הנמדדת במחקרם של ספיבק ולייזר מראה כי על המדינה להשקיע השקעות יעילות וממוקדות, וכי שילוב ידיים של הממשלה וארגון ידידים כארגון מגזר שלישי משיגה במשאבים לא גדולים תוצאות גדולות מאוד. במודל סיכויים הממשלה משקיעה 50% מהתקציב וארגון ידידים מגייס 50% מגופים קרנות ותורמים.

תכנית "סיכויים" למניעת עבריינות חוזרת של בני נוער פועלת מזה כעשור בישראל, התכנית פועלת בשיתוף משרד הקליטה, משרד הרווחה ומשטרת ישראל וארגון ידידים למען הנוער והחברה.

כיום פועלת התכנית ב 34 ישובים ברחבי הארץ והיא מקיפה יותר מ -600 בני נוער עוברי חוק מכל מגזרי האוכלוסייה בישראל עולים וותיקים, חילונים, דתיים, חרדים, ערבים.

כ 400 סטודנטים ומתנדבים משולבים בתכנית הסיוע לצדם של אנשי מקצוע ממשרד הקליטה וקציני מבחן לנוער ממשרד הרווחה.

צילום משטרת ישראל

מטרת העל של התכנית היא צמצום ממדי העבריינות החוזרת בקרב בני נוער בגילאים 12 עד 18, שנחשדו או נמצאו אשמים בביצוע עבירה בעבר.

אוכלוסיית היעד המקורית של התכנית היה נוער עולה. עם השנים התפתחה התכנית וגדלה, וכיום היא פועלת בקרב בני נוער מכל מגזרי האוכלוסייה בישראל.

ארגון ידידים למען הנוער והחברה (ע"ר) הנו הארגון המפעיל של התכנית. 50% מתקציב התכנית מגיע ממשרדי הממשלה ו 50% מגופים וקרנות שמגייס ארגון ידידים. ועדת היגוי בינמשרדית מלווה אתה תכנית. ועדות היגוי יישוביות פועלות בתוך כל יישוב כדי ללוות את התהליך ולמצוא פתרונות לאתגרים של כל נער ונער. הצלחת התכנית מהווה מודל ישראלי ייחודי לטיפול של נוער עובר חוק בקהילה!

תגובות

מומלצים