הקשר בין התפתחות התינוק לעיסוי ומגע

הארי הארלו, אבי תיאוריית "הפסיכולוגיה של החיבה" גילה במחקריו שנעשו באמצע המאה ה- 20 כי הקרבה הפיזית של האם נחוצה להתפתחות תקינה של התינוק.

17.09.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הקשר בין התפתחות התינוק לעיסוי ומגע

עד סוף מלחמת העולם השנייה נהגו המומחים ורשויות הרפואה בארה"ב ובאירופה להמליץ להורים ולמטפלים להימנע ממגע פיזי עם תינוקות כמו ליטוף, נשיקה וערסול, בגלל החשש להפצת זיהומים והדבקת בפעוט במחלות. לאחר מחקרים שנעשו בתחום, בעיקר בבעלי חיים, החלה להתגבש גישה חדשה בתחום. בעקבות מחקרים וממצאים של הארלו וחוקרים אחרים, החלו פסיכולוגים ורופאים להמליץ להורים לשנות גישה, ולהרבות בחיבוק ובמגע לתינוקות.

תנאי חשוב והכרחי להתפתחות תקינה של התינוק

לאורך השנים בוצעו מחקרים רבים בנושא הקשר בין התפתחות התינוק למגע, ובעקבות הממצאים שהוכיחו עד כמה חשוב המגע להתפתחות טובה של התינוק, כיום מוסכם על כל הגורמים הרלוונטיים בתחום כי יש לעודד את ההורים לגעת בתינוק, לעסות אותו ולהעניק לו חיבוקים וליטופים. בשנים האחרונות ניתן לראות בארץ ובעולם פריחה של חוגי עיסוי תינוקות בהם מלמדים את ההורים כיצד לבצע עיסוי לתינוקות על מנת להרגיע את הפעוט וכדי לחזק את הקשר והתקשורת בין ההורה לתינוק. מחקרים שנעשו בתחום הוכיחו כי עיסוי תינוקות משפר את הקרבה בין הפעוט להוריו, ומסייע לשיפור הביטחון העצמי שלו ולשיפור התפתחותו הקוגניטיבית, הפיזית והרגשית.

הקשר בין גוף לנפש

מגע פיזי נחוץ לכל תינוק וחשוב גם להורה, מחקרים שנעשו בתחום גילו כי תינוק שגדל ללא מגע וליטופים עלול לסבול מהפרעות אכילה, ולהתפתח באטיות יותר בהשוואה לתינוקות הזוכים להרבה מגע. כמו כן, תינוק שאינו זוכה למגע עלול לבכות יותר ולסבול מיותר זיהומים ומחלות בהשוואה לתינוקות הזוכים למגע רב. לכן, העיסוי מומלץ לכל תינוק ומאפשר גם ליצור קרבה מיוחדת בין האם או האב לתינוק. במהלך העיסוי התינוק זוכה למלוא תשומת הלב מההורה, והעיסוי תורם לשיכוך כאבים שונים, לרבות כאבי בטן בגלל גזים.

מעבר לעיסוי חשוב כי ההורה ירבה גם בליטופים ומגע פיזי לתינוק כדי לעודד אותו ולהעניק לו חום ואהבה. אם בעבר הגישה הייתה כי לאם תפקיד מרכזי כמרכז האכלה וטיפול בצרכי התינוק בלבד, הרי כיום הבינו כבר את חשיבות המגע הפיזי והתרומה של המגע להתפתחות תקינה של התינוק.

גם נטורופתים ממליצים לכל ההורים לתינוקות להרבות במגע בגלל הקשר בין גוף לנפש. המגע מהווה כלי חשוב באינטראקציה בין התינוק להוריו, ותינוק הגדל בסביבה ללא מגע סובל מחסכים רגשיים, ויש לכך השפעות שליליות על התפתחות וגדילתו הפיזית והרגשית. לכן, חשוב כי ההורים יבינו כי עליהם להרבות במגע, להעניק עיסוי לתינוק, ללטף, לחבק ולערסל את הפעוט בידיים, למרות הטענה הפופולרית כי החזקת התינוק על הידיים עלולה לגרום לו להיות ילד מפונק. המחקרים מוכיחים כי עיסוי ומגע תורמים וחשובים במיוחד עבור התפתחות התינוק, ואין לוותר עליהם אם רוצים ילד שמח, בריא ומאושר המתפתח היטב ואינו סובל מחסכים רגשיים.

למידע וטיפים נוספים להורים לתינוקות כנסו לאתר: www.developy.co.il

תגובות

מומלצים