מחאת קיץ הזכות לנשום אוויר נקי

תושבים וארגוני סביבה מעלים הילוך במאבק בבז"ן בעקבות החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה בשבוע שעבר, לאשר את התוכניות להרחבת התעשיות המזהמות של בתי הזיקוק ומפעלי תשתיות הנפט במפרץ חיפה.

26.07.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מחאת קיץ הזכות לנשום אוויר נקי

תושבים בחיפה: "כחלון צריך לבחור בין האחים עופר לבין הבריאות של עשרות אלפי משפחות בישראל".

נגד בז"ן תלויים כיום 4 כתבי אישום פעילים בגין זיהום סביבה ועדיין, מצליחה משפחת עופר להמשיך ולפגוע באיכות חייהם של קרוב למליון תושבים. ההשלכות בהרחבת הייצור והאחסון של התעשיות הוא גזר דין של זיהום אוויר כבד והמשך התחלואה לתושבי חיפה והסביבה.

ד"ר רויטל גולדשימט, ממובילות המאבק בזיהום מפרץ חיפה, מטעם "מגמה ירוקה": "משה כחלון, כממונה על ועדות התכנון והבנייה, כמ"מ השר להגנת הסביבה האחראי על החמרת היתרי הפליטה למפעלים וכיו"ר מפלגת כולנו, שנציגה, ח"כ אכרם חסון, מונה ליו"ר ועדת המשנה לבדיקת סוגיות זיהום מפרץ חיפה, מחזיק בידיו את הכוח והיכולת להבריא את חיפה ולצמצם את זיהום האויר. אך במקום למנף את כוחו והשפעתו הוא בוחר להטיב את מצבו הכלכלי של מפעל פרטי המרעיל במשך שנים רבות ציבור שלם.

האחים עופר, המחזיקים במפעל פרטי הנמצא בהפסדים כלכליים רוצים להרחיב את עסקיו על חשבון בריאותו של הציבור ואינם בוחלים בהרחבת התעשיות והזיהום, כפועל יוצא מכך מספר החולים בסרטן ובמחלות נשימתיות במפרץ חיפה עולה באופן תמידי. לציבור נמאס מהון-שלטון ואנחנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותינו כדי לגרום לשינוי אמיתי במפרץ חיפה, הכוח של המחאה הוא באנשים, והקיץ הזה המחאה של כולנו היא על הזכות לנשום".

קרן רוז גבאי, תושבת חיפה המחלימה מסרטן לימפומה שאינה הודג'קין, סרטן שהתחלואה בו מקושרת לזיהום אוויר וחשיפה לכימיקלים:"המפלצת הפטרוכימית שנקראת בתי זיקוק לא "רק" מרעילה אנשים בגז וממיתה אותם אלא גם הורסת כל חזון אלטרנטיבי אחר לעיר המחוז הצפונית. תארו לכם, שבמקום בתי זיקוק, ההייטק שבדרום העיר היה ממשיך צפונה עד למרגלות הטכניון, תארו לכם איזו מוטיבציה בנייני הייטק היו יוצרים אצל ילדי נשר והקריות. תארו לכם שבמקום המפעלים היה מתפתח פארק סביב הקישון ובמקום חוות מכלים מכוערות ומזהמות, הייתה מתפתחת טיילת שוקקת חיים במפרץ הכי יפה בארץ. תארו לכם מה היה קורה למחירי הדירות- בכל מקום בעולם, ככל שמתקרבים לים ערך הדירות עולה, רק בחיפה המזוהמת, המחירים יורדים עם הקרבה לים. חייבים לנתק את התושבים מהתעשייה. כל פתרון אחר הוא גזר דין מוות לעיר שכבר נמצאת בגסיסה. שבענו מהשקרים של פרנסי העיר".

צעדת המחאה התקיימה לאורך "הציר הנקי של חיפה"- חוף הים. ההפגנה יצאה מחוף מרידאן והסתיימה בחוף דדו. התושבים בחרו במיקום זה מתוך השאיפה כי גם מצידו השני של הכרמל (מפרץ עמק הבז"ן) המפרץ הפטרוכימי יהפוך לאזור נקי ובר נשימה.

תגובות

מומלצים