משרד החינוך לא משקיע בעברית בבתי ספר דרוזים

שוב החלטה שגויה של משרד החינוך שמדרג את השפה העברית בבתי ספר דרוזים כשפה שניה, באוניברסיטה, בכלכלה ובצבא מדברים עברית, השליטה בעברית תנאי הכרחי להשתלבות בחברה הישראלית, מישהו חוסם את החברה הדרוזית?

18.08.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
משרד החינוך לא משקיע בעברית בבתי ספר דרוזים

המגזר הדרוזי מוגדר בתחתית הסולם במערכת החינוך, גם בבתי ספר שקיבלו אחוז גבוה של הצלחות בגרות נמצאים תלמידים שלא שולטים טוב בשפה העברית.

מתי הדברים מתבררים, כאשר מגיעים למוסדות להשכלה גבוהה ולצבא או לעבוד במפעל בעיר היהודית, אז הדברים מתחילים להתבהר וכך בעצם מובילים חברה לא להצטיין ולא להגיע להישגים כלכליים חברתיים וחינוכיים.

היום בפועל בחברה הדרוזית, כל פורצי הדרך מעל 90 אחוז למדו בבתי ספר יהודים, או מחוץ לכפרים שלהם.

באחרונה בצבא קיימו קורס עברית לחיילים דרוזים, כי לימוד עברית בבתי ספר דרוזים מתחיל רק בכיתה ג' ולא בגן.

הישגים לימודיים של תלמידים לקראת סיום בית הספר היסודי וההקשר שבו מתקיימת הלמידה בבתי הספר, הם חלק מהמחקר של ראמ"ה העוסק בהוראת העברית כשפה שניה בבתי ספר דוברי ערבית בישראל.

הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך ראמ"ה מציגה ממצאים ממחקר העוסק בהוראת תחום העברית כשפה שניה בבתי ספר דוברי ערבית בישראל.

העברית היא השפה העיקרית והרווחת בישראל. בשפה זו מתנהלים רוב מוסדות המדינה, וגופים ציבוריים
ופרטיים רבים עושים בה שימוש שוטף

זו השפה שבה מלמדים במוסדות להשכלה גבוהה, באוניברסיטאות ובחלק גדול מהמכללות. מרבית כלי התקשורת הכתובה והאלקטרונית המרכזיים, רדיו, טלוויזיה, אינטרנט, הם בעברית וזו השפה הרווחת בחיי היומיום ברחוב, בשלטי חוצות, בקניונים ועוד.

השליטה בשפה העברית היא, אפוא, תנאי הכרחי להשתלבות בחברה הישראלית, בחיי היום יום, במוסדות
ההשכלה הגבוהה ובשוק העבודה. חשוב שכל אזרחי המדינה ישלטו היטב בעברית וירכשו מיומנויות אורייניות
כגון קרוא וכתוב, הבנת הנשמע ויכולת לדבר ולתקשר בעברית.

מטרת המחקר היא להעריך את תחום העברית כשפה שניה בבתי ספר יסודיים דוברי ערבית. הערכת התחום
מתמקדת בשני היבטים עיקריים הישגים לימודיים של תלמידים לקראת סיום בית הספר היסודי כיתה ו' וההקשר שבו מתקיימת הלמידה בבתי הספר. המחקר נערך מידי שנה, החל משנת תשע"ד, והוא מאפשר לעקוב אחר מגמות ושינויים לאורך זמן ולנטר אותם, ברמה הארצית והמגזרית.

תלמידות

בשנת הלימודים תשע"ו, נערך המחקר בקרב מדגם ארצי מייצג של 4,427 תלמידים ו- 327 מורים המלמדים עברית
בכיתות ו' ב- 198 בתי ספר דוברי ערבית במגזרים הערבי, הבדואי והדרוזי. המבחן בשפה העברית הועבר בחודש
פברואר 2016 .

סולם הציונים של המבחן נקבע כך שבשנת הבסיס תשע"ד ממוצע הציון הכולל היה 500 נקודות וסטיית תקן 100
נקודות. הציון הכולל בשנים תשע"ה תשע"ו כויל לסולם זה, מה שמאפשר להשוות את הישגי התלמידים בין מחזור אחד למשנהו.

הדוח המלא וחומרים נוספים נמצאים באתר האינטרנט של ראמ"ה , להקליק על הקישור

תגובות

מומלצים