מצוקת החקלאים הדרוזים בגולן

תפוחים ירוקים ואדומים מחכים לקונים בין הירוק והנוף המרהיב והפצצות מסוריה, יש בעיה גדולה של החקלאים שהתברכו בעונת יבול ברוכה, אבל לתפוחים אין קונים, סרטון

18.09.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מצוקת החקלאים הדרוזים בגולן

שנים של מלחמה מביאות את ענף החקלאות והתפוח של כפרי הדרוזים ברמת הגולן לקריסה מוחלטת, גם כאשר התפוחים יוצאו לירדן, המכס שם אכל את כל ההכנסות.

לאחרונה בביקור שערך שר החקלאות בכפרי הגולן, הבטיח לנסות להחזיר חלק מהמכס למייצאים, זה כרגע עוד לא יוצא לפועל.

את פייסל אברהים פגשנו לפני שנתיים, בדיוק בזמן שהבעיה התחילה, אז דברנו על התחלת המשבר ושאין מי שיקנה את התפוחים, שנתיים אחרי, הבעיה הלכה והחמירה עוד יותר, כאן מדובר על כמויות גדולות שמגיעות השנה מעל 80 אלף טון בשנה הברוכה הזו.

עכשיו בעיצומה של עונת הקטיף, בין המלחמה בסוריה וזליגת הירי לשטח ישראל, דבר לא מונע מהחקלאים להיות באדמה ולנסות לקטוף כמה שיותר, אחרת כל משב רוח או משקל עודף של תפוח, הכל נופל לאדמה, אז הנזק כפול לאותם חקלאים שם.

לראות את כל בני המשפחה, אקדמאים, גברים, נשים, קשישים, כולם באדמה עובדים יד ביד, העיקר שהענף לא יתרסק והאדמה לא תהפוך לבור שלא גודל בה כלום.

מחירי ההדברה והמים בשמיים והעלות יקרה מאוד לאותם מגדלים, פעם התפוחים יוצאו לסוריה במחיר גבוה בלי פרסום או משווקים, ברגע אחד עם פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה הכל השתנה, לזה אותם מגדלים לא היו מוכנים ולא נערכו, מצאו את היבול שלהם בלי כתובת ואם צריך לייצא אותו, אז הנוסחה היא אחרת והרווחים יורדים ברצפה.

פייסל אברהים שלוקח אותנו למצוקה שלהם, לא מעלים את השמחה של הימים הללו בהם כולם עובדים למען התפוח, שכל רצונם להמשיך לגדלו בכל מחיר, למרות שהמחיר נמוך.

מדינת ישראל בהסכמים שלה עם מדינות אירופה מייבאת תפוחים לישראל, למרות שהיה ניתן לקנות את כל התפוחים מישובי הגולן, אבל המשרד מסביר שאלה הסכמים בין מדינות וישראל מחויבת לכבד.

קטיף תפוחים

הם לא רוצים להתעורר לתרחיש בו החקלאים מפסיקים לגדל לאור מחיר העלות היקר, אז כל הענף הזה יעלם ויתכן ומדינת ישראל תתעורר למציאות אחרת בגולן, אם ענף התפוחים יכחד בשל המציאות בה נמצא הענף שם.

בעיות הגידול של המגזר היהודי והדרוזי דומות לחלוטין, לשני המגזרים יש אותן בעיות, אבל לדרוזים יותר כי הם לא נערכו למצב הזה שלא יוכלו ליצא עוד תפוחים לסוריה.

 

לדברים בסרטון

{YouTubeVideo id=uQ60xpLeTQ0}

תגובות

מומלצים