רגבים:"מספר הריסות הבתים קטן מדיווחי המשטרה"

לפי נתוני ארגון רגבים, מדי שנה נהרסים רק כמה עשרות מבנים לא חוקיים, לטענת המשטרה מדווחת על מספרי הריסות גבוהים מאלה שנעשו בפועל, המשטרה: "הנתונים מעוותים"

01.08.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
רגבים:"מספר הריסות הבתים קטן מדיווחי המשטרה"

המשטרה אינה מסייעת לגופי האכיפה בהריסות בתים, וזהו אחד המכשולים המרכזיים בפני ביצוע צווי הריסה  כך טענה השבוע תנועת "רגבים".

על רקע התוכנית הממשלתית להגברת האכיפה נגד בנייה בלתי חוקית במגזר הערבי הביא ארגון הימין נתונים שלפיהם מנהלת תיאום פעולות האכיפה במשטרה (מתפ"א) דיווחה לממשלה בשנים האחרונות על אלפי הריסות בתים בכל שנה כשבפועל המספר נמוך בהרבה, ואף נתונים של המשטרה מאשרים את הטענה הזו.

הממשלה החליטה לפני יותר מעשור על הקמת מתפ"א שתפעל לאבטחת פעולות הריסה ומתן צווים נגד בנייה בלתי חוקית במחוזות הצפון, החוף והמרכז.

בהחלטת הממשלה משנת 2008 נקבע כי על מפת"א להגיש דו"ח חצי שנתי על פעילותה בתחום הסיוע לגופי האכיפה, והוצב לה יעד של הריסת 500 מבנים לא חוקיים בשנה, מתוך עשרות אלפי מבנים כאלה בישראל. כמו כן נקבע כי הגוף המשטרתי נדרש להוכיח עלייה בהשגת היעדים מדי שנה.

במתפ"א אכן החלו להגיש דו"חות חצי-שנתיים, ובהם דיווחים על עמידה ביעדים ואף יותר מכך. ב"רגבים" הופתעו מאוד מהדיווחים הללו, שכן אנשי השטח של התנועה, שכבר כעשור עוקבים אחרי אזורים שבהם תופעת הבנייה הבלתי חוקית נפוצה למדי, לא הבינו כיצד טענות המשטרה מתיישבות עם המצב בשטח. לטענתם, מספר הריסות הבתים בפועל הוא אפסי.

בעקבות כך החליטו ב"רגבים" להגיש בקשה לקבלת נתונים בשם חופש המידע, ובמסמכים שהועברו אליהם אוששה התחושה לגבי הפער בין הדיווח הרשמי של המשטרה לממשלה לבין המצב בפועל.

כך למשל, בחציון הראשון של 2015 דיווחה מתפ"א על הריסת 1,587 בתים, שהן 229 אחוזים מהיעד השנתי שעליה לבצע.

בפועל, מהנתונים שנמסרו ל"רגבים" התגלה שהמשטרה עצמה אומרת שנהרסו רק 15 בתים במחוז חוף, ושמונה במחוז הצפון. הדו"ח על החציון השני של 2015 טרם פורסם, אך די בנתוני החציון הראשון כדי להדגיש את הפער התמוה.

בנוסף, מתשובה שהגישה מתפ"א בשנה שעברה למכון המידע והמחקר של הכנסת מתברר כי "בשנים 2012-2014 נערכו 65-69 מבצעי הריסות בתים בכל שנה" - וזאת כשבחציון הראשון של 2014 נכתב בדיווח לממשלה על 1,413 הריסות, שהם 352 אחוזים מהיעד שהוצב לגוף המשטרתי.

לטענת "רגבים" הפער בין הדיווחים קשור בשתי נקודות: ראשית, מסביר ישי חמו, רכז מחוז צפון בארגון, בדיווחים של מתפ"א נכללות גם ההריסות שמבצעת יחידת "יואב" של המשטרה, הפועלת במחוז דרום בלבד בעוד שבמחוזות חיפה, צפון וירושלים מספר ההריסות נמוך בהרבה.

'יואב' פועלת רק בנושא ההריסות, ומצליחה לתת ליווי מוצלח יותר לגופי האכיפה", הוא אומר, "לעומת זאת במחוזות צפון, חוף ומרכז, מתפ"א אמונה על האכיפה.

המשטרה משתמשת בנתונים הארציים כדי להראות עמידה ביעדים, כאשר היא כלל לא מתקרבת אפילו ליעדים למרות כל התקציבים וכוח האדם שהוקצו לה".

הנקודה השנייה שעליה מצביעים ב"רגבים" היא "ניפוח" של מספר הריסות הבתים על ידי דיווח שכולל הריסות זניחות יחסית, כגון במקרים של גידור לא חוקי או סככות.

כמו כן מדווחת המשטרה על הריסות עצמיות כהריסות שביצעו כוחותיה, בטענה שההריסה על ידי הבעלים נעשתה בעקבות הידברות עם המשטרה. כך זוקפת המשטרה לזכותה מספרי הריסות גבוהים משמעותית מאלה שנעשו בפועל.

בעקבות הנתונים הגישה לאחרונה "רגבים" נייר עמדה לשר לביטחון פנים גלעד ארדן, ובו כמה המלצות מרכזיות לייעול הסיוע המשטרתי לגורמי האכיפה.

שתי ההצעות מרכזיות הן הקמה של יחידות מחוזיות עם מטרות מוגדרות בדומה ל"יואב", וכן הקמה של מסד נתונים ממוחשב שיאפשר סנכרון מידע ומעקב מסודר של כלל גופי הפיקוח אחרי התיקים השונים.

"איסוף הנתונים האלו יגרמו להבנה טובה יותר של המציאות בשטח", מסביר חמו, "אנו מקווים שהשר יקבל את המלצותינו, ובכך נראה שיפור ניכר של מצב האכיפה והשמירה על החוק".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "נתוני האכיפה של יחידת מתפ"א בתחום המקרקעין מצביעים על הצלחתה מעל הרף שנקבע בתוכנית העבודה וביעדי הממשלה, בדגש על קידום הריסות עצמיות, באופן שהביא לצמצום משמעותי בביצוע העברה. יש להדגיש כי היתרונות הרבים בקידום הריסה עצמית בתהליך של הסכמה על פני כפייה, כוללים צמצום מהלכי תביעה ארוכים ויקרים להשבת עלויות, הרתעה ומניעת היתכנות עתידית של עברה, וכן מייתרים ביצוע צו הריסה בפועל דבר החוסך למשטרה את ההיערכות המבצעית המורכבת של תגבור כוחות ואמצעים, של איסוף מידע על פי רגישות תא השטח, והיערכות לאפשרות של התפתחות הפרות סדר ועוד.

"בתוך כך פותחה ביחידה הכשרה ייחודית לניהול משא ומתן, כדי לקדם ולעודד את עברייני המקרקעין לנקוט הליך הריסה עצמית. במקביל מקיימת משטרת ישראל פעילות מבצעית רחבת היקף למיגור עבריינות בתחום המקרקעין, התכנון והבנייה, ובכלל זה פעולות סיור לאיתור וסימון עברות וסיורים ממוקדים באתרי בנייה, בתיאום כלל גופי האכיפה הרלוונטיים.

"לאור האמור, כל טענה או פרשנות אחרת לנתונים טועה ומטעה, וכל ניסיון לעוות את העשייה וליצור פערי מידע על ידי הצגת נתון חלקי, תוך החסרת הפעילות המקצועית של משטרת ישראל בתחום ההריסות העצמיות, חוטא לאמת ומציג מצג שווא וראוי שיידחה על הסף".

מלשכת השר ארדן לא נמסרה תגובה.

כתבה של מקור ראשון מאת גדעון דוקוב.

http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/806/102.html?hp=1&cat=875&loc=68

תגובות

מומלצים