תכנית מיוחדת במינה לכל העדות הגרות בכרמל

אני כרמלי! גם אתה? תלמידים יהודים ודרוזים מוסלמים ונוצרים שגרים בישובי הכרמל בתכנית מיוחדת במינה שבאה לחבר את כולם מכל התרבויות לאהבת הכרמל והשמירה עליו, סרטון

23.09.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
 תכנית מיוחדת במינה לכל העדות הגרות בכרמל

אם אתם גרים בכרמל, אוהבים את הסביבה שלכם, רוצים להכיר את השכנים, להיות מעורבים ועוד, התכנית "אני כרמלי" מיועדת לילדים וילדות, נערים ונערות מכיתות ב'-י' שרוצים להיות "שליחי המרחב הביוספרי".

במסגרת התכנית "אני כרמלי" המשתתפים יקבלו הכשרה מרגשת, חווייתית ויוצאת דופן, להיות החלוצים בקבוצה שתוביל שינוי בקהילה ממנה הם באים.

דמיינו קבוצה של 92 ילדים שונים. אבל ממש שונים. איך שונים? למשל- גדולים וקטנים. אבל לא סתם- ילדים בכיתה ב', ובכיתה י', וגם בכל הגילאים שביניהם. יחד. אבל זה לא הכל. יש שם גם בנים, וגם בנות. גם המלכה של הכיתה וגם הילדה שמסמיקה כששואלים אותה שאלות. גם הילד שמשחק יחף כדורגל בהפסקות וגם זה שמכיר את כל האפליקציות בעל פה. גם חילוניים וגם דתיים. ולא רק זה- אלא גם חילוניים ודתיים מדתות שונות. נוצרים, מוסלמים, דרוזים, יהודים. כאלה עם קוקו וכאלה עם מטפחת. יחד. בואו ניקח את זה צעד אחד יותר רחוק- לא כולם מדברים את אותה שפה. יש כאלה שמדברים רק שפה אחת ובכלל לא מבינים אחרים שעומדים ממש לידם, באותה קבוצה. ילדים שלא הכירו קודם וכנראה שבשום מתכונת אחרת לעולם לא היו מכירים או אפילו מדברים אחד עם השני. בסיפור אחר זה היה יכול להוביל לשעמום או לבלגן נוראי. אבל בסיפור הזה יש פרט אחד קטן וחזק שמשותף לכולם ומצליח לחבר אותם כמו קסם- הר הכרמל, שהוא הבית שלהם.

בשנת הלימודים שהסתיימה קרה משהו מיוחד, אחר וטוב, ממש פה אצלנו בכרמל. קבוצה של 92 תלמידים שונים שגרים ואוהבים את הכרמל התחילה יחד מסע-הכשרה של "אני כרמלי"- תכנית חינוכית ליישום עקרונות המרחב הביוספרי בכרמל. הם התחילו את הדרך כקבוצת ילדים זרה, מבוישת וחוששת. ממש כולם ביקשו לעבור קבוצה כדי להיות עם "החבר מהבית".

קשה היה להאמין כמה מהר הטיולים, האוויר, המקומות היפיפיים, המשחקים, הלמידה והאהבה המשותפת להר הכרמל פעלו את קסמם- הקרח נשבר, ועשרות חברים חדשים ושותפים לבית ולדרך הכירו זה את זה. קהילה של ילדים נוצרה, ממש אצלנו, כאן בכרמל.

כרמלי

מה זה "מרחב ביוספרי"?

הכרמל, יחד עם מאות אזורים יפיפיים ברחבי העולם כולו, הוגדר על ידי וועדה בינלאומית בשם אונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם) כ"שמורה ביוספרית" או כפי שאנחנו מכנים בארץ- "מרחב ביוספרי". הכוונה לאזור מיושב בעל מאפייני טבע ונוף ייחודיים, שמתקיים בו איזון בין אדם לטבע. האדם נהנה מהתועלות שהטבע מעניק לו מבחינת פרנסה, איכות חיים ופנאי ומתוך האינטרס שלו להמשיך וליהנות מכל אותן תועלות בדורו ובדורות הבאים הוא מבין את הצורך לשמר ולהגן על הטבע- פשוט כדי שלא ייעלם עם כל הטוב שהוא מביא.

אני כרמלי

אני כרמלי היא תכנית חינוכית ליישום עקרונות המרחב הביוספרי בחינוך הפורמאלי בהובלת רשות הטבע והגנים, במימון המשרד להגנת הסביבה ובשיתוף עם המועצות האזוריות דאליית אל כרמל, חוף הכרמל, טירת הכרמל ועוספיא.

התכנית עושה בדיוק את זה- יוצרת קהילה של ילדים הולכת וגדלה שיודעת ונחשפת לכל הטוב שאנחנו חיים בתוכו- התרבותי, האנושי, הטבעי והאסתטי- ורוצה לשמור עליו לא כי לימדו אותם שצריך, אלא כי הם מבינים, ביחד, שכדאי. ולא רק זה, הם גם עושים פעולות אמיתיות של שינוי ושיפור החיים בכרמל וסוחפים איתם משפחות, שכנים, מורים וגם מתנדבים ואנשי מועצה. באונסק"ו מדברים לא מעט על הכוח של קהילה לקיים מרחב ביוספרי.

שלב ההכשרה של התכנית אני כרמלי

במהלך המפגשים ביקרנו וחקרנו מקומות חדשים בכרמל וגילינו מחדש מקומות שכבר הכרנו. מצאנו ופגשנו תרבויות, דתות, שפות, צמחים ובעלי חיים שונים בכרמל, חווינו את התועלות המיוחדות שהוא מעניק לנו וחשבנו איך ניתן להשתמש בהן לטובתנו ולטובת הקהילה שלנו מבלי לבזבז אותן. הכרנו לעומק את מפת הכרמל וסימנו את הבתים שלנו, המסלולים והמקומות שהיינו בהם במפת הטיולים האישית שלנו שליוותה אותנו במהלך כל המפגשים. פינינו שביל עד למערות קבורה עתיקות בנחל אורן, שיקמנו טרסות, בנינו ספסל מאבנים מקומיות וניקינו סביבו זולה תחת עץ נדיב. דיללנו אורנים למניעת השרפה הבאה, עברנו סדנת ליקוט ורקחנו תרופה לכאב ראש מצמח שגדל בכרמל. שיחקנו, שאלנו, ראיינו ותוך כדי התחלנו- רק קצת- להבין דרך החוויה מה זה מרחב ביוספרי ומהו התפקיד שלנו בתוכו. מאחר וכל מפגש התקיים במקום אחר בכרמל טיילנו והכרנו את השטח דרך הרגליים ולא רק דרך המפה ולכל אחד מהילדים הייתה ההזדמנות להצביע ולספר על הבית שלו מקרוב. חלקם אפילו הובילו ואירחו את ילדי הקבוצה ממש ליד ביתם. בין מפגש למפגש שמנו לב, שאלנו את המשפחות והמורים וגם ביצענו סקר כל אחד בקהילה שלו, לגבי דברים שצריכים להשתנות כדי להפוך את המרחב הביוספרי שלנו לירוק ונעים יותר, ולשמור עליו בשבילנו וגם בשביל הדורות הבאים.

ב"שבוע שמירת טבע" קבוצה מופלאה של ילדים מהתכנית התנדבו והפעילו תחנת הסברה יצירתית ומרגשת באנדרטה לזכר נספי הכרמל. את ההפעלות והעזרים בנו הילדים בעצמם, בשתי השפות ובנושאים שהוצאו כולם מתוך התכנים שנלמדו בתכנית. אין מילים לתאר כמה התרגשנו אנחנו וכמה התרגשו העוברים בתחנות מהילדים המיוחדים האלה, מההשקעה ומהידע. גם הורי הילדים המתנדבים התגייסו ולקחו חלק פעיל בתחנה- הציעו הצעות, חיזקו, שיווקו, ליוו, סייעו והתרגשו יחד איתנו.

באחד המפגשים האחרונים של שלב ההכשרה עברנו יחד סדנת יזמות חברתית שם התחלנו בצעדים ראשונים לבנות את הפרויקטים שנוביל בבתי הספר יחד עם ההורים והמורים. זהו בעצם המפגש שסימן את החלק האחרון של שלב ההכשרה ואת החלק הראשון של השלב הבא- שלב העשייה הקהילתית. בסוף הסדנא כל צוות של ילדים יצא עם התחלת עיבוד של רעיון לפרויקט אזורי. הרעיונות היו קהילתיים, כלכליים, סביבתיים, יצירתיים ובעיקר אפשריים- כמו שרק ילדים יודעים להמציא. חברי הצוות של כל פרויקט התחילו לחשוב למה יזדקקו כדי שהפרויקט יעבוד ויגיע לכמה שיותר אנשים בקהילה, וחזרו לבית הספר עם יעדים לפעולה.
 
גדילה מחוץ לקופסא

ילדים שהיו אמיצים מספיק להיכנס לתכנית הלא רגילה הזו גילו שדווקא בתוך שוני ובמקום בו אף אחד לא מכיר אותנו ומניח עלינו הנחות, הרבה קסמים קורים. הילדה הביישנית שלא הוציאה מילה במפגשים הראשונים מדריכה את הקבוצה בגאווה בסמטאות ליד הבית שלה. הילד שתמיד מפריע בכיתה מוביל דיון על חיות בר ליד השדה של דוד שלו החקלאי. שלוש חברות הולכות בשבילים ומקשקשות בשתי שפות שכל אחת מהן מבינה רק אחת ממנה ואיכשהו כולן חלק שווה בשיחה. הילד בכיתה ז' שבכיתה כותב בשגיאות כתיב מתרגם לילד בכתה ב' את מה שהמדריך אמר בשפה השנייה. כל אחד יכול ומוזמן להמציא את עצמו מחדש, לקחת תפקיד אחר ולא מוכר, ולאט לאט פתאום כולם מגלים שהם כבר מזמן מרגישים בבית.
 

משהו טוב קורה בכרמל. ומה שמדהים זה שבשנה הבאה זה קורה עוד פעם ורק הולך ומתרחב. אתם אתנו?

אז איך נכנסים???

כל ילד/ה שרוצה להיות מועמד/ת לתכנית צריך/ה ליזום וליצור בעצמו/ה פרויקט קטן שיבטא את הקשר האישי שלו/ה לכרמל ולשלוח אותו אלינו.

מתוך העבודות המקסימות שנקבל ייבחרו 120 ילדים שיצאו איתנו למחזור ב' של "אני כרמלי", ישתתפו בהכשרה ויהפכו לשליחי המרחב הביוספרי.

אל תפספסו- להוראות חשובות לאופן הגשת הפרויקטים יש לסרוק את הברקוד שבפלאייר המצורף או להיכנס ל- http://www.parks.org.il/News/Pages/carmeli.aspx

המשתתפים של מחזור א' "אני כרמלי" מספרים:

שירה לוגשי כיתה ב': "כשקיבלתי את הודעת ההשתתפות מאוד התרגשתי מבחינת החוויות והטיולים וגם מבחינת החברים החדשים שאכיר. במהלך המפגשים החווייתיים בתכנית ביקרנו במקומות שונים מסביב לכרמלאשר יש סביבם סיפור מיוחד כמו: חורשת ה-40, המוחרקה, יער שמרי בסמוך לעין איילה ופיתחת נחל אורן. ליד חוות משמר הכרמל קיימנו מפגש מיוחד מאוד במהלכו סללנו שביל המוביל לספסל שאנחנו יצרנו- כולכם יכולים לטייל שם בשבת ולראות זאת. במפגש נוסף למדנו לרקוח תרופה לכאבי ראש מצמח ושמו אשבל ארץ-ישראלי, דוגמה נוספת למה שהטבע נותן לבני האדם. בנוסף לכך, קיבלנו הסבר ממדריך שסיפר לנו על התודה ששבטי האינדיאנים היו מוקירים לצמחים כשהיו מסיימים לקטוף מהם.

כל אחד מאיתנו כשליח של התכנית היה צריך לתת רעיונות איך אפשר לגרום לאנשים להעריך יותר את הטבע באזור הכרמל. בסוף השנה כל ילדי התכנית יערכו פרוייקט שהם יכינו בנושא זה ואנשים נוספים יוכלו להשתתף בו. מאחלת שתזכו להשתתף השנה הבאה בתכנית המיוחדת הזו".

יעל קגן, כיתה ה': "בימי רביעי כל שבועיים נפגשנו משתתפי התכנית אני כרמלי, במקום מפגש אחר, וטיילנו במקום אחר. ככה למדנו להכיר את הטבע, הדתות השונות וחברים חדשים.  במפגשים גם לומדים וגם פוגשים ילדים מדתות שונות שגרים בכרמל. פגשתי 2 בנות דרוזיות ונהיינו חברות. אני וחברה שלי הלכנו איתן ושאלנו אותן שאלות על הדת שלהן, עליהן, על בית הספר שלהן ועוד. הן שאלו אותנו שאלות עלינו ובכך הכרנו יותר ויותר. אז אולי מפספסים לפעמים יום לימודים אבל ביום הזה אפשר לקבל ידע שלא תמיד אפשר לזכות בו".

ניקה חפץ, כיתה ה': "בתכנית אני לומדת על איכות הסביבה ועל הטבע. אנחנו שליחים של המרחב הביוספרי. למדנו מה גרם לשריפה בכרמל להיות כזאת גדולה, דיללנו זריעי אורנים כיוון שלמדנו שעצי אורן מגבירים את גודלה של השריפה. נהנינו מאוד לחשוב שאנחנו עוזרים לזה שלא תהיה עוד שריפה בכרמל".

הורים משתפים:

אלעד פרסוב, אב מחוף הכרמל: "התוכנית 'אני כרמלי' הייתה החוויה הלימודית הכי טובה של ביתי השנה. היא למדה המון אבל לא רק למדה אלא גם הועצמה אישית באופן שלא קרה בשום מסגרת אחרת. הכירה ילדים נוספים וכמעט אפילו נוצרו קשרי חברות שמעבר למפגשים עם ילדה מעוספייה (או דליה). נועה מאוד אהבה את המדריך שלה (בחור גדול וג'ינגי'). דרך הלימוד שהתוויתם היא בעיניי הפדגוגיה הכי טובה שיכולה להיות – בית ספר שדה שמחבר בין האדם, שכניו וסביבתם המשותפת. יש תפישה שאומרת שהמקום בו החינוך מתבצע חשוב יותר או לפחות כמו, התוכן הנלמד (דיויד אור). והתוכנית שלכם יישמה את הגישה הזו במיטבה. הלוואי ותמשיכו שנה נוספת ותמצאו את דרככם להיות רכיב קבוע מתוכנית הלימודים הממלכתית. תודה מקרב לב על ההשקעה הרבה שניכרה בכול הפעילויות.

ספא מנסור, אם מעוספיא: "אנו משפחתו של ג'מאל מנסור, אחד התלמידים שהשתתף בפרויקט, רוצים להביע תודה והערכה ליוזמה המבורכת להכרת הכרמל ולחינוך סבבתי ולסיפוק והעצמה שסיפקתם לתלמידים בכלל ולבני בפרט. תודה מיוחדת למדריכה בות'ינה על היחס החם והמקצועיות . יישר כוח, ובתקווה שהפרויקט יימשך".

אם מדאליית אל כרמל: "תודה על פעילות מהנה, מאתגרת, מלמדת ומעשירה.
כל הזמן התעדכנתי מרואד, ואני מאד מעריכה את האנשים וכל מי שגרם להצלחת הפרויקט.
מגיעה מילת כבוד והרבה הערכה לכולם. נשמח לעזור בעתיד. ישר כוח ולעוד הרבה תוכניות בהמשך".

מיטל הובר, אם מטירת כרמל: "ברצוני לומר תודה.
תודה על בחירת בנותיי לפרויקט. תודה על יצירת פרויקט מעניין המשלב את הדור הצעיר והעתידי בהסתכלות והבנה של סביבתו. תודה על העשייה וההשקעה בתהליך הפרויקט.
תודה על ההכרות של ילדים מעורבים בגיל מין ודת. תודה על האפשרות לבוא ולהדריך עם מדריכי הפרויקט. ושוב תודה תודה תודה... בנותיי חיכו ממפגש למפגש נהנו וסיפרו".

אם מטירת הכרמל: "אין מילים להודות לרכזת ולצוות המדריכים איילון, ליאור ולשאר הצוות. הפרויקט מבורך מקסים- מלא חוויות עם ערך מוסף של אהבת הטבע, הכרת הסביבה הקרובה אלינו וגיבוש חברתי. תודה רבה!!! אנחנו מקווים מאוד שיהיה לפרויקט המשך בשנת הלימודים הקרובה- נשמח מאוד להשתתף!!"

{YouTubeVideo id=qfcTipKmzv8}

תגובות

מומלצים