איך לשפר את תזרים המזומנים בעסק מבלי לגעת בכסף

עדואן עדואן, רואה החשבון, מביא עצות איך לנהל את העסק בעידן התקנות של המפקח על הבנקים בעניין החריגה ממסגרת האשראי שנכנסו לתוקף החל מ- 01/07/2007

03.07.2007 מאת: עדואן עדואן
איך לשפר את תזרים המזומנים בעסק מבלי לגעת בכסף

ביום 1 ביולי נכנסו לתוקף התקנות של המפקח על הבנקים בעניין החריגה ממסגרת האשראי. הבנק החל ממועד זה לא יכול להתחשב יותר בלקוח החורג מהמסגרת המאושרת, ויהיה חייב לפי התקנות להחזיר שיקים. העסקים שלא יקפידו לשמור על המסגרת, ימצאו את עצמם מהר מאוד בבעיה, לכן הם חייבים ללמוד לנהל את תזרים המזומנים שלהם בצורה מקצועית ומדויקת ולמנוע בכך הפתעות.

נשאלת השאלה: מה זה תזרים מזומנים?

בכל עסק ועסק קיימת תנועה של כספים בשני כוונים: "תנועה פנימה" שנקראת "הכנסות" ו- "תנועה החוצה" שנקראת "הוצאות". בעסק בריא, "ההכנסות" צריכות להקדים את "ההוצאות" ולכל הפחות, לחפוף אותם. מצב כזה מבטיח כיסוי מלא לתשלומים  והשקים יכובדו על ידי הבנק.

כאשר "הוצאות" העסק יקדימו את קבלת "ההכנסות", העסק נכנס למצב של מרדף בלתי פוסק אחרי מזומנים שיביא לחריגה בחשבון הבנק , שיביא לעליה בהוצאות המימון, שיפגע ברווחיות העסק...המצב יכול להתפתח למעגל קסמים שיהיה קשה מאוד לצאת ממנו. עם כניסת התקנות לתוקף בתחילת החודש, הבעיה מחמירה מאוד, ועסקים שלא התכוננו מראש לטפל בבעיה ימצאו את עצמם בצרות.

שיעור גדול של עסקים שפושטים רגל מגיעים למצב הזה בעקבות כשל בניהול תזרים המזומנים.

העסקים האלה במקרים רבים הם עסקים רווחיים. הכישלון בניהול חשבון הבנק מביא אותם  להגבלה בחשבון שבעקבותיו נפגעים היחסים עם הספקים שלהם והכשל מתפתח מהר לכל המערכות של העסק.

את תזרים המזומנים של העסק אפשר לשפר במספר פעולות פשוטות מבלי לגעת אפילו בכסף. להלן מספר טיפים שימושיים:

1.      אשראי ספקים: למה להשתמש בכספים של הבנק כאשר ניתן להשתמש בכספים של הספקים?  בדרך כלל ניתן לשלם לספקים בתנאי אשראי הנקבעים בין הצדדים: שוטף פלוס 30 יום ...וכד'. ככל שתגדילו את מס' הימים לאחר הפלוס ותרחיקו את מועד התשלום לספק, כך תחסכו יותר ריבית בבנק כי ברוב המקרים אשראי הספקים לא אמור לעלות לכם ריבית. שימו לב גם שניתן לשלם לספקים בפריסה לתשלומים לכן אל תהססו לדרוש פריסת חובות מהם.

2.      מקדמות מלקוחות: אם אתם חתומים על הסכמים עתידיים עם לקוחות שלכם, כדאי לבדוק את האפשרות לקבל מהם מקדמות על חשבון, בתמורה להנחה . כל הנחה בשיעור הנמוך מהריבית הבנקאית היא כדאית עבורכם ויכולה לחסוך לכם עלויות מימון, וכמובן זה אמור לפתור לכם את בעיית התזרים.

3.      רמות המלאי בעסק: מלאי זה כסף! אם אתם מחזיקים בעסק מלאי גדול שקניתם מכספי הבנק, אזי הגיע הזמן לבדוק ולצמצם את רמות המלאי. יש להתאים את רמות המלאי למהירות התנועה שלו, כלומר להחזיק יותר מלאי שנכנס ויוצא מהר מהעסק ולצמצם מלאי שנכנס ויוצא באיטיות. התאמת רמות המלאי לתנועת המלאי תצמצם באופן ניכר את הקניות ותקטין את הדרישה לכסף. כמו כן, הדבר יביא לחסכון בהוצאות האחסון ואחזקת המלאי.

4.      מימוש נכסים: יש לבחון נכסים שבבעלות העסק שניתן להפוך אותם למזומנים מבלי לפגוע בפעילות העסקית השוטפת כגון: כלי רכב מעבר לצורכי העסק (רכב צמוד לעובד), מכונות שאינם בשימוש יותר, נכסי נדל"ן למיניהם...וכד'.

5.      ריכוז מועדי התשלומים: מוצע לרכז את מועדי התשלומים השונים למועד אחד או שניים בלבד בסוף החודש. הדבר ייתן אפשרות לצבור את ההכנסות ולטפל בבעיות הגביה משך כל החודש, ולהקדים בכך את מועד "ההכנסות" על מועד "ההוצאות".

בשאלות וסיוע ביישום ההמלצות הנ"ל בעסקך, ניתן לפנות למחבר באימייל: adwan1@bezeqint.net

תגובות

8. מריים לפני 17 שנים
דאלית אל כרמל
7. דרוזי זוטר לפני 17 שנים
ערבית
6. איימן אבו חמד לפני 17 שנים
דודי עדואן
5. עדואן לפני 17 שנים
מריים מתגובה 4
4. מריים לפני 17 שנים
אמתית איתך
3. מריים לפני 17 שנים
מאד מעריכה אותך
2. ברקאת לפני 17 שנים
יישמתי
1. עלי לפני 17 שנים
תודה על העצות

מומלצים